Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Закон опитва да пренареди пазара на води

Автор: Иглика Филипова 01 ноември 2017

Текстовете премахват сегашните брандове и задължават бутилиращите изворна вода да прекръстят продукта на името на находището

Новият Закон за храните рязко може да пренареди и бизнеса на компаниите, които бутилират минерална и изворна вода. Сега в гласуваната на първо четене версия се предвижда търговските марки да отпаднат и продуктът да носи името на извора. Звучи като дребен детайл, но това например означава лидерът в сектора да смени името на изворната си вода. Връща се и опцията едно находище на минерална вода да се ползва от повече концесионери. А в цялата история най-опасна е промяната на правилата в движение и с неясни мотиви. Това със сигурност не създава добра среда за нови инвестиции в сектора. А потенциалът за това е голям - в България има 144 доказани находища на минерални води, от които се експлоатират едва 13.

На двата полюса

За трети път през последните години се прави опит за едра промяна в сектора. Новите текстове вече по традиция срещат коренно различна оценка от двете секторни организации. Според по-голямата Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ), в която членуват 70% от фирмите в сектора, промените ще заличат съществуващи марки и инвестиции във водния сектор и ще размият отговорността за качеството на продукта и опазването на ресурса. На противоположно мнение е Съюзът на безалкохолната промишленост в България (СБПБ), който изцяло подкрепя проекта и смята, че зад атаката срещу него стоят мултинационалните компании.

В същото време от асоциацията твърдят, че предложеният за гласуване в парламента законопроект принципно се различава от първоначално нотифицирания вариант, без да е имало забележки от страна на Европейската комисия, а промените не са били представени за обсъждане въпреки настоятелните запитвания на АПБНБ. Което пък поражда съмнения за лобистка намеса.

Целият текст е тук

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София