Регистрация

Виктор Бакуревич: В Букурещ вече има четири "Берьозка", до декември ще са седем

Очаквам поевтиняването на рублата ще снижи цените, а влошената икономическа обстановка да затрудни доставките, казва съсобственикът на веригата гастрономи с руски стоки

Автор: Регал 17 септември 2015 , 3 коментара

Виктор Бакуревич е роден в сибирския град Томск. Там живее там до 33-ата си година. Преди седем години се преселва в България с цялото си семейство и отваря магазини "Берьозка". Има юридическо образование, работил е като адвокат. Паралелно се е занимавал с търговски бизнеси.

ВЕРИГА ГАСТРОНОМИ "БЕРЬОЗКА"

"В магазини "Берьозка" ще се потопите в света на руската кухня, ще вдишате от атмосферата на руската култура и ще се отдадете на приятни спомени", се казва в една фирмена реклама на верига гастрономи "Берьозка". Тази концепция изглежда среща добър отклик на българския пазар, защото за шест години веригата достига 25 магазина в 11 български града. Част от тях са собствени, а други - изградени в партньорство със съществуващи магазини. Неотдавна "Берьозка" отвори и обект в Румъния. Компанията е представител на множество производители от Русия, прибалтийските страни, Молдова, Грузия, внася и търгува с продуктите им в България. Асортиментът й е в групите консерви и пакетирани продукти, замразени храни, захарни изделия, колбаси и месни продукти, безалкохолни напитки, алкохол, млечни продукти, кашер. Собствениците поддържат сайт в помощ на руските и рускоезичните гости в България.

Промени ли се и как предлагането на храни и напитки от Русия, от прибалтийските страни, от Молдова и Украйна в резултат на руското ембарго върху определени храни от ЕС?


- Прибалтийските държави определено срещат трудности да намерят нов пазар, който да им замести руския. Обемите там бяха грамадни, затова сега се ориентират към други големи пазари. Например за рибните консерви, с които работим, - към Китай.

За съжаление ние като търговци на продукцията им в България сме малки, не можем да им предложим нищо сериозно като обем и не ни разглеждат като замяна на руския пазар. Така че още не сме получавали преференции от прибалтийски страни като цена. Единствено промоционални оферти, но за голям обем. 

Освен това на този етап прибалтийските страни все още имат надежди ембаргото да се промени, живеят с това очакване и затова са внимателни.

В търговските условия с Молдова също няма промяна. Но определено очаквам държави като Украйна и Молдова да станат повече експортно ориентирани като производители. Те все повече и повече търсят възможност за продажба на стоките си в Европа, влизат много агресивно и прогнозирам засилено предлагане и присъствие. Молдова в момента внася стоките си напълно безмитно в ЕС. Частично и украинските производители, които имат съответния сертификат, имат такива възможности. Украйна е 40-милионна държава, достатъчно развита като производство, в това число производство на храна. Ясно е, че руският пазар е затворен за тях абсолютно и те трябва да изнасят. Работим с украински производители, доволни сме от качеството. Мисля, че те имат шанс да направят голяма конкуренция в Европа.

Повече трудности или повече преимущества за асортимента на "Берьозка" носи сегашната пазарна конюнктура?

- В момента няма ясен отговор. Нещата се промениха, но кардинална стратегическа промяна няма. Очаквам известно намаление в цените заради поевтиняването на рублата. Но то се случи твърде скоро, за да видим вече някакви сериозни ефекти. Основните промени се очакват тази есен. Макар от падането на рублата да следват положителни аспекти, общото влошаване на икономическата ситуация в Русия ще има и някакви негативни последици. Ясно е, че криминогенната обстановка ще стане по-лоша и аз като доставчик на стока много се притеснявам от възможните неприятности, свързани с доставка на хиляди километри. Затова е много трудно да се прецени колко е добре и колко е лошо. Като цяло е по-добре всички да живеят в мир и спокойствие, ситуацията да е стабилна и да работиш, като знаеш какво предстои, отколкото всеки ден да излизат някакви новини с неясни последици върху бизнеса ти.

Бихте ли определили магазините "Берьозка" като етнически? Повече руснаци или повече българи пазаруват в тях?

- Да, разбира се, етнически са. Като цяло 80-85% от пазаруващите наши клиенти са българи. Във Варна може би процентът е 75. За броя на руснаците във Варна се чуват различни оценки. Според мен не са повече от 10-12 хил. души. А през това лято със сигурност не са станали повече.

В каква степен асортиментът ви разчита на внос. Какъв е делът на българските доставчици?

- Опитвали сме се да разширим асортимента с български стоки. Клиентите ни обаче питат: "Какво прави кисело мляко в руски магазин?" Така че в момента само в един-два от магазините ни поддържаме малък асортимент от български доставчици. Там, където хората пазаруват за вкъщи. Имаме продукти, които се произвеждат в Германия, в Литва, в Румъния. При салатите имаме кухня майка в София с кулинарен асортимент. А във Варна работи сладкарски цех, който произвежда пряники изцяло за нашите магазини.

Оправдава ли българският пазар бизнес очакванията ви?

- Да, доволни сме. Работим.

Струва ми се, че започнахте с по-широк асортимент, а сега го ограничавате до най-търсените продукти?

- Непрекъснато опитваме различни неща с асортимента – вадим продукти, които не вървят, добавяме други. Гледаме кое как се продава, анализираме какво искат хората, какво обичат, какво им харесва и какво не. Поддържаме определен асортимент за нашите магазини, които не са големи - средно 70-80 кв.м. Гледаме да е удобно за клиентите. Има магазини, в които всичко е натрупано и хората не могат да се обърнат. Ние не смятаме, че има нужда от толкова голям асортимент. Така че се придържаме към 1500 артикула, даже вече са 1200. Неликвидните продукти не ги държим.

Рентабилна ли е политиката "Всяка седмица в "Берьозка" цените падат надолу"?
- Когато стъпихме в България, репутацията ни беше на скъпи магазини – чували сме такива отзиви от нашите клиенти. Оттогава обаче не сме увеличавали цените благодарение на по-добрата ни работа с доставчиците. Вече не сме толкова скъпи, колкото преди години. Разбира се, не можем да достигнем до цените на "Лидл" и "Кауфланд", защото не сме такъв тип магазини.  В същото време на пазара цените основно се повишават. При нас има обратна тенденция – използваме акции, промоции, всякакви оферти, свързани с ниска цена. Няма значение какъв е магазинът, те са еднакви навсякъде и това работи. Но аз много добре знам, че понякога големият оборот може да донесе загуба. Затова не сме чак толкова активни в промоциите. И затова в никакъв случай не правим промоции на загуба. При нас нещата са добре, плащаме данък печалба, който не е малък, ДДС - значи не сме на загуба.

Кои са най-популярните продукти във вашето портфолио?


- Като продуктови категории – насипните бонбони и водката. Всичко останало се представя горе-долу еднакво.

Вече имате 25 магазина в 11 български града. Планирате ли да се разраствате още? Това налага ли някакви промени в организацията на компанията и какви – централен склад, обща информационна система?

- В момента имаме 23, защото преди три седмици затворихме магазина в "Манастирски ливади", и сега търсим помещение, защото това не беше много удачно. Тази година имаме план да открием още пет магазина – София, Пловдив, Бургас, Благоевград, Сливен. Малките ни са от порядъка на 25 кв.м, а най-големият ни в София е 200 кв.м. В тях работят стотина души общо.

Вие внасяте от много пазари и продавате в много градове. Това предполага сложна дистрибуция. Как е организирана тя и какви изисквания поставяте пред нея, за да може да се впишете в срока на годност на продуктите?

- Имаме два централни склада в София - за Западна България, и във Варна - за Източна. Това позволява магазините напълно нормално да получават стока един или два пъти в седмицата. Дистрибуцията се осъществява с наш транспорт. Имаме един голям камион, седем-осем буса. От Варна доставяме и за магазините ни в Букурещ. Двеста и шестдесет километра не са проблем - можем да си ги позволим.

Бихте ли казали повече за магазините ви в Румъния. Това начало на експанзия на румънския пазар ли е?

- Първия си магазин в Букурещ отворихме на 7 декември миналата година. Сега имаме четири там, а до края на годината планираме да открием още три. Ситуацията в Румъния е сходна с тази в България. Там нивото на живот е малко по-високо. Оборотите са по-високи, но и разходите са по-големи. Няма да намерите помещение за по-малко от 2500 евро месечен наем, а в София не вземам обекти за толкова. Заплатите са по-високи, данъците вече не, защото намалиха ДДС на храните. В момента нямам конкуренция на този пазар. Има един руски магазин, но ние не го усещаме, а и не знам той доколко ни усеща. А градът е доста по-голям от София. 

Какво ви тревожи най-много за бизнес средата в България?

- Най-вече ни тревожи, че трудно намираме хора за работа в нашата фирма. Това е голям проблем, защото не ни дава възможност да мащабираме. Понякога се питаме има ли смисъл да отворим магазин, като не можем да намерим продавачка. Проблемът според мен е много голям за България изобщо и не знам защо не му се обръща внимание. Хората, които са компетентни и професионални, или заминават, или и аз не знам какво. Даваме заплати на добро ниво. Продавачите получават средно 800 и 850 лева, е мениджърът може да получи 1500 - 1700 лева. Нямаме вътрешни ограничения и търсим хора отвсякъде, но предпочитаме работещите при нас малко да говорят руски и да разбират стоките, които предлагаме. Макар че имаме и българи, които изобщо не говорят руски.

А какво ви прави оптимист за локалната ситуация?

- Аз съм изобщо оптимист. Ако не говоря повече за никакви проблеми, значи всичко останало е оптимизъм. Всичко е наред, доволен съм, работим. Намерихме интересна ниша, развиваме се малко по малко. Ще достигнем някакъв таван на магазините тук - 35-40 обекта. Тогава ще се преместим в нишата на заведенията. Вече имаме и разработки в тази посока. Имаме какво още да се прави.

                               Image and video hosting by TinyPic

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души