Регистрация

Антъни Уилсън, водещ изследовател в департамента за иновации на Diageo:

Три години и 839 рецепти са "цената" на новата напитка

Автор: Мара Георгиева 03 ноември 2014

Baileys има близо 45% пазарен дял в категорията "вносни ликьори" за 2013 г. и е утвърден лидер в сегмента с най-високия ръст в обем. През 2013 г. Baileys бележи 16% ръст в продажбите си в България спрямо 2012 г.

Фотограф: Архив

Вие сте създател на новата напитка Baileys Chocolat Luxe. Какво представлява тя?
- Baileys Chocolat Luxe е първото в света сетивно алкохолно преживяване на шоколад. Напитката ви доставя същите сетивни усещания като при яденето на истински шоколад. След като се роди идеята, започнахме да опитваме отделно шоколад и отделно Baileys, за да видим как си взаимодействат и да мислим как да се комбинират. Пробвах 200 различни вида шоколад от цял свят, за да избера този, който най-добре пасва и допълва вкуса на Bailyes Original. Трябваше да изуча всички елементи на шоколада, както и какво мислят потребителите за различните видове шоколад. Бързо разбрах, че всички потребители са експерти по шоколада, всички са много силно емоционално свързани с него и всички знаят какво харесват. Беше много трудно да намерим вкуса, който всички ще харесат.

Знам, че много сте пътували, докато създадете продукта, колко държави посетихте в търсене на перфектния шоколад?
- Много държави в почти всички континенти.

За да се спрете на белгийския шоколад?
- Да, върнахме се обратно в Белгия. Не точно защото белгийският шоколад е най-добрият в света, а по-скоро за това, че белгийският шоколад притежава подходящия набор от характеристики, които са ни необходими. Установихме, че, дори и след изпробването на 200 различни вида шоколад, нямаше нито един на пазара, който да направи това, което ние искахме. В Белгия работихме с един световноизвестен производител на шоколад по наша собствена рецепта.

Каква е разликата между Baileys Chocolat Luxe и другите Baileys вкусове?
- Във всички други напитки Baileys се използват някои от основните елементи и характеристики на напитката – кафе, какао, сметана и уиски плюс някакъв допълнителен аромат като карамел например. При Baileys Chocolat Luxe вземаме Baileys и към неговата формула добавяме истински шоколад, а не аромат. Във всяка бутилка от 500 мл. има 30 грама истински шоколад.

Колко голяма е тази иновация на производителя Diageo?
- Като време - с екипа работихме в продължение на три години и направихме 839 рецепти, за да се стигне до сегашния продукт. От финансова гледна точка това е една от най-големите кампании на Baileys през последните 30 години.

Колко голям е Вашият екип?
- Технологичният екип е от 60 души от цял свят. Това са учени в областта на хранително-вкусовата промишленост, химици, изследователи, инженери, дегустатори, специалисти по концепции и дизайн и др.

Пред какви предизвикателства беше изправен екипът при създаването на новата напитка?
- Първото предизвикателство бе да намерим подходящия шоколад. А после бяхме изправени пред три нови и много конкретни предизвикателства. Първото е, че като смесите какао и алкохол (уиски е съставна част от напитката – б.а.), какаото се връща към естествения си цвят, който е розов. Ето защо, за да получим продукт, който изглежда като шоколад, е необходима технологична намеса. Втората трудност е свързана с гъстотата на напитката и начина, по който тя се усеща в устата. Трябва да е достатъчно рядка, така че да се пие, а не да се яде. И достатъчно гъста, за да може да полепва по устата, така че да остави усещането за същински шоколад. Освен това тази гъстота трябва да се запази през целия жизнен цикъл на напитката – от първата до последната глътка и да е еднаква във всяка следваща партида. Третата трудност бе да постигнем баланса между загряващо уиски и горчивината на какаото. Висококачественият шоколад има едно много приятно ниво на горчивост. Така че ние трябваше да се спрем на един конкретен процент - 15.7% алкохолно съдържание, който осигурява идеалното съотношение.

Към кого е насочена новата напитка Baileys Chocolat Luxe, коя е целевата й група?
- Основно към женската аудитория на възраст между 25 и 35 години. Но установихме, че има и хора на зряла възраст, които се наслаждават на шоколада.

Как се развиват продажбите на Baileys в България?
- Baileys има близо 45% пазарен дял в категорията "вносни ликьори" за 2013 г. и е утвърден лидер в сегмента с най-високия ръст в обем. През 2013 г. Baileys бележи 16% ръст в продажбите си в България спрямо 2012 г.

Какъв е трендът на продажбите в премиум сегментът на алкохолните напитки?
- Премиум сегментът е една от посоките, върху които сме насочили усилията си. Потребителите търсят нови продукти именно в този сегмент, търсят нови начини, за да си доставят наслада. Затова разработваме нови предложения, които да съответстват на желанията на потребителите.

Вие сте син на създателя на крем ликьора Baileys, на какво Ви научи Вашият баща?
- Научил ме е на много повече, отколкото осъзнавам. Голяма част от живота си съм прекарал около Baileys. Имал съм информация за експериментите, които той провежда, и за начина, по който той разработва продукта си. Всичко това събуди у мен любопитство да науча повече за науката, която стои зад тези експерименти. След което имах възможност да работя заедно с него по Baileys. Тази последна версия на напитката - Baileys Chocolat Luxe, е моят израз на наученото.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България