Продажбите на захарни бонбони забавят ръст
Супер-, хипермаркетите и големите магазини стават все по-важни за категорията
Фотограф: Юлия Лазарова
Развитието на пазара на бонбони в стойност изпреварва това в обем, но и при него се наблюдава забавяне. Продажбите на твърди захарни бонбони за годината до май 2016 в стойност са нараснали с 3.1% при 10.9% за предишния период. При меките и дъвчащи бонбони растежът е малко по-голям - 3.4% при 4.6% за предишните дванадесет месеца.
За годината до май 2016 средната цена на твърдите бонбони се е увеличила с 22 ст. до 12.66 лева за килограм, а на меките и дъвчащите - с 30 ст. до 12.22 лева на килограм.
По търговски канали
При продажбите на бонбони нараства ролята и на хипер- и супермаркетите (над 301 кв.м) и на големите магазини (41 - 300 кв.м). За последните 12 месеца сумарният дял на тези два канала при твърдите бонбони е 56.8% в обем и 55% в стойност. По първия показател се наблюдава ръст с 4.2 пункта през последните две години, а по втория - с 2.5 пункта.
При меките и дъвчащи бонбони през тези канали минават 69% продажбите в обем и 65.7% дял от продажбите в стойност, което е ръст от около 2.5 пункта и по двата показателя спрямо две години по-рано.
Тази динамика е за сметка на традиционните магазини - до 40 кв.м. При твърдите бонбони за последните две години те са загубили 2.7 пункта от дела си в обем до 29.6% и 2.4 пункта до 25.6%. Така традиционните магазини, които преди две години са основен канал за обемите на твърди бонбони, сега трябва да делят това място с големите магазини.
Разгледано в стойност, "големите магазини" са лидер, а малките си поделят третото място с хипер- и супермаркетите.
При меките и дъвчащи бонбони хипер- и супермаркетите са лидер още поне отпреди две години. Традиционната търговия е на трета позиция с 21% дял, което в обем е с 2.6 пункта по-малко, отколкото преди две години, а в стойност - с 3.4 пункта.
От по-малките канали и за двата сегмента нараства важността на будките, алкохолните и удобните магазини. В същото време намалява делът на кафенетата, бюфетите и сладкарниците. Аптеките и дрогериите са по-съществени за продажбите на твърди бонбони, където делът им расте, докато при меките и дъвчащите той стагнира.
Динамика в цените
За последните две години средните цени на бонбоните са се повишили.
При меките и дъвчащи бонбони това е тенденцията във всички търговски канали, които Nielsen следи, с изключение на хипер- и супермаркетите. Цените, които и бездруго са най-ниски в най-големия формат, падат допълнително. В сравнение с преди две години средната цена е намаляла със 7 ст. до 10.37 лева на килограм.
Най-евтините твърди захарни бонбони се продават в традиционната търговия - средно 10.92 лева за килограм при 12.62 лева за килограм за сегмента като цяло за последния изследван период. За последните две години твърдите бонбони поевтиняват в два канала - в хипер- и супермаркетите - с 68 ст. до 12.04 лева за килограм, и в аптеките. Във фарма-канала се продават най-скъпите твърди бонбони - там средната цена е намаляла с 1.16 лева до 20 лева за килограм.
Дял на собствените марки
Собствените марки на веригите при твърдите захарни бонбони имат стагниращ дял от 3% в обем и 1.4% в стойност. През годината до май 2016, те наваксват спада от предишния период и се връщат на равнището, което са имали за годината до май 2014 г. При меките и дъвчащи бонбони Private Label са по-разпространени. Делът им за последния период е достигнал 7.4% в обем и 4.3 в стойност. Те също наваксват изоставане от предходните 12 месеца, но успяват да постигнат по-високи нива от тези, които са имали преди две години.
Бонбоните за гърло и против кашлица остават лидер При твърдите захарни бонбони лидер продължава да е сегментът на бонбоните за гърло и против кашлица с 58% дял в обем и 52% в стойност. За двете изминали години той е увеличил пазарния си дял с три пункта и по двата показателя, макар че през последния изследван годишен период е загубил 1.5 пункта в обем и 2 пункта в стойност прямо предишните 12 месеца, сочат данните на "Nielsen България". Обикновените твърди бонбони, които са вторият по големина и най-евтин сегмент, имат 36% относителен дял в обем и 28% в стойност, което е загуба от около 2 пункта и по двата показателя за последните две години. Загубата им щеше да е още по-голяма, ако за годината до май 2016 не бяха успели да наваксат с над 1.5 пункта и по двата показателя. Бонбоните с най-висока средна цена - освежаващите дъха, формират малък сегмент в обем – движи се между 4.2% и 4.5%. В същото време обаче делът им в стойност е над 15%. За последните две години те са успели да увеличат дела си с 0.2 процентни пункта и в обем, и в стойност. Годината им до май 2015 г, е била слаба и по двата показателя, но през последния 12-месечен период наваксват. Бонбоните, ароматизиращи устната кухина, и през трите последни години успяват да задържат дял в обем от 0.1%. За този период средната им цена почти се удвоява - от 16 лева на 27.60 лева на килограм. Това води до удвояване на дела им в стойност до 0.2%. Губещ сегмент са бонбоните с дъвчаща сърцевина. За последните две години делът им в обем се свива от 2.3% на 1.7%, а в стойност - от 5% на 3.9%. Такава е картината, макар средната им цена да се покачва с 2 лева до 28.35 лева на килограм за последната година. |