Регистрация

Задължително да се обозначава страната на произход на месото и млякото, призова ЕП

Автор: Регал 12 май 2016
Според евродепутатите новото правило ще създаде по-голяма прозрачност по хранителната верига и по-добра информираност на европейските потребители.

Фотограф: Shutterstock

Задължително да се обозначава страната на произход на месото и млякото. Това гласува Европейският парламент в незаконодателна резолюция, приета днес, с аргумента, че изискването ще засили доверието на потребителите в хранителните продукти, като направи верига на доставка по-прозрачна, предаде БТА, като се позова на съобщение на ЕП.

Етикетите, на които са посочени страната или мястото на произход, трябва да станат задължителни за всички видове мляко за пиене, както и за млечни и месни изделия. Европейската комисия и държавите от ЕС трябва да обмислят и възможността за разширяване обхвата на това изискване, което да включва и други храни с една единствена съставка или храните с една основна съставка, пише в резолюцията.

С цел европейските потребители да бъдат по-добре информирани, покрай скандала с конското месо и други случаи на измами с храни, както и за да има по-голяма прозрачност по цялата верига за доставка, обозначаването на произхода трябва да бъде задължително и за месото в преработените храни, се казва в текста, приет с 422 гласа "за", 159 "против" и 68 въздържали се.

В съобщението се посочва, че 84% от гражданите на ЕС намират за необходимо обозначаването на произхода на млякото (проучване на Евробарометър от 2013 г.), а 88% смятат, че такова обозначаване е необходимо при месото (различно от говеждото, свинското, овчото, козето и пилешкото месо, които вече са обхванати от законодателството). Над 90% определят това изискване за нужно и при преработените храни.

Според доклад на Европейската комисия оперативните разходи за задължително обожначаване върху етикета на страната на произход за видовете месо ще бъдат относително ниски.

Европейският парламент е гласувал няколко резолюции относно обозначаването на страната на произход. В тази от 11 февруари 2015 г. той призова ЕК да представи законодателни предложения, които да направят задължително обозначаването на произхода на месото в преработените храни с цел по-голяма прозрачност по хранителната верига и по-добра информираност на европейските потребители.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души