Регистрация

Миксовете от меса - с растяща популярност при храните за котки и кучета

Автор: Неда Кленска, консултант-изследовател GfK Bulgaria 21 юли 2015 , 1 коментар

Домакинствата изразходват все повече средства за храна за домашните си любимци

Фотограф: Reuters

Домакинствата изразходват все повече средства за храна за домашните си любимци - кучета и котки. За годишния период до март 2015 г. и двете категории нарастват в стойност с по 4%. спрямо предходния аналогичен период. При храните за кучета динамиката се определя от нарастване на средната цена със 7%, а продажбите в обем намаляват с 2%. За сравнение - при котешките храни увеличението на средната цена е 2%. Също с толкова нарастват и купените количества.

Един от най-добре развиващите се сегменти

е готовата храна за котки и кучета, която комбинира няколко вида меса. Положителното му влияние върху промяната в категорията е една от ясно изразените тенденции през последните години. През годината от април 2013 г. до март 2014 г. този сегмент нараства с 30% в обем спрямо предходния дванадесетмесечен период, а година по -късно - с 5%. Освен това храните микс са и с най-голяма тежест спрямо всички останали видове в категорията. През последния анализиран период – от април 2014 г. до март 2015 г., делът им достига 45%.
Други видове, на които се дължи специално

Ръстът при храните за котки


в обем, са продуктите от говеждо месо и от риба. При говеждото увеличението е най-чувствително - 25% за годината до март 2015 г. спрямо предходната, като достига дял от 10%. При продуктите от риба динамиката е по-слаба – увеличение от 8%. Делът в категорията достига 17%.
Наблюдава се и намаляване в обемите на някои видове храни. То е най-значимо при пилешкото месо и е по-слабо изразено при заешкото и черния дроб.
Сходна тенденция се наблюдава и в

Категорията храна за кучета

Драстично се свива делът на храните от пилешко месо за сметка на нарастващия дял на комбинирани продукти. В обем храните от пилешко месо спадат с 40%. Това води до спад в пазарния им дял в категорията с 20 процентни пункта до 32%.

При храните, съдържащи повече от един вид месо, нарастването е с 38%, а делът им се увеличава с 15 процентни пункта до 52% в обем.

При кучешките храни с говеждо месо се наблюдава ръст от 17%. В резултат пазарният им дял достига 8%. Въпреки, че нарастват някои от сегментите, разглеждани като вид на месото, категорията храна за кучета се свива в обем. За това оказват влияние именно продуктите от пилешко месо.

Собствените марки на търговските вериги

са силно представени в категориите храни за котки и кучета. Под такъв етикет са 34% от обемите купени храни за кучета. Делът на този тип продукти при котешките храни е по-малък - 29%. Така или иначе и в двете категории делът на собствените марки далеч надхвърля средния им за целия сектор бързооборотни стоки, който е 15%.

Най-големи количества храна за кучета се купуват в дискаунтърите и специализираните магазини за домашни любимци. Първият търговски канал държи 27% от обемите в категорията, а вторият - 26%. Позициите на хипермаркетите намаляват с четири процентни пункта до 20%.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души