Регистрация

КЗК не установи нарушения при собствените марки на веригите

Автор: Мара Георгиева 29 март 2017

Регулаторът смята, че компаниите не са съгласували доставните и продажните цени

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри нарушения при собствените марки на търговските вериги. Проверката на регулатора, започнала миналата пролет, показа, че компаниите не са извършили съгласуване на доставните и продажните цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки. Тя обхващаше веригите "Кауфланд България ЕООД енд Ко", "Лидл България ЕООД енд Ко", "Билла България", "Метро Кеш енд Кери България", "Максима България", "Ван холдинг", "Евро харт", "Винтерко-БГ", "Европа-ВН", "Дар Г.Н.", "ЦБА-България", "ЦБА" АД и "Коме".

Самосезиране

През май миналата година антимонополният орган се самосезира и започна проверка, включително с претърсване на офиси, срещу четирите германски вериги в страната, а по-късно прибави и останалите. Подозрението на регулатора беше, че заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки (Рrivate Labels). Това са продукти, поръчани за производство на дадена фирма, но носещи бранд на веригата. Според КЗК със собствените марки търговците се явяват конкуренти на своите доставчици, а освен това имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите марки. Регулаторът тогава прие, че по своята същност моделът на веригите "осигурява благоприятна среда за установяване на паралелизъм в поведението" между конкуренти по отношение на ценови и маркетингови стратегии. И тъй като много често едни и същи доставчици предлагат стоките си на няколко вериги едновременно, това "предоставя конкретна възможност и за съзнателна координация, постигана чрез индиректно узнаване на ценовата и маркетинговата политика на верига конкурент". Затова комисията започна проверка.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души