Регистрация

С 4% са нараснали продажбите на "ГудМилс България"

Автор: Регал 29 март 2016
Мелничарската компания отчете положителни финансови резултати за 2015 г., въпреки намалялото потребление на брашно от българските домакинства.

Мелничарската компания отчете положителни финансови резултати за 2015 г., въпреки намалялото потребление на брашно от българските домакинства.

По думите на управителя на дружеството Илия Великов, през последните пет години компанията е инвестирала 5 млн. лева в машини и съоръжения и планира през 2016-2018 г. да вложи още 5.5 млн. лева в различни дейности.

Положителни финансови резултати за 2015 г. обяви дружеството "ГудМилс България", което през май навършва 30 години на българския пазар. През миналата година мелничарската компания е постигнала 4% ръст на приходите от продажби и над 10% - на печалбата преди данъци, съобщи Стефан Христосков, управител и финансов директор на компанията.

"ГудМилс България" е част от базираната във Виена GoodMills Group, която е най-голямата мелничарска група в Европа с 25 мелници в 7 държави, 11 търговски марки и 2200 служители. Годишно предприятията в групата преработват над 2.7 млн.т зърно и генерират около 1.6 млрд. лв. оборот.

Мелницата в България е създадена през 1986 г., през 2000 г. мажоритарният пакет от акции е придобит от гръцкия мелничарски холдинг "Лулис Груп", а през май 2009 г. австрийското дружество LLIEuromills придобива 100% от капитала на компанията. Три години по-късно едноличният собственик на капитала се преименува на GoodMillsGroup и мелницата в София става "ГудМилс България".

По думите на управителя на дружеството Илия Великов, през последните пет години компанията е инвестирала 5 млн. лева в машини и съоръжения и планира през 2016-2018 г. да вложи още 5.5 млн. лева в различни дейности, сред които пожарна безопасност, екологични проекти и др.

Топ марката на "ГудМилс" - "София мел", е с пазарен дял от 60% в стойност. Според Илия Великов 93% от магазините в страната я продават, а 99% е разпознаваемостта й сред потребителите. В портфолиото на бранда влизат 17 продукта.

Около 15% от продукцията си "ГудМилс" изнася в Гърция и Румъния. На гръцкия пазар основни клиенти на компанията са производителят на бисквити и хлебни изделия "Елбиско" (Elbisco) и компанията за снаксове "Чипита" (Chipita). Компанията произвежда брашна и под собствена марка на търговски вериги в Гърция.

Над 90% от суровината, която използва мелницата, е българска. В България внос на брашно не се налага, каза Великов. Той обясни, че търговията с брашно силно зависи от разстоянието. Пшеницата е борсова стока и цената й е приблизително еднаква на отделните пазари, различни са разходите за производство, но те са с по-малка тежест във формирането на цената. Затова факторът разстояние е важен. До 1000 км е икономически ефективно да се търгува с брашно, отбеляза управителят.

Компанията развива от 2014 г. земеделска програма, в рамките на която предоставя на земеделски производители от София, Враца, Монтана, Кнежа и Плевен 300 т висококачествени семена за производство на високопротеиново зърно, като сключва с тях договори за изкупуване на произведеното количество. Първоначално по проекта са засети 7 хил. дка, като година по-късно площта се удвоява до общо 14.6 хил. дка. Опитът показва, че за отглеждането на високопротеиновото зърно много важен е климатът на региона. Дружеството тества възможностите, като засява площи от Добруджа до Лом. Най-добри се оказват условията в Северозападна България. Целта, която "Гудмилс" си поставя с тази програма, е да си осигури местна висококачествена суровина и да подпомогне българските производители, заявиха от компанията.

Пазарът

Консумацията на брашно в България е 1 – 1.2 млн. т годишно. Регистрираните мелници са 233, от които по информация на Илия Великов към миналата година работят 169. Техният общ капацитет е 2.5 млн. т, което показва, че на пазара има излишък на брашно. В същото време, по мнение на управителя на "Гудмилс", делът на сивия сектор достига 60%.

Според "Нилсен" в началото на 2016 г. на годишна база се наблюдава спад на потреблението на брашно в българските домакинства с 2.3% в обем. Това е нова тенденция на пазара, който досега или показва стабилност, или ръст с около процент годишно, коментира Илия Великов. Според него причината е демографският фактор, който се изразява в намаляване на населението. Не повече от 5% е делът на специалните брашна от общия обем на потреблението. Високите цени спират консумацията на тези продукти, смята управителят на "Гудмилс". Най-много брашно се консумира по Великден и Коледа, когато потреблението скача с от 20 до 28%.

Мелничарската компания отчете положителни финансови резултати за 2015 г., въпреки намалялото потребление на брашно от българските домакинства.

При разработването на продукти за масова консумация в лабораторията на "ГудМилс" се извършва пробно замесване и изпичане на желаните асортименти.


Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души