Регистрация

Продажбите на бебешки храни и напитки нарастват

Автор: Боряна Генчева, по данни на Nielsen 13 юли 2016

С най-голям ръст в стойност са адаптираните млека, а в обем – водите за бебета

С най-голям ръст в стойност са адаптираните млека, а в обем – водите за бебета

Пазарът на бебешки храни и напитки нараства с постоянни темпове в обем. В сравнение с тях ръстът в стойност е по-малък, но се увеличава. За дванадесетте месеца до май 2016 г. например продажбите в обем са се увеличили с 13.4% спрямо аналогичния предходен период. Тогава ръстът е бил 13.5% в сравнение с дванадесетте месеца до май 2014 г., сочат данните на Nielsen Bulgaria. Ръстът в стойност е 9.1% за годината до май 2015 г. и 9.7% за годината до май 2016 г.

Зад тази картина се крие разнообразна динамика по петте основни сегмента, на които Nielsen разделя категорията. Четири от тях растат и в обем, и в стойност.

Адаптираните млека

Най-голям ръст в стойност за последната година от всички сегменти в категорията се наблюдава при адаптираните млека. Продажбите им се увеличават с 11.7% при 9.8% година по-рано. В обем сегментът също расте, но с по-бавни темпове - 7.5% при 5.5% през предишната година. Адаптираните млека генерират над половината от стойността на продажбите в категорията. За последните две години относителният им пазарен дял е нараснал с пункт до 53%. Такъв е резултатът, въпреки че за същия период делът им в обем намалява с три пункта до 19%. и подрежда сегмента на трето място по значимост за обемите на продажби.

Бебешки напитки

Рекордьор по растеж на продажбите в обем са бебешките напитки. За годината до май 2016 г. при тях е регистриран ръст от 29.2% при 35.2% година по-рано. Те са били номер едно и в стойност през годината до май 2015 г. с растеж от 11.9%, но през последната година ръстът им се забавя до 4.6%. Растежът идва основно от водите за бебета (средната цена е 0.8 лева на литър). В рамките на сегмента относителният им пазарен дял се е увеличил за последните две години с 18 процентни пункта до 79% в обем и с 14 процентни пункта до 33% в стойност. Всичко това е за сметка на соковете (средна цена 6.1 лева на литър).

В резултат на тази динамика относителният пазарен дял в стойност на категорията е 5.5% и за последните две години е намалял с 0.1 процентни пункта. В обем обаче за последните две години той е нараснал с десет пункта до 37% от пазара. Така бебешките напитки изпреварват макар и с малко бебешките пюрета - сегментът, който доскоро е имал най-голям дял от продажбите в обем.

Течни храни

Пюретата и кашите са значим сегмент с умерено развитие. През годината до май 2015 г. продажбите им в обем се увеличават с 4.6% при 4% ръст през предходната година. Ръстът им в стойност и през двата периода е измерен на 8.3%.

Това рефлектира върху намаляване на относителния пазарен дял в обем на пюретата с шест пункта за последните две години до 36% от пазара (втора позиция) и до намаляване на дела в стойност с един пункт до 30% (също втора позиция). Растежът идва от най-големия подсегмент – на плодовите пюрета, а сред по-малките – на супите и на месните пюрета. С 1.5 процентни пункта нараства за последните две години и делът на собствените марки на веригите до 4% от пазара и в обем, и в стойност.

Сухите храни

При сухите бебешки храни – бисквити, сухари, зърнени храни, се наблюдават добри, макар и забавящи се ръстове. За годината до май 2016 г. продажбите им в обем нарастват със 7.8% при 13.7% година по-рано, а продажбите в стойност – с 8.8% при 9.6% през предишната година.
В резултат те губят половин пункт от относителния пазарен дял на продажбите си в обем до 8% от пазара, като запазват дела си в стойност на 11%.

Чайове

Бебешките чайове са единственият губещ сегмент в категорията. Относителният им пазарен дял за последния изследван период е половин процент в стойност и под половин процент в обем. Продажбите в обем намаляват с 22% при 29.4% през предходния период, а в стойност спадът е 16% при 24.4% през предишния годишен период. В рамките на подсегмента основният губещ са гранулираните чайове. Делът на чайовете на листа расте от 4% на 12% в обем и от 5% на 30% в стойност за последните две години, но това не е достатъчно, за да повлияе на общата картина.

Супери, аптеки и бебешки магазини

Три са основните канали за продажби на бебешки храни и напитки. При адаптираните млека хипер- и супермаркетите (над 300 кв.м), бебешките магазини и аптеките имат почти равни дялове – по около една трета от продажбите. Делът на супермаркетите обаче пада, докато тези на бебешките магазини и на аптеките се покачват.

Хипер- и супермаркетите са номер едно при бебешките напитки, течните и сухите бебешки храни. При сухите храни обаче аптечният канал е изместен от големите хранителни магазини. При бебешките чайове в обем са водещи бебешките магазини, а в стойност аптеките, а супермаркетите имат поддържаща роля.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души