🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдете нащрек, когато геоблокирате

Какво трябва да знаете, когато разработвате стратегия за онлайн продажби

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Блокирането на географски принцип (т.нар. геоблокиране) вече не е търговски прийом без последствия. От декември 2018 г. нови правила ограничават използването на геоблокирането от онлайн бизнеси, които работят на територията на Европейския съюз, включително България. Регламентът за преодоляване на необоснованото блокиране на географски принцип, който въплъщава тези правила, въвежда следните ключови изисквания:

- Онлайн бизнесите не могат да блокират, пренасочват или ограничават по друг начин достъпа до своите уебсайтове без предварителното съгласие на клиента. На практика това означава, че клиент, който се намира в Чехия, трябва да може свободно да получи достъп до българската версия на онлайн магазина, а не да бъде автоматично пренасочен към чешката му версия.

- При спазване на изискванията за идентификация на клиентите и някои други условия търговците не могат да отказват плащания от клиенти само въз основа на националността, местоживеенето, местоположението на платежната сметка, мястото на установяване на доставчика на платежни услуги или на мястото на издаване на платежния инструмент в рамките на ЕС.

- При закупуване на стоки или услуги (с изключение на защитените с авторски права продукти) клиентите, които се намират в различна държава - членка на Европейския съюз, от тази на търговеца, трябва да имат възможността да закупят продуктите при същите условия като клиентите, намиращи се в същата държавата членка. Това означава, че търговците все още могат да прилагат различни търговски условия (например цена, доставка и т.н.) в различните държави членки, но тези условия трябва да се предлагат на недискриминационeн принцип и на клиентите, които не се намират в съответната държава членка. Например, ако клиент в Унгария купи стоки от български онлайн магазин, ще има право на безплатна доставка на тези стоки на адрес в България, ако онлайн магазинът предлага безплатна доставка до български адреси в своите общи търговски условия.

Търговски условия, които нарушават изискванията, изброени по-горе, се считат автоматично за нищожни.

Прилагането на Регламента за преодоляване на необоснованото блокиране на географски принцип е поверено на държавите - членки от Европейския съюз. Всяка държава членка следва да определи съответен местен орган, който да разследва търговските практики, които противоречат на изискванията на регламента. В момента такъв местен орган все още не е определен в България. Сред държавите от Централна и Източна Европа само в Унгария местният орган за защита на потребителите разполага с реални правомощия да правоприлага регламента. Чехия и Румъния също възнамеряват да възложат тази задача на националните си органи за защита на потребителите, като законови промени в този смисъл предстоят по-късно тази година.

Държавите - членки на ЕС, също така трябва да предвидят в националното си законодателство адекватни мерки за предотвратяване и санкциониране на геоблокирането. Законодателните рамки в други подобни области (като например в областта на защита на конкуренцията и защитата на потребителите) подсказват, че може да се очаква такива мерки да включват имуществени санкции, постановяване преустановяването на противоправното поведение и ангажименти за определен тип законосъобразни действия за в бъдеще.

Регламентът се прилага към практиките за геоблокиране, въведени едностранно от онлайн търговците в отношенията им с крайните клиенти (например чрез търговските им условия). Ограниченията на трансграничните продажби към крайни клиенти обаче могат и в действителност често са резултат от договорни уговорки между производител/доставчик и търговец на дребно. По отношение на такива договорки се прилагат европейското и българското законодателството за защита на конкуренция. Ако такива договорки ограничават, противно на принципите за ефективна конкуренция, продажбите (например чрез ограничаване на продажбите, инициирани от крайния потребител (т.нар. пасивни продажби), тези практики ще се считат за антиконкурентни и могат да доведат до имуществена санкция от до 10% от оборота на доставчика и търговеца.

Европейските органи за защита на конкуренцията вече разследват такива договорни уговорки за геоблокиране. Само Европейската комисия към момента проучва поне 14 предприятия за предполагаеми антиконкурентни търговски стратегии, включващи геоблокиране. Комисията счита - поне въз основа на първоначалните си констатации - следните търговски стратегии и практики като проблемни:

- Онлайн търговия с дрехи: по-рано тази година Европейската комисия глоби американският производител на облекло Guess приблизително 40 млн. евро за прилагането на цялостна стратегия, насочена към отклоняване на онлайн продажбите на продукти на Guess към собствения му уебсайт и ограничаване на конкуренцията сред оторизираните дистрибутори чрез ограничаване: (i) използване на търговската марка Guess за целите на онлайн рекламата, (ii) извършване на онлайн продажби, без първо да се получи разрешение от Guess, което Guess е имало пълната свобода да предостави или откаже; (iii) продажба към крайните потребители, намиращи се извън определената територия на оторизираните дистрибутори; (iv) кръстосани продажби между оторизирани търговци на едро и търговци на дребно; и (v) самостоятелно определяне на техните цени за препродажба.

- Лицензиране и дистрибуция на рекламни продукти: Европейската комисия разследва дали Nike, Sanrio и Universal Studios ограничават трансграничните и онлайн продажбите на рекламни продукти. И по-специално дали трите предприятия като лицензодатели на права върху рекламни продукти са нарушили европейските правилата за конкуренцията, като ограничават възможността на лицензополучателите им да продават рекламни продукти извън определената им територия и онлайн.

- Онлайн покупки на дигитално съдържание: Европейската комисия разследва и споразумения между Valve Corporation, собственик на платформата за дистрибуция на играта Steam, и пет издателя на компютърни видеоигри - Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media и ZeniMax, които може да са попречили на потребителите да купуват дигитално съдържание (компютърни видеоигри) въз основа местоположението на потребителя или страната му на пребиваване. Конкретното притеснение е, че въпросните споразумения изискват или са изисквали използването на "ключове за активиране" за целите на геоблокирането и че "ключът за активация" предоставя достъп до закупена игра само на потребители в определена държава - членка на ЕС.

- Ценообразуване в хотели: Европейската комисия разследва споразумения между най-големите европейски туроператори - Kuoni, REWE, Thomas Cook, TUI, от една страна, и хотелската верига Meliá Hotels, от друга страна. Смята се, че тези споразумения съдържат клаузи, дискриминиращи клиентите въз основа на тяхната националност или държава на пребиваване, в резултат на което клиентите не успяват да видят пълната наличност на хотела или да резервират хотелски стаи на най-добри цени.

Правораздавателната активност на органите за защита на конкуренцията, както и влизането в сила на Регламента за преодоляване на необоснованото блокиране на географски принцип, изискват онлайн бизнесите, и особено производителите на брандирани стоки, да преразгледат своите търговски стратегии и да преценят дали са необходими промени, за да спазят изискванията за избягване на геоблокиране и ограничаване на трансграничните продажби.

* Десислава Фесенко е адвокат в Kinstellar и има над 16 години опит в консултирането в областта на конкурентното право и правото на Европейския съюз, както и в областта на дигиталните технологии и регулираните индустрии.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал