Регистрация

Винопроизводители от САЩ търсят пазар в Куба

Автор: Регал 05 февруари 2016
На острова никога не се е пило много вино, но годишно страната внася около 360 000 каси от държави, разрешаващи продажби на кредит.

Фернандо Фернандес, професионален дегустатор на вина и цигари, опитва чаша вино по време на първия симпозиум на калифорнийските износители на вино в Хавана
Фотограф: AP Foto

Някои от най-големите винопроизводители от САЩ искат да превърнат Куба от остров на сладкия ром и безвкусната, произведена от държавни пивоварни бира в пристан за ароматен калифорнийски зинфандел, шардоне, отлежавало в дъбови бъчви, и силно каберне совиньон, пише Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Много частни ресторанти изникват в Куба през последните години на фона на икономическите реформи, разработени с цел да смекчат шока от съкращенията в икономиката, която е контролирана от държавата. Клиентите на тези ресторанти, особено на най-скъпите, все по-често са американци. Те са част от рекордния скок на туристите от САЩ - със 76 % до 161 174 миналата година, последвал нормализирането на отношенията между двете страни, обявено от президентите Раул Кастро и Барак Обама в края на 2014 година.

С надежда да се възползват от двете тенденции стотина производители, дистрибутори и износители на вино от Калифорния тази седмица посетиха Хавана за двудневен симпозиум, поставил си задачата отново да запознае с продуктите им кубинските собственици и управители на ресторанти.

Събитието California Wine Symposium бе организирано от Калифорнийския институт на виното - асоциация на винопроизводители от долините Напа и Сонома, и компанията U.S. Cava Exports. Фирмата, създадена преди две години с централа в Сонома, има за цел да изнася калифорнийски селскостопански продукти за Куба. Конференцията включи дегустации, дискусии за калифорнийските лозя и срещу на четири очи между американски бизнесмени и кубински рестрантьори и държавни служители.

На конференцията, в която участват и представители на избите E&J Gallo и Francis Ford Coppola, присъстват около 50 частни ресторанта (т. нар. паладарес) и стотици сомелиери и доставчици за държавни ресторанти.

Куба от няколко години може да купува легално вино и други селскостопански стоки от САЩ. Представители на кубинските власти обаче посочват, че са спрели да внасят калифорнийско вино през 2005 година, защото американското търговско ембарго забранява на американски производители да продават на Куба селскостопански продукти на кредит. Миналата седмица Обама разреши с указ повечето видове стоки да бъдат продавани на Куба на кредит, но вдигането на забраната за този вид продажба на фермерска продукция ще изисква акт на Конгреса.

Куба никога не е била страна, където се пие много вино, но годишно внася около 360 000 каси вино от страни, разрешаващи продажби на кредит.

Ръководителят на U.S. Cava Exports Дариъс Андерсън изразява надежда до края на годината да доставя калифорнийско вино в Куба.

Само на няколко кубински ведомства е разрешено да внасят стоки, което създава трудно преодолим проход от неефективност и бюрокрация, възпираща на практика частните компании да доставят големи количества стоки от чужбина.

Собствениците на паладарес зависят от черния пазар, от стоки, купувани в магазините на дребно или доставяни в куфарчета от хора, на които се плаща да пренасят продукти от САЩ и други страни. Липсата на законен пазар на едро като цяло се сочи за една от основните пречки за ефективно развитие на частен бизнес в Куба.

Франсиско Чакон, сомелиер в държавния хотел Conde de Villanueva, отбелязва, че за него е важно съотношението цена - качество, а фактът, че САЩ са отдалечени на само 90 мили (около 144 км) от Куба, е важно преимущество.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души