С 4% са нараснали продажбите на "ГудМилс България"
По думите на управителя на дружеството Илия Великов, през последните пет години компанията е инвестирала 5 млн. лева в машини и съоръжения и планира през 2016-2018 г. да вложи още 5.5 млн. лева в различни дейности.
"ГудМилс България" е част от базираната във Виена GoodMills Group, която е най-голямата мелничарска група в Европа с 25 мелници в 7 държави, 11 търговски марки и 2200 служители. Годишно предприятията в групата преработват над 2.7 млн.т зърно и генерират около 1.6 млрд. лв. оборот.
Мелницата в България е създадена през 1986 г., през 2000 г. мажоритарният пакет от акции е придобит от гръцкия мелничарски холдинг "Лулис Груп", а през май 2009 г. австрийското дружество LLIEuromills придобива 100% от капитала на компанията. Три години по-късно едноличният собственик на капитала се преименува на GoodMillsGroup и мелницата в София става "ГудМилс България".
По думите на управителя на дружеството Илия Великов, през последните пет години компанията е инвестирала 5 млн. лева в машини и съоръжения и планира през 2016-2018 г. да вложи още 5.5 млн. лева в различни дейности, сред които пожарна безопасност, екологични проекти и др.
Топ марката на "ГудМилс" - "София мел", е с пазарен дял от 60% в стойност. Според Илия Великов 93% от магазините в страната я продават, а 99% е разпознаваемостта й сред потребителите. В портфолиото на бранда влизат 17 продукта.
Около 15% от продукцията си "ГудМилс" изнася в Гърция и Румъния. На гръцкия пазар основни клиенти на компанията са производителят на бисквити и хлебни изделия "Елбиско" (Elbisco) и компанията за снаксове "Чипита" (Chipita). Компанията произвежда брашна и под собствена марка на търговски вериги в Гърция.
Над 90% от суровината, която използва мелницата, е българска. В България внос на брашно не се налага, каза Великов. Той обясни, че търговията с брашно силно зависи от разстоянието. Пшеницата е борсова стока и цената й е приблизително еднаква на отделните пазари, различни са разходите за производство, но те са с по-малка тежест във формирането на цената. Затова факторът разстояние е важен. До 1000 км е икономически ефективно да се търгува с брашно, отбеляза управителят.
Компанията развива от 2014 г. земеделска програма, в рамките на която предоставя на земеделски производители от София, Враца, Монтана, Кнежа и Плевен 300 т висококачествени семена за производство на високопротеиново зърно, като сключва с тях договори за изкупуване на произведеното количество. Първоначално по проекта са засети 7 хил. дка, като година по-късно площта се удвоява до общо 14.6 хил. дка. Опитът показва, че за отглеждането на високопротеиновото зърно много важен е климатът на региона. Дружеството тества възможностите, като засява площи от Добруджа до Лом. Най-добри се оказват условията в Северозападна България. Целта, която "Гудмилс" си поставя с тази програма, е да си осигури местна висококачествена суровина и да подпомогне българските производители, заявиха от компанията.
Пазарът
Консумацията на брашно в България е 1 – 1.2 млн. т годишно. Регистрираните мелници са 233, от които по информация на Илия Великов към миналата година работят 169. Техният общ капацитет е 2.5 млн. т, което показва, че на пазара има излишък на брашно. В същото време, по мнение на управителя на "Гудмилс", делът на сивия сектор достига 60%.
Според "Нилсен" в началото на 2016 г. на годишна база се наблюдава спад на потреблението на брашно в българските домакинства с 2.3% в обем. Това е нова тенденция на пазара, който досега или показва стабилност, или ръст с около процент годишно, коментира Илия Великов. Според него причината е демографският фактор, който се изразява в намаляване на населението. Не повече от 5% е делът на специалните брашна от общия обем на потреблението. Високите цени спират консумацията на тези продукти, смята управителят на "Гудмилс". Най-много брашно се консумира по Великден и Коледа, когато потреблението скача с от 20 до 28%.
При разработването на продукти за масова консумация в лабораторията на "ГудМилс" се извършва пробно замесване и изпичане на желаните асортименти.