Регистрация

Цигарени ценови войни - силна конкуренция в България

Автор: Русне Найокайтите, Euromonitor International 09 август 2016
  • Препоръчване (5)

Очаква се през следващите пет години международните компании да навлязат още по-яростно на пазара, въпреки че сега местните играчи имат над 43% от него, пише в блога на Euromonitor International

Новата година започна мрачно за пушачите в България, след като данъците върху цигарите отново се покачиха през януари. Докато местните играчи на цигарения пазар стават все по-неконкурентни, международните компании използваха ситуацията, за да засилят позициите си в страната. България остава един от последните незавзети фронтове за цигарените производители в ЕС, а пушещите сред пълнолетното население вече достигнаха една трета и се очаква да запазят дeла си в близко бъдеще, пише в блога на Euromonitor International Русне Найокайтите (Rusne Naujokaityte).

Българските потребители са все още много чувствителни на тема цена, заради ниските си доходи. Затова и се очакваше промяната в цените да бъде голямо предизвикателство за производителите. Данъчната система бе променена така, че примиум цигарите трябваше да увеличат цената си повече от евтините продукти, заради което се очакваше повече проблеми за международните компании, спрямо местните. Реалността обаче се оказва друга, след като международните компании прибeгнаха до нови и иновативни стратегии, чрез които да запазят пазарния си дял или дори да го разраснат.

Първата стъпка, предприета от по-голямата част от компаниите, работещи на българския пазар на цигари, бе да забавят приемането на новите цени колкото се може по-дълго. Повечето от новите цени бяха приети в края на зимата и началото на пролетта, което позволи на клиентите да се климатизират към поскъпването. Компаниите, които въведоха новите цени преди началото на годината пък загубиха част от пазарния си дял. Без значение, че данъкът трябваше да се отрази негативно на международните компании, те решиха да се изправят срещу заплахата и да поемат инициативата сами. Най-големите чужди компании предложиха на клиентите цигарите си с минимално увеличение на цените, заради което платиха със собствените си печалби.

Мултинационалните компании с голям бюджет се оказаха в по-добра позиция да поемат тежестта на данъците.

Друга стратегия, използвана от компаниите, бе да се пуснат евтини вариации на популярните брандове, които да привлекат нови клиенти, които досега са пушили по-евтините марки цигари. Например, най-големият местен играч - "Булгартабак", пусна линията Victory Code, която е разширение на най-добре продаващата се марка цигари на компанията - Victory. Кутия от 20 цигари Victory Code се продава в момента за 4.50 лв., спрямо 4.90 за традиционна кутия Victory.

Същата стъпка предприе и "Филип Морис България", като пусна по-евтина версия на Marlboro Touch. Компанията освен това и размести някои слоеве на портфолиото си и в момента предлага повече продукти в средната ценова класа.

Докато фокусът остава върху това да се запазят стабилни цените, компаниите предлагат и все повече вариации на дължината на цигарите си. Българският пазар не е изключение от световната картина и наскоро бе запълнен от различни по размер цигари, пуснати както от международните, така и от българските компании. Един от най-добрите примери за това е Marlboro, които допреди години продаваха само в размер 88 мм, докато през 2016 г., повечето цигари, които се произвеждат под марката, са дълги 85 мм. Такива редукции в размера позволяват на компаниите да карат клиентите си да мислят, че продуктите им не поскъпват.

Има я и обратната тенденция – да се пушат още по-дълги цигари. Този тип цигари продължи да се разраства и през 2015 г., като делът му се увеличи с 5 процентни пункта, и достигна общо 73% от цялостния пазар на цигари. Българските потребители са чувствителни на тема цена, така че дългите цигари изглеждат като добра сделка. Повечето от големите цигарени компании предлагат 100 милиметрови продукти. Winston, правени от "JTI България", е една от марките, която най-добре се възползва от тенденцията, като предлага голямо разнообразие на дълги цигари, които са на същата цена като най-популярните марки от типа на Victory. Дялът на компанията достигна 7% през 2015 г., с очаквания разширението да продължи и в бъдеще.

Местните компании все още имат контрол над голямата част от българския цигарен пазар - общо над 43% през 2015 г. Въпреки това, през следващите пет години се очаква международните компании да навлязат още по-яростно на пазара. Българските фирми трябва да пуснат нови, атрактивни и иновативни продукти, които да имат добро съотношение между цена и качество, за да успеят да задържат клиентите си. Голяма част от техните бюджети трябва да бъдат инвестирани в реклама и интеракции с потребителите. Това обаче ще става все по-трудно, предвид промените в законодателството на ЕС за рекламирането на цигари. Освен това, очакванията са и, че контрабандните цигари ще увеличат дяла си, предвид новите цени, след като България се похвали с много добри резултати в справянето си с контрабандата през 2015 г.

  • Препоръчване (5)

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
На чаша (безалкохолна) бира Категорията на безалкохолната бира расте бързо, като достига 8% от европейския и над 1.5% от българския пазар
"Билла България" инвестира 60 млн. лв. в нов склад край Стара Загора Логистичният център ще бъде сертифициран по зеления BREEAM стандарт. За отопление ще се използва отпадната топлина от хладилните агрегати.