Регистрация

Procter&Gamble се отдръпва от таргетираното рекламиране във Facebook

Възможно е това да поведе редицата на компании, които да променят начина, по който се ползва дигиталната реклама

Автор: Йоан Запрянов 07 октомври 2016

Facebook вече години разработва опциите си за реклама, като рекламодателите могат да търсят клиенти спрямо демографиите, навиците на потребителите и дори събития в живота. P&G, производител на редица домакински стоки, включително Tide и Pampers, бе от първите, които искаха да се възползват от това да достигат до тийнейджъри и хора, току-що нанесли се в новия си дом.

Procter&Gamble, компанията с най-голям бюджет за реклама в света, ще се отдръпне от таргетовото рекламиране на Facebook, след като реши, че практиката има ограничена ефективност.

Facebook вече години разработва опциите си за реклама, като рекламодателите могат да търсят клиенти спрямо демографиите, навиците на потребителите и дори събития в живота. P&G, производител на редица домакински стоки, включително Tide и Pampers, бе от първите, които искаха да се възползват от това да достигат до тийнейджъри и хора, току-що нанесли се в новия си дом.

Марк Причард, маркетингов директор на P&G, коментира, че компанията е достигнала прекалено далеч със стратегията си. "Таргетирахме толкова много, че стигнахме до ограничаване. Сега се опитваме да достигнем до възможно най-много и правилни хора, но не знаем какъв е начинът", каза той в интервю.

Причард каза още, че компанията няма да отреже изцяло бюджета си за Facebook реклами, а само повечето нишови такива и ще продължи да плаща за реклами, които според тях имат смисъл и ефективност, като например рекламите, насочени към бъдещи майки. P&G ще намали сериозно бюджета си за по-малки сайтове, които не могат да се конкурират с трафика на Facebook, Google и YouTube.

Решението на P&G показва ограниченията на нишовото рекламиране за големите марки, което е сред най-важните неща за рекламния бизнес на Facebook. Социалната мрежа има специално ценообразуване за този вид рекламиране, като колкото по-насочена е една реклама, толкова по-скъпа е тя.

P&G може да поведе редицата на компании, които да променят начина, по който дигиталната реклама се ползва. В последните години специално фирмите, произвеждащи потребителски стоки, все повече търсят начин да достигнат до по-широка група от хора чрез рекламите си в социалните медии. Това казва Джеймс Дъглас, директор в агенцията за социални медии Society.

Според Дъглас изследванията показват, че компаниите могат да достигнат по-силни продажби, ако успеят да се свържат с по-голяма част от цялостната аудитория на социалните мрежи. За пример в последните две години P&G използва таргетирани реклами за освежителя си за въздух Febreze към хората с домашни любимци или с големи семейства. Продажбите обаче не бележат растеж, докато не се насочват към всички потребители над 18 години.

Говорител на Facebook коментира, че партньорството между двете компании се разраства с всяка година и всички има какво да научат едни от други. "Това е начинът, по който работим заедно – предизвикваме се един друг."

Facebook започва с таргетираните си реклами през 2007 г., когато все още е стартъп на тригодишна възраст с под 60 милиона активни потребители и без да е на печалба. Оттогава насам Facebook се е развила до една от най-големите маркетингови платформи. За миналата година компанията е направила над 17 млрд. долара само от реклами, а потребителите ѝ вече наброяват 1.7 млрд.

Рекламодателите могат да решат точно коя част от публиката да атакуват – политическите кандидати могат да се фокусират върху определени райони, ресторантите могат да пускат кампании за любителите на определен вид храна, а брокерите могат да се насочат към потребителите, които има по-висок шанс да се пренесат.

"Ако можеш да пуснеш реклама, която да достигне милион души, и друга, която да достигне точно 5 хиляди, възвращаемостта от тези 5 хиляди трябва да си заслужава", казва Питър Дабол, главен директор на Ace Metrix, които тестват ефективността на рекламите на Facebook.

P&G изхарчи близо 7.2 млрд. долара за реклама за последната си фискална година, като тази година парите за реклама ще се увеличат, след като две години поред бюджетът търпи ограничения. Опитите за достигане до по-широка публика личат и във все по-големите пари, които компанията налива в телевизионна реклама – тази година те достигат 429 милиона.

Въпреки оттеглянето на P&G от пазара с таргетирана реклама те са по-скоро изключение, след като повечето други клиенти на Facebook са доволни от услугите им и оборотът на Facebook търпи изменения само нагоре. И дори без нишовите реклами P&G все пак не може да си позволи да се оттегли от социалната мрежа и ще продължи да добавя към приходите на компанията на Зукърбърг.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души