Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Подхождайте към блогърите искрено и с уважение

Автор: Христина Димитрова 09 август 2013 , 2 коментара

Въпреки бума на социалните мрежи потребителите все още 
имат повече доверие на блогове, списвани от обикновени хора

 
Автор: Shutterstock

Доверието в т.нар. спечелени медии (earned media) нараства. През 2012 г. в тях са вярвали 92% от онлайн потребителите при 74% пет години по-рано – през 2007 г., сочат данните от глобално проучване на "Нилсен".

Частните блогове са един от най-ярките примери за "спечелена медия". С 31.1% те имат по-голямо влияние върху решенията за покупка дори от Facebook (30.8%), YouTube (27%) и Twitter (само 8%), пише в доклад за дигиталното влияние за 2013 г. на известната търсачка и блог портал Technocrati.

Логично компаниите са изкушени да привлекат блогърите, за да популяризират продуктите и услугите им сред потребителите. Ана Динкова, автор на блоговете Ana's Handbag и "Анкабанка" (закрит наскоро), посочва няколко положителни примера от многогодишната си практика като блогър. Известна модна марка кани в ПР шоурума си модни редактори и модни блогъри, за да се запознаят с новите колекции, преди да се появят в магазина. Винарна поканила и блогъри на честването на десетата си годишнина. Онлайн магазин за техника и електроуреди, който е направил игра с блогъри. Производител на мобилни телефони, който дава новите си продукти на журналисти и блогъри за тестване и съответно писане на ревюта.

Често обаче компаниите не знаят как да привлекат блогърите на своя страна така, че да не губят доверието и на авторите, и на читателите.

"Получаваш едно пресинфо и снимки от събитие и си веднага вкаран в графата "колеги от медиите", каза Ана Динкова. Обикновено голяма част от компаниите пращат покани за събития или направо подаръци на блогъри. За пресинформацията обикновено се обяснява "да си запълните блога, понеже виждаме, че пишете на подобна тема". Освен това има откровено отблъскващи подходи, като надменно да се търси сметка "защо не публикувахте информацията, която ви пратихме" или директен въпрос "колко пари искате, за да го публикувате".

"Обикновено повечето хора от маркетинг и ПР отделите или ПР агенциите забравят, че зад всеки блог стои мъж или жена, които са започнали да пишат, водени от страстта си към нещо - пътешествия, фотография, кулинария, мода, вино, кино, технологии, колоездене, бродиране или сглобяване на макети и пр. В повечето случаи тези хора си плащат сами хоста на сайтовете. Те не приемат някой да нахлува в личното им уебпространство и да им казва какво и как да правят, без значение какво получават в замяна, ако изобщо получават нещо", добави тя.

Според Вики Дий, блогър в британския Mrs.D – Daily (мода, козметика, пътешествия, обзавеждане и аксесоари), най-добре е компаниите предварително да проучат кои автори пишат за техни продукти или за подобни на конкуренцията, вместо да пращат масов имейл до всички блогъри, до които са решили. Личен разговор с всеки поотделно също прави добро впечатление и е много полезен. Самият автор може да даде добри идеи, а и освен това той/тя познава аудиторията си най-добре.

Ана Динкова също смята, че индивидуалният подход винаги е ефективен. Според нея е важно компанията да разгледа и осмисли внимателно блога, преди да се свърже с неговия автор. "Най-добре е да се подходи директно и искрено с блогъра, защото искреността се цени най-много", посочи тя. А и би трябвало компаниите да проявяват разбиране, когато даден блогър е недоволен от продукта или услугата им и критикува градивно, вместо да изискват само хвалби и задоволство.

Компаниите, които успешно си сътрудничат с блогърите и са спечелили тяхното уважение, споделят същите ценности. Според Соня Славчева от PR People (агенция с технологични клиенти като Logitech, монитори Philips и AOC ) е очевидно предимството да се работи с "външни" блогъри, вместо да се назначи човек, който да списва корпоративния блог. "Собственият блог не може да избегне корпоративните изисквания за представяне на марки, партньори и т.н. И създателят му, и читателят му са наясно с това", каза тя.

"Блоговете, списвани по различни теми в пространството, вече имат своя извоювана територия, фенове, последователи. Създателите им имат свое мнение и ние искаме тяхното мнение за нашия продукт, услуга да достигне до аудиторията. Така ние разчитаме, че блогърът ще е обективен, интересен, експертен в мнението си (и в 99.9% от случаите това е така) и читателите му ще се доверят на написаното."

От PR People също изпращат прессъобщенията за журналистите и на блогърите, но въпреки това най-същественото са личните контакти. "Радваме се на много добро отношение както към нас лично, така и към брандовете, които имаме честта да представляваме. Резултатите за нас не се измерват с това каква кампания сме направили и колко публикации в блогове сме постигнали. Целта ни е блогърите да познават компаниите, за които работим, техните продукти и с какво продуктите и посланията на марките биха били полезни на техните читатели. Точно затова и не работим кампанийно с блогърите, а поддържаме връзка всеки ден, стараем се да познаваме техните интереси независимо дали блогът е специализиран за hi-tech, или има друга насоченост", казва Соня Славчева.

Агенцията подбира блоговете, с които да работи, по различни критерии и макар че технологичната тематика е един от тях, тя далеч не е задължителна. Важни са също аудиторията и общата нагласа на автора.

Един от примерите за успешно сътрудничество е блог, посветен на компютърните игри. Читателите е трябвало да влизат в него всеки ден, за да следят за подсказки и скрити кодове в компютърна игра, които да дешифрират, за да участват в жребий за специален комплект клавиатура и мишка.

Друг пример е кулинарен вегански блог, в който авторката заснела с уебкамера на клиент на агенцията как се приготвя квас за хляб.

"Най-креативните идеи хрумват на самите блогъри – те са истински професионалисти, макар некоректно да ги наричат непрофесионални медии", каза Соня Славчева. 

 

Нехранителните стоки - с нови по-високи цени през ноември Поскъпват и три от четирите млечни категории в кошницата на тайния клиент
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София