Горещият летен сезон вдигна продажбите на сладолед
Фотограф: Надежда Чипева
В момента сме на онзи етап, когато сладоледеният бизнес потъва в зимния си сън. Но тази година, за разлика от миналата, сънят е и доволен. Горещото и дълго лято на 2015 г. доведе до ръст в продажбите в сегмента. Освен увеличени обороти жегата донесе и засилване на конкуренцията и дори леко пренареждане на пазара. Една местна компания - "Сладоледена фабрика", Велико Търново, с марката "Дени" все по-уверено завзема пазарни позиции за сметка на двата големи мултинационални играча в нишата - Nestle и Unilever.
Информация за обема и разпределението на пазара на сладолед в България от години не е обявявана, а големите в сектора обичайно се въздържат да съобщават числата за продажбите си. По данни на Nielsen, цитирани от собственика на "Сладоледена фабрика", Цветан Цветанов, в ритейл веригите и ХоРеКа-мрежата (хотели, ресторанти, кафетерии) за изминалия сезон в България са продадени около 7448 т сладолед на обща стойност 82 млн. лв. Според Цветанов числото не отразява реалните мащаби на целия пазар, защото агенцията не отчита продажбите през най-малките, квартални магазини, а отделно сегментът на насипния сладолед плюс малко сив пазар също затрудняват измерването.
По оценка на "Нестле България", цитирана от мениджъра сладоледи, шоколадови продукти и бонбони в компанията Марк Нусбаумер, пазарът за 2015 г. се оценява на 100 млн. лв., или 24.5 млн. литра.
Повече от ясно е, че напълно точно измерване на пазара на категории храни, характерни с различни типове консумация, няма как да се направи. Факт, около който се обединяват представителите на участниците на този пазар обаче е, че отиващата си година е силна за бизнеса.
"Лятото на 2015 г. беше добро и благоприятно за сегмента", каза Марк Нусбаумер от "Нестле България" - лидерът в сладоледения бранш в страната. За изминалия сезон продажбите са нараснали с около 10% в обем, става ясно и от данните, предоставени от Цветан Цветанов. "Пазарът се върна към тенденцията на растеж. Последните данни показват, че за 2015 г. се очаква едноцифрен ръст в стойност и обем, като подходящото време е един от основните фактори, допринасящи за това", коментират и от маркетинговия отдел на българския клон на "Юниливър" (през 2011 г. компанията купи българския производител "Дарко").
Още на capital.bg