Регистрация

Създателят на Nike Фил Найт се оттегля като президент

77-годишният бизнесмен разви компанията до мултинационална на стойност 93 млрд. долара, пише The Independent

Автор: Регал 02 юли 2015
Когато започва да се интересува от обувките, които носи, Фил Найт е студент по журналистика и спортист в Университета на Орегон, бегач на средни разстояния с неосъществени мечти за олимпийска слава.

Фотограф: familyhistoryinsider.com

Седемедесет и седем годишни бизнес и маркетингови умения бяха ключът към успеха, на който компанията за спортни стоки Nike се радваше в продължение на десетилетия. Залогът от 1200 долара на Фил Найт и Бил Баурман на Blue Ribbon Sports през 1964 г. може би най-голямото залагане в историята на спорта. Вероятно и в инвестиционната история, пише The Independent.

За всичко това помогнаха промяната на името на Nike, раздвиженото лого за 35 долара и Майкъл Джордан. С най-голям принос безспорно е на визията на Фил Найт за спорта и спортния маркетинг. Онези 1200 долара вече са на стойност около 93 млрд. долара (59.6 млрд. Лири). От тях акциите на Найт са за зашеметяващите 22.3 млрд. долара.

Фил Найт, 77 г., обяви във вторник, че догодина ще се оттегли като президент на Nike - компанията, която основава с бивш си университетски треньор по бягане Баурман. Откакто Баурмън (кредитирал с идеята да се използва технологията на приборите за гофрети, за да се създадат прословутите подметки на обувките за бягане) почива през 1999 г., това ще е първият път, в който нито един от учредителите няма да участва във всекидневната работа на компанията, пише изданието.

В съобщение на сайта на компанията Фил Найт казва: "Nike винаги е била повече от компания – тя е страстта на моя живот...Отдавна чувствам голямата отговорност да осигуря яснота и сигурност за управлението и ръководството на Nike в дългосрочен план и за моето оттегляне като президент". Той препоръча за свой наследник сегашния главен изпълнителен директор Марк Паркър, а синът му Травис Найт влиза в борда на директорите.

Баурман може да е бил движещата сила зад иновациите в обувките на Nike, но Найт e човекът, поел бизнеса, който продава обувки в магазините, и убеждава качествени начинаещи и утвърдени олимпийски спортисти да ги носят, е оценката на The Independent.

Майкъл Армстронг, директор по покупките в JD Sports, най-големият търговец на дребно на спортни дрехи и обувки на Великобритания, казва пред изданието. "Г-н Найт е най-влиятелната личност в спорта и спортната технология, след Ади Даслер (основател на Adidas). Той промени всичко за спорта и екипировката, без никога да промени визията, с която започна – да прави по-добри обувки за бягане. Никога не спря да разширява границите на дизайна и маркетинг, но винаги разреждаше спортистите като приоритет номер едно ".

Когато започва да се интересува от обувките, които носи, Фил Найт е студент по журналистика и спортист в Университета на Орегон, бегач на средни разстояния с неосъществени мечти за олимпийска слава.

Визията му надраства обикновения интерес, когато се дипломира като студент по бизнес в университета в Станфорд, Калифорния. По това време той пише за едно издание по маркетинг: "японските спортни обувки може да се мерят с германските спортни обувки, колкото японските фотоапарати могат да се мерят с германските фотоапарати". Почти оттогава Adidas се бори с подобни удари под кръста.

Първоначално Blue Ribbon не произвежда свои собствени обувки. Често противоречивите офшорни практики на производство на Nike и по-късното заплитане в съмнителни работодателски действия все още са далеч. Вместо това има вносни обувки, произведени от японска компания, наречена Onitsuka, сега известна като Asics.

Nike отбелязва бърз растеж през седемдесетте, но истинският успех на марката идва, когато Фил Найт не се намесва и поема прехвърленото от Adidas спонсорство на младия баскетболист от Chicago Bulls Майкъл Джордан.

Джордан не е първият играч, избран в NBA, на който г-н Найт е предложил договор за обувки. Но това е безспорно най-доброто му бизнес решение. Джордан се превръща в-добрия играч в историята на баскетбола, и от обувките Air Jordan, посветени на него, се продават над 5 млн. чифта.

Не зад всички маркетингови идеи на Nike стоят спортни истории. Рекламният слоган "Just Do It" ("Просто го направи"), лансиран през 1988 г, е вдъхновен от последните думи на осъдения на смърт убиец Гари Глимор преди екзекуцията. Други известни маркетингови кампании включват Бо Джаксън, Тайгър Уудс, Сергей Бубка и Спайк Лий.

През 1998 г., след публикация в сп. Time, Фил Найт обещава да подобни условията на труд при производството. "Продуктите на Nike се превърнаха в синоним на робски заплати, принудителен извънреден труд и злоупотреби", казва той във Вашингтон, след което обещава да сложи край на детския труд.
Фил Найт е известен и като щедър филантроп, най-вече за Университета в Орегон.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България