Регистрация

Проучване регистрира бездна в нивата на доверие между информирани и масови потребители

Респондентите гледат на бизнеса като институцията, която най-бързо може да отговори на темпото на промените

Автор: Регал 18 януари 2016
В близо две трети от изследваните страни разликата в доверието между хората с високи и с ниски доходи е двуцифрена, според Edelman Trust Barometer 2016

Най-голямата до сега разлика в доверието (12 пункта) между информираните публики и масовите потребители, породена от неравенство в доходите и различните очаквания за бъдещето сред населението, регистрира годишното проучване на доверието Edelman Trust Barometer 2016. Нивото на доверие на информираното население (това, което чете и следи новините) към институциите, бизнеса и неправителствения сектор е по-високо от всякога за последните 16 години, докато в същото време доверието на масовите потребители е с 50% по-ниско в повече от 60% от страните, участвали в проучването. Разликата в доверието се е увеличила двойно в повече от половината изследвани държави. Най-големи различия са отчетени в САЩ (20 пункта), последвани от Великобритания (17), Франция (16) и Индия (16).

Edelman Trust Barometer 2016 е шестнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено от компанията за проучвания Edelman Berland в периода 13 октомври - 24 ноември 2015 г. под формата на 20-минутни онлайн интервюта. Извадката за онлайн проучването Edelman Trust Barometer 2016 включва 33 000 респондента, избрани на случаен принцип. В техния състав влизат 1150 представители на масовата публика, на възраст над 18 години, 500 представители на информираната публика в САЩ и Китай и 200 представители на информираната публика във всички останали държави, съставляващи 15% от общото население във всички 28 държави.
Всички представители на информираната публика са на възраст от 25 – 64 години, имат завършено висше образование; доходът на домакинството им е в топ 25% за тяхната възрастова група в страната им; четат или гледат бизнес и други новини минимум няколко пъти седмично; следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси минимум няколко пъти в седмицата.

"Именно в този момент можем да видим неравенствата в доверието по света", изтъкна Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman. "Това води до потенциални последици, като възхода на популистки настроени политици, блокиране на иновациите и раждането на протекционизма и традиционализма."

Бездната в нивата на доверие се дължи на неравенството на населението по отношение на доходите. В близо две трети от страните разликата в доверието между хората с високи и тези с ниски доходи е двуцифрена, като най-видима тя е в САЩ - 31 пункта, във Франция – 29 и Бразилия – 26. Сред масовите потребители наблюдаваме по-ниски очаквания за бъдещето. В повече от две трети от изследваните страни по-малко от половината респонденти вярват, че тяхното положение ще се подобри след 5 години.

Барометърът разкрива, че участниците в изследването все повече разчитат на "човека като тях", който заедно с редовия служител печели много повече доверие в сравнение с главния изпълнителен директор на компания или представител на правителството. В социалните мрежи и сайтове за споделяне на съдържание запитаните вярват много повече на семейство и приятели (78%), отколкото на изпълнителен директор на фирма (49%).

Въпреки общия скептицизъм към бизнеса, той носи най-висок потенциал за намаляване на бездната в доверието. Като цяло респондентите (61%) гледат на бизнеса като институцията, която най-бързо може да отговори на темпото на промените в сравнение с правителството, което печели доверието на 41% от запитаните, и неправителствените организации – 55%.

Бизнесът се радва на много по-високо ниво на доверие в сравнение с правителството в 21 от 28 страни от проучването, с големи разлики в държави, като Южна Африка (44 пункта), Мексико (44 пункта) и САЩ (12 пункта). Значителен дял от 80% вярват, че бизнесът може да увеличи печалбата си, като същевременно подобрява икономическите и социални условия в общностите, в които оперира.

На глобално ниво бизнесът се радва на най-висок ръст на доверие (от 5 пункта до 53%) в сравнение с правителството, неправителствения сектор и медиите и продължава да сближава разликата с неправителствения сектор като най-надежден (55%). Тази тенденция е подпомогната от възстановяването на доверието в сектора на финансовите услуги (51%), който се радва на 8 пункта увеличение за последните пет години. За 16-та поредна година технологичната индустрия печели най-високо ниво на доверие (74%).

Обществеността отвръща положително на усилията на изпълнителните директори, които искат да реализират както печалба, така и да създават социални блага, тъй като доверието в тази фигура расте значително за последните пет години до 48%. Но ръководителите имат нужда от помощта на своите служители, чието ниво на доверие (52%) също се увеличава. Запитаните са склонни да се доверят много повече на служител на дадена компания, отколкото на нейния изпълнителен директор за информация по отношение на политиката към служителите (48% срещу 19%) и данни за бизнес практики и кризи (30% срещу 27%).

"Бизнесът представлява голяма част от решението, защото той не е политически обвързан, оперира бързо и държи отчет за напредъка си", сподели Катрин Байзер, глобален председател на Edelman Corporate practice. "Сега е моментът да ръководим от върха с подкрепата на служители и клиенти. Бизнес лидерите вече не могат да преследват краткосрочни цели. Новият образ на лидера трябва да взема решения по всички актуални въпроси и с грижа за успеха на обществото. Всички заинтересовани лица очакват от бизнес ръководителите да бъдат фокусирани не само върху финансовите резултати, но също и върху ключови проблеми като образованието, здравеопазването и околната среда."

Други изводи от Edelman Trust Barometer 2016

- Запитаните искат да видят промяна във фокуса на изпълнителните директори от краткосрочни резултати и лобиране към създаване на работни места (49%) и положителен дългосрочен ефект (57%). Те очакват бизнес лидерите да бъдат по-видими в обсъждането на въпроси, като неравенството в доходите и публичните политики (80%).

- Въпреки ръста от 1 пункт до 42% в глобален мащаб, правителството остава институцията с най-ниско доверие за пета поредна година.

- Доверието в неправителствения сектор се повишава до 81% в страните от проучването, като най-сериозните ръстове са отчетени в Китай (17 пункта) и Мексико (11 пункта).

- Сред информираните публики медиите претърпяват впечатляващ обрат, тъй като доверието в тях се увеличава в 20 от 28 държави на изследването. Най-силни позиции медийният сектор печели в САЩ (16 пункта), Канада (14 пункта), Великобритания (14 пункта) и Хонконг (12 пункта).

- На глобално ниво семейният бизнес (66%) остава с най-голямо доверие, последван от публичния (52%) и бизнеса с държавно участие (46%).

- Компаниите, чието централно управление се намира в развитите държави все още се радват на по-високо ниво на доверие спрямо тези, които са базирани в развиващите се пазари. Канада, Швеция и Швейцария бележат най-високо ниво на доверие, последвани от Германия (64%).

- За пета поредна година онлайн търсачките (63%) и традиционните медии (58%) остават двата най-достоверни източника на обща информация и новини. Доверието в онлайн медиите скача с 8 пункта до 53% и сега е третият най-достоверен източник, последван от собствените медии, като блогове, уебсайтове, имейл, които бележат ръст от 3 пункта до 46% и социалните медии (44%).

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души