3D принтирането е следващата индустриална революция
Шейн Уол е главният технически директор и визионер на HP Inc. В ролята си на такъв Уол се грижи за технологичната визия и стратегията на компанията, отговаря за инкубирането на бизнеси и стои близо до иновативните среди и екосистеми. Той е работил за HP общо над десет години на две части, разделени от 17 години помежду си. Заемал е най-различни позиции - мениджърски, инженерни, ръководил е звеното за развитие на ASIC чипове, внедрени системи и платформи. След това се мести в Intel, за да поеме корпоративните технологии и мобилните комуникации там, преди да се завърне в НР през 2012 г. В Intel e отговарял и за рисковите инвестиции на компанията, откъдето идва и страстта му към стартъп екосистемите. Освен всичко е и активен бизнес ангел и съосновател на стартъп за дигитални опаковки на име PrintPaks.
Фотограф: Цветелина Белутова
- Миналия ноември разделихме най-голямата технологична компания в света на две - Hewlett Packard Enterprise и HP Inc. HР Inc. е фокусирана върху това да движи бъдещето от гледна точка на клиента - ние ще продължим да продаваме персонални системи - компютри и принтери, както потребителски, така и индустриални. Аз лично гледам нещата в дългосрочен план. Запътили сме се към бъдеще, наречено blended reality (смесена реалност - бел. ред.). И това е простата идея за това как да свържем физическия си живот, места и предмети с дигиталния живот. Миналата седмица направихме голямо изявление относно 3D принтирането. Освен това работим активно в още няколко посоки - помислете само за виртуалната реалност и разширената реалност, хипермобилността, умните аксесоари, интернет на нещата (IoT) и интернет на всички неща (Internet of all things). Като главен технически директор аз отговарям за НP Labs, която е нашата изследователска организация за иновации.
Кои са двигателите за растеж на HP?
- За да поставя отговора си в някаква обозрима рамка, най-добре да го обясня така: в стратегията на HP има три опорни точки. Една от тях е основният ни бизнес, който се върти около компютрите и персоналните системи и е много голям и печеливш бизнес, където вече сме изградили модел и познаваме целевите си групи. Запътили сме се и към нещо, което наричаме дигитално опаковане. Намираме се в процес на тотална трансформация в тази област - преминаваме от традиционните опаковки към персонализираните. Само си помислете за всички тези пакети и кутии, обвиващи продуктите, които си купуваме. Всички те днес се правят чрез аналогово принтиране, а светът е тръгнал към дигитализация.
Какво точно прави HP в тази насока?
- Имаме огромни принтери, някои от тях колкото цели стаи, и с тях можеш да определиш какво точно искаш да принтираш и да го персонализираш по своя си начин. Пример за такъв тип опаковки са кенчетата Coca-Cola, които имат различни имена върху тях. Това е една от големите бизнес възможности за нас, а има и още нещо по-голямо и по-важно от всичко това - 3D принтирането. В това е най-голямата ни възможност.
Колко е голям пазарът на дигитални опаковки, за който говорите?
- Тоталната му стойност в момента се оценява на около 50 млрд. долара и расте с почти 30% годишно. На този пазар към днешна дата държим около 5%.
Да се върнем към 3D принтирането, което смятате за най-голямата си възможност. Преди седмица анонсирахте индустриалния си 3D принтер. Защо тази технология е от такова значение за HP?
- Първо, нека поставим в контекст важността на 3D принтирането като цяло. Това не е новост, но ние сме се прицелили в по-голямата игра. В следващата индустриална революция. Имам предвид, че днес и през последните поне сто години цялото общество се уповава и развива на принципа на едно събитие, наречено индустриална революция. Всъщност това е начинът, по който ние произвеждаме и разпространяваме стоки. Традиционният начин, подправен с добър маркетинг, е страхотен бизнес и няма значение за какъв продукт става въпрос - дали са потребителски стоки или нещо в автомобилната индустрия, или каквото още се сетите - всичко досега се е случвало по сходен начин и в подобна последователност.
Причината това да е толкова интересно за нас е, че можем да погледнем в бъдещето. Дори ако се отдръпнем от чисто технологичния аспект и погледнем шансовете - от гледна точка на развитието на обществото ни се случват няколко неща. Едното е постоянното нарастване на населението и урбанизацията - ако през 1990 г. е имало 10 мегаполиса с над 10 милиона граждани, до 2030 г. този брой ще е 41. Половината хора на планетата ще живеят в градовете, а това ще създаде нужди от нов тип, като например да се извозват и обработват отпадъците, да се доставят стоки в градовете и как всичко това да се прави ефективно. В традиционния производствен модел само транспортът на стоките от мястото, където са произведени, до пазара, за който са предназначени, се нуждае от 5 до 10% от целия изразходван в световен мащаб петрол. Ще трябват нови модели.
Ние имаме визия - правиш модел, изпращаш го и той се принтира направо на съответния местен пазар. Така се произвежда по-ефективно и екологично, с по-малко замърсяване, с по-малко енергия.
Фокусът на HP само върху индустриалното 3D принтиране ли е?
- Абсолютно. Няма да съсредоточаваме усилия върху "принтирай вкъщи" и чисто потребителската страна. Интересува ни производството.
Има ли конкретни индустрии, към които сте се насочили?
- Ще се насочим към секторите, които вече са започнали да преминават на 3D вълна. Такива например са автомобилната индустрия, авиацията, медицината. Следващата ни цел са бизнеси, които имат нужда от прототипи и бърза обратна връзка. А после се насочваме към производителите, които искат да развиват продукти, които досега са били технически неизпълними.
Миналата седмица представихме принтерите HP JET Fusion. Те са уникални за пазара продукти по няколко причини. От една страна, защото са около 10 пъти по-бързи от познатите 3D принтери. Една проста верига например, която в традиционен принтер се изгражда за около час и половина, с нашата технология е готова за една десета от времето и на половин цена. При това с невиждано досега качество. Причината за качеството е в новата ни технология, която оперира на ниво voxel (volumetric pixel - пиксел в обем). Voxel означава пиксел в триизмерен вариант, т.е. ние можем да манипулираме и променяме модела, материала, цвета, твърдостта, еластичността на микроскопично ниво. Можем дори да принтираме електроника вътре в продукта. И не на последно място - това е отворена система, всеки може да дойде със собствения си софтуер и материали и да направи невиждани неща.
С какви материали работят тези принтери?
- Бих могъл да кажа, че работят с всички възможни, но бих искал да насоча вниманието по-скоро към термопластичните вещества, като найлон например. Използваме също и полимери и правим по-меките неща от тях. С представянето на принтерите обявихме и няколко партньорства, едно от които с NIKE. Надяваме се скоро да обявим, че ще правим обувки за тях.
Пълният текст на интервюто на Александра Козбунарова