Британските фермери "сплашиха" цените на млякото
Фотограф: Архив
През последните няколко години наблюдаваме отчаяна битка за пазарен дял между британските супермаркети, изострена от безмилостния ръст на германските дискаунтъри Aldi и Lidl на пазара на Острова. Tesco, Asda, Morrisons и др. обявиха най-големите загуби в историята си. Те може би се надяват на период на относително спокойствие, за да преструктурират бизнеса си и да подобрят балансите си. Но нямат този късмет, пише The Economist.
Множество промени дадоха отражение на световната млечна индустрия. Освен най-значимата – краят на квотите на ЕС за производство на мляко, това са намаляващото търсене в Китай и руските санкции срещу млечните продукти от ЕС. В резултат на пазара има свръхпредлагане на мляко и цените поголовно падат. Млекопроизводителите във Великобритания, казват от Националния фермерски съюз, са преживявали кратки периоди на спад на цените преди, но не и нещо в сегашните мащаби. С изключение на кратка пауза през февруари, в продължение на година цените падат всеки месец. И положението може да стане още по-лошо.
Млекопроизводителите насочиха гнева и безсилието си върху супермаркетите, които са основният им канал за продажби. Сърдити фермери пуснаха кравите си между регалите в супермаркетите, а протестиращите изкупуваха рафтовете с мляко, само за да го излеят в канала, в знак на протест срещу ниските цени. Твърдят, че ако супермаркетите не започнат да плащат повече, много млекопроизводители ще излязат от бизнеса.
За търговците на дребно обаче млякото се е превърнало в първостепенно оръжие в битката за печалби и дори за оцеляване. Както казват от маркетинга в Morrisons: "ако не сме конкурентни в цените на млякото, някои от нашите клиенти, особено бюджетно-ориентираните, просто ще започнат да пазаруват от другаде".
Ценовата война доведе до това, че супермаркетите безмилостно орязаха разходите за течно мляко, особено през тази година. От 2007 г. насам, по данни на Kantar Worldpanel, количеството мляко, което се продава във Великобритания, се е повишило с 11% до очакваните 5.5 млрд. лири през гази година. В същото време стойността на продажбите е намаляла от 3.5 млрд. лири (5.5 млрд. долара) през 2009 г. до очакваните 3.2 млрд. Лири за тази година, което е и най-ниската цифра от 2007 г. насам.
Изправени пред протестиращите говеда, последвани от тв камерите между регалите, супермаркетите бяха принудени да отговорят, че ще качат изкупните цени на млякото. От 17-ти август Aldi, Lidl и Asda започнаха да плащат минимална цена от 28 пени за литър, което е доста над средната цена от 23.64 пенса, изплащана директно на фермер за мляко (така наречените цени франко земеделско стопанство - "farmgate". Дори и при това положение, млякото все още е под себестойността на продукцията, за която земеделските производители твърдят, е около 30 пени на литър. Tesco, Sainsbury и няколко други вече плащат малко повече, отколкото са производствените разходи.
Morrisons, четвъртата по големина верига, обеща 26 пени за литър по-късно този месец. Освен това те ще въведат нов бранд "Мляко за фермери", който ще струва 10 пенса повече за литър – пари, които от веригата обещават, да превеждат направо на земеделските производители. Това дава възможност на купувачите да подкрепят британските фермери, ако искат. Собствено проучване на Morrisons показва, че поне на теория около 41% от клиентите биха били щастливи да направят това.
И все пак има и неща, които самата млечна индустрия може да направи, пише The Economist.
В сектора наистина има много рационализации през последните години, но цената франко земеделското стопанство за британското мляко в момента е петата най-висока сред 15-те стари страни-членки на ЕС. Това отчасти се дължи на краткосрочни валутни движения, но тя също така предполага, че млекопроизводителите във Великобритания могат да се постараят да бъдат по-ефективни.
Ориг. заглавие: Milk prices: Cowed – cow е крава, to cow - сплашвам