Регистрация

Реформатори внасят законопроект за освобождаване на дарената храна от ДДС

Автор: Регал 07 април 2016

Според вносителите промените ще мотивират търговските вериги и производителите да даряват храна с изтичащ срок на годност, вместо да я унищожават.

Фотограф: Shutterstock

Депутатите от гражданската квота на Реформаторския блок (РБ) Мартин Димитров и Петър Славов внасят законопроект за улесняване на процедурите за даряване на храна с изтичащ срок на годност, като тя не се облага с данък добавена стойност, съобщи dnevnik.bg, като цитира пресцентъра на блока, .

Според вносителите промените в закона за ДДС ще мотивират търговските вериги и производителите да даряват храна с изтичащ срок на годност, вместо да я унищожават. Ако бъде прието предложението, храните ще бъдат освободени от ДДС и ще могат да се даряват до 30 дни преди изтичането на срока им на годност.

Законопроектът е разработен със съдействието на Българска хранителна банка (БХБ) – неправителствена организация за обществено полезна дейност.

"Това е практика в поне 15 европейски страни – храните с изтичащ срок на годност да се даряват на хранителни банки, вместо да се изхвърлят. С тези храни се задоволяват потребностите на бедите хора", заяви Мартин Димитров в парламента.

Към момента търговските вериги не са мотивирани да даряват храна с изтичащ срок на годност, понеже това би им струвало по-скъпо, отколкото да я унищожат. Унищожената храна се ползва с данъчно облекчение, а дарената – не. Затова Димитров и Славов предлагат дарената храна да не се облага с ДДС.

На година Българска хранителна банка успява да спаси от разпиляване едва 270 тона храна на фона на над 670 хиляди тона, които се унищожават само в България. Тази храна би била достатъчна да се нахранят хората, живеещи под прага на бедност (1.5 млн. българи), каза директорът на БХБ Цанка Миланова.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души