🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Биокатегорията все повече влиза в модерната търговия

Очакваме да се засили търсенето на основни храни през следващите години

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

В последните години пазарът на биохрани в България се развива редом с пазарите в другите страни в ЕС. По данни на IFOAM (International Federation of Organic Agriculture Moveme) средният годишен ръст на биопазара в ЕС-28 за последните 10 години е 12%. В страни като Дания обемът достига 10% от общия пазар на храни, като в останалите страни в Западна Европа варира между 4 и 9%. Макар и от по-малка база, но с по-големи процентни ръстове, през последните няколко години България постепенно наваксва изоставането си. Вече срещаме биопродукти не само в специализираните магазини за био- и здравословни храни, но и в супермаркети, дискаунтъри, бензиностанции, аптеки и други - категорията биохрани вече не може да бъде пренебрегната от никой от сериозните играчи в търговията с бързооборотни стоки. Въпреки че на фона на общия обем биохраните по наша преценка са в рамките на 1-2%, наличието на добре зареден биощанд привлича потребители със средни до високи доходи. Това индиректно увеличава приходите на магазините – допълнително от самите продажби на биохрани.

От специализирания рафт към общите щандове

В магазините, които традиционно привличат потребители с високи доходи, виждаме асортимент от 500 - 800 биопродукта, разположени в обособена биозона. Според нас е достигнат пределът на разполагането на биопродуктите в биозона и допълнителното й увеличаване ще затрудни и обърка потребителите да намират това, което им трябва. Затова следващите стъпки неминуемо трябва да са в посока разполагане на биопродукти в съответната категория конвенционални храни и обозначаването им като такива с уоблери (специални етикети) или други способи. Според нас това ще е win-win ситуация за производителите/дистрибуторите на биохрани и магазините, понеже за първите това ще означава разширяване на групата на потребителите от стриктно здравословно ориентираните до по-широк кръг от потребители, които просто търсят висококачествен продукт за себе си и семейството си.

По наша преценка около 50-55% от продажбите на биохрани минават през модерната търговия, около 25-30% е делът на специализираните биомагазини и магазини за здравословни храни, останалите около 15-20% са в малки хранителни магазини, аптеки, бензиностанции, лавки и др. Преди 7-8 години, когато биопазарът тепърва прохождаше, специализираните магазини бяха единственото място, където се намираше широко портфолио биохрани. Оттогава бурното развитие в сектора доведе до ръст във всички канали на продажба. Първоначално имаше бум в откриването на биомагазини, а в последните 2-3 години наблюдаваме ръст на категорията предимно в модерната търговия.

Българските продукти вече изместват чуждите

Знакът за биохрани се е превърнал в нещо повече от характеристика на продукта. Освен значението по дефиниция, че при отглеждането на земеделската продукция не се използват, най-общо казано, химически торове и пестициди, както и други принципи при животновъдството и пчеларството (като забраната за използване на антибиотици при здрави животни), биологото е знак за високо качество и за повечето хора и за здравословен продукт. Биостандартът забранява хидрогенирани мазнини, редица консерванти, оцветители и ароматизатори и докато това коя храна е здравословна е спорен въпрос, наличието на единен стандарт за биокачество внася сигурност и яснота в обърканите от рекламни послания потребители. В този смисъл развитието на биопазара в България и по света е резултат до голяма степен на глобалната тенденция към по-здравословни потребителски навици. Другият мощен двигател на биопазара е повишеното съзнание у хората за влиянието ни върху планетата и фактът, че биоземеделието е по-щадящо за околната среда, тъй като не замърсява почвите и водите с химикали.

Докато преди в България най-продаваните продукти бяха продуктите с допълнителни здравословни характеристики (т.нар. суперхрани), днес наблюдаваме силен ръст в снакс категорията и пресните плодове и зеленчуци. Очакваме да се засили и търсенето на основни храни през следващите години. Докато в първите години повечето продукти бяха вносни (предимно от Германия, Франция, Великобритания и Холандия), днес наблюдаваме все повече български продукти. Обикновено след появата на силна българска марка в определена категория биохрани на добра цена и качество тя бързо открадва пазарен дял от вносните си конкуренти. Наблюдавахме това в категорията основни храни, където "Био класа" измести вносни марки като Davert и Rapunzel, енергийните барчета Roobar преди 6 години изместиха Lifebar, Lubs и др., шоколадите на "Био Бенямин" преди две години откраднаха пазарен дял от Vivani. От една страна, причина за това е по-доброто съотношение цена - качество, а от друга - желанието на потребителите да купуват храни местно производство и да подпомагат малки производители.

В Европа се срещат два лагера – за и против масовизирането на биосегмента. От едната страна са тези, според които биохраните трябва да си останат в биомагазините, докато други считат, че навлизането в супермаркетите и дискаунтърите е нормално развитие на пазара. Ние в "Смарт Органик" сме верни на нашата мисия да произвеждаме храни, на които хората могат да се наслаждават, знаейки, че правят нещо добро за себе си и околната среда. Вярваме, че биохраните трябва да са там, където са потребителите – навсякъде. В малък пазар като България никой производител на биохрани не би могъл да си позволи да продава единствено в биомагазините. Дори в страни като Германия, където се е зародило биодвижението, наблюдаваме все повече ръст на биопазара извън биомагазините.

* "Смарт Органик" е лидер на пазара на биохрани в България. Оборотът на компанията през 2018 г. е 30 млн. лв., като над 60% е от износ. В момента работим усилено по оптимизиране на процесите вътре в компанията, за да можем да предложим първокачествени биопродукти на възможно най-добра цена. В същото време инвестираме значителни ресурси в разработването на нови продукти. Именно иновативността ни е помагала в навлизането на нови пазари.

** Заглавието е на редакцията

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал