Регистрация

Стоилко Апостолов: Късите вериги на доставка допълват другите търговски практики

Автор: Мара Георгиева 28 декември 2011

Продажбите директно от фермата са в отговор на огромния потребителски интерес
към качествени продукти, каза на RiD 2011 управителят на "Биоселена"

Автор: Асен Тонев

Качествена храна. По-справедлива цена за земеделските стопани. Сътрудничество между производители и купувачи. Това са ефектите от продажбите на хранителни продукти направо от фермата, каза д-р Стоилко Апостолов, управител на Фондацията за биологично земеделие "Биоселена", по време на конференцията Rеtаil in Detail на сп. "Регал" и GfK Bulgaria.

При т. нар. къса верига продажбата на земеделски суровини и храни се извършва или директно от производител на потребител, или с помощта на един посредник (който обаче не е търговец на едро), обясни Апостолов.

Има няколко вида директни продажби. Най-разпространената е направо от фермата, когато клиентът купува кошница с продукти, или има възможност сам на място да набере плодове или зеленчуци например. Добре познати са и пазарите на производители (общински, фермерски). Има и магазини на колела (микробуси с хладилни витрини в Швейцария например), които доставят и на адрес. Продажбите от разстояние пък се извършват чрез интернет, но изискват специални места за съхранение на продукцията във фермата и са сравнително по-редки. Особено популярни на Запад са предварително организираните продажби, или т.нар. солидарно земеделие, при които потребители финансират фермери, а производителите им предоставят определени количества земеделски продукти през цялата година. Селският туризъм с къщите за гости и семейни хотели също предоставя възможности за консумация на продукти, доставени директно от фермата, обясни Стоилко Апостолов.

Индиректните продажби (само с един посредник между фермера и крайния потребител) са подходящи за ресторанти и за търговци на дребно, които стопанисват месарници или квартална бакалия например.

"Късите вериги на продажба не трябва да се противопоставят на останалите търговски практики, защото взаимно се допълват. Директните продажби не застрашават конвенционалната търговия, защото при тях се предлагат продукти, които не се срещат в супермаркетите", припомни Стоилко Апостолов. И обобщи: "Късите вериги на продажби позволяват на фермерите да разнообразят земеделските си дейности и са отговор на огромния потребителски интерес към качествени продукти." Този вид продажби заздравяват връзката между производители и потребители, защото съвременното общество става все повече градско и се нуждае от знания как се произвежда храната. Освен това тези продажби възстановяват сътрудничеството между фермерите, които са принудени да се сдружават, за да обединят ресурси, материали, оборудване. Директните продажби носят плюсове и за развитието на съответния регион, защото подпомагат туризма и занаятите и насърчават използването на местни сортове, обобщи д-р Апостолов.

Според него потенциалът за развитие на директните продажби от фермата е значителен, тъй като позволява икономии от транспорт, опаковки, реклама на продукцията. И защото добавя стойност към нематериални активи като марка, автентичност на продукта, връзка с територията, традиции, екологична отговорност, социален елемент.

По света...

Във Франция през 2005 г. 88 600 ферми (16.3% от фермите в страната) продават директно продукция от фермата, 47% от тях преработват храни във фермата, 21.5% имат поне един нает работник. Голяма част от тях са сертифицирани биопроизводители (18.2% от всички биохрани в страната се продават директно). В САЩ 1700 ферми продават директно на 500 хил. потребители и отчитат 1 млрд. долара оборот за 2007 г.

В Япония се организират 13 583 фермерски пазара и 35% от всички плодове и зеленчуци се продават пряко от производителите. В Германия между 30 000 до 40 000 ферми (6 до 8%) извършват директни продажби. В Холандия в инициативата "Приятели на селото" са включени 1468 ферми. В Австрия директни продажби извършват 1700 ферми, които продават на 376 пазара и в 282 фермерски магазина.

...и у нас

В България Наредбата за директна доставка на малки количества суровини и храни от животински произход бе приета през миналата година. Тя урежда продажбата на: сурово мляко, яйца, месо от птици и зайци, пчелен мед, дивеч, риба, млечни и месни продукти.

Досега регистрираните ферми по тази наредба са 66. От тях 51 са регистрирани за продажба на малки количества пчелен мед, 8 за продажба на сурово краве мляко, 1 за продажба на сурово овче мляко, 5 за продажба на кокоши яйца, 1 за продажба на кисело мляко и сирене от краве и овче мляко. Предстои наредбата да бъде разширена и да уреди директните продажби и на храни от растителен произход, съобщи Стоилко Апостолов.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България