Регистрация

Новият търговски ред

Автор: Деница Симеонова 06 февруари 2017

След нашествието на моловете и веригите в столицата магазините по улиците днес са основно за специализирани продукти и услуги, а не за модни стоки и храни

Първите столични молове зароботиха преди повече от 10 години и това маркира началото на трайна промяна на пазара на търговски площи в столицата. В далечната 2006 г. потенциалните "жертви" от откриването на моловете - магазините по бул. "Витоша" и "Граф Игнатиев", все още не приемаха сериозно заплахата за бизнеса си. Последваха още търговски центрове и трайно преориентиране на модните брандове от основните улици към моловете. И дойде нова ситуация: модата е в мола. Успоредно растяха и мрежите на големите играчи в сектора на бързооборотните стоки, като Billa, Kaufland, Lidl, и така поизчезнаха не само малките търговски обекти за дрехи и обувки, но и за храни.

Днес нишата на уличните обекти е в сферата на услугите или продажбата на специализирани продукти (месарници, пекарни, сладкарници). Собствениците на такива площи търсят наематели с траен интерес и все по-често им се налага да търсят алтернативно предназначение на търговските обекти.

Голямото пренареждане и преобразуване на пазара продължава, стимулирано и от по-добрите икономически показатели през изминалата година, които дават увереност на бизнеса да се разраства и да търси по-добри локации. Така предлагането при по-популярните търговски райони и улици е малко и води до покачване на наемните нива там. Прогнозата на експертите е тази тенденция да се засилва през 2017 г.

В сърцето на града

"Дори в централната част на София има първо-, второ- и третокласни улици, което е определящо не само за наемните нива, но и за успеха на бизнеса", коментира Добромир Ганев, директор на "Форос". През 2016 г. наемът на т.нар. high streets, сред които бул. "Витоша", улиците "Граф Игнатиев", "Раковски", "Леге", се движи между 40-45 евро на кв.м на месец. Според консултантите от Colliers помещения на ключови локации могат да стигнат и по-високи нива между 60 евро на кв. м (бул. "Витоша") и 50 евро на кв.м (ул. "Съборна") за пространства около 60 кв.м. "Тези стойности обаче още са далече от нивата на бума. През 2007 г. сме участвали в договаряния от порядъка на 120-180 евро/кв.м месечно", разказва Ганев.

Още по темата тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души