Регистрация

Затварянето на обекти на "Карфур" увеличи свободните търговски площи

Автор: Йоан Запрянов, Капитал дейли 22 юли 2016

През второто тримесечие се е запазила общата площ на търговските центрове, показва анализ на MBL

Общата площ на търговските центрове в България запазва нивата си от първото тримесечие на годината – 760 хил. кв. м., заради липсата на строежи на нови молове в страната. От тях 428 хил. кв. м. са в София, а останалите са извън столицата, показва анализ за второто тримесечие на консултантската компания MBL.

За същия период не са обявени нови проекти и се наблюдава растеж на обема на свободни търговски площи в страната, който се дължи основно на затварянето на много обекти на "Карфур" в страната. Освобождаването на магазини на веригата във водещи търговски центрове извън София води до увеличение на общата свободна площ на близо 120 хил. кв. м., което е с 18% повече спрямо предното тримесечие. Леко нарастване на общите заети площи се наблюдава в София, където заетостта достига до 87%. Очакванията за второто полугодие са свързани с отварянето на "Марково тепе мол" в Пловдив, което ще добави 18 хил. кв. м. към общата търговска площ, както и преустройството на City Center Sofia.

Състоянието на биг бокс сектора

Най-активни през второто тримесечие на 2016 г. остават търговците на хранителни продукти, които са добавили над 8 хил. кв. м. търговска площ към сектора си, спрямо разширението от 10.5 хил. кв. м. през първата четвърт на годината. Тенденцията за размествания на пазара продължава, като най-силно се усетиха оттеглянията на "Пикадили" и "Карфур", последните от които останаха със само пет локации в страната.

От "Билла" продължават да бъдат най-активни в сектора, като през второто тримесечие добавиха два магазина към вече съществуващата си бройка от 101 обекта и се очаква веригата да отвори още седем до края на годината. Другите вериги, които се разширяват, са "Лидл" - обяви нанасянето си в Sofia Ring Mall от есента и плановете за строеж на хипермаркет в Балчик, както и "Кауфланд", които започнаха строежа на единадесетия си магазин в София, който ще е в кв. "Красно село". Веригата скоро ще започне да строи и обект в Ловеч.

През второто тримесечие в сектора се появи и проект за първи български хипермаркет под името "АБО маркет", в който се очаква да отвори през октомври в Bulgaria Mall. Идеята на хипермаркета е да предлага продукти от средни и малки български производители, които нямат представителство в големите вериги магазини. Според доклада, идеята за "АБО маркет" може да доведе до още подобни проекти, които да бъдат алтернатива на обичайните международни супермаркети.

По-високи наеми по търговските улици

Нивата на наеми по търговските улици на София се увеличават в следствие на по-голямото търсене спрямо предлагането, се казва още в анализа. Въпреки тази тенденция, две големи модни марки – Sergio Rossi и Karen Millen, напуснаха търговските улици и вече имат обекти само в моловете.

Активността на инвестициите в Централна и Източна Европа продължава да расте и през второто тримесечие на 2016 г. Те достигнаха 4.5 млрд. евро за периода, като от тях повече от 40% са в ритейл сектора.



Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България