С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бира с характер

Автор: Константин Николов 09 януари 2013
"Загорка" е продукт на стогодишни пивоварни традиции

 Еволюция на опаковки "Загорка" през годините 1958-1989
Автор: Архив

"Загорка" е продукт на стогодишни пивоварни традиции

 Началото
Фотограф: Архив

"Загорка" е продукт на стогодишни пивоварни традиции

 1905 г.
Автор: Архив

Известната българска бирена марка "Загорка" се ражда през 1958 г. Но началото е поставено поне половин век по-рано. През 1902 г. в Стара Загора от Прага се завръща предприемчивият д-р Кожухаров (всички го наричат така и почти никой не знае първото му име - Константин). Лекарят, женен за чехкиня, решава да построи пивоварна фабрика и събира съмишленици. Те не са особено заможни, търсят и получават подкрепата на кредитно акционерно дружество "Бъдащност". Местните наричат предприятието Бирарията. Компанията произвежда пиво, но по това време то не е особено популярно и започват да затъват. Опитват да изнасят в Истанбул, но нямат хладилни вагони. В България пък липсват и пивоварни технолози, което налага да се наемат скъпи чешки и германски специалисти. Фабриката фалира и до 1918 г. стои празна, когато местните предприемачи братя Златеви решават да я реставрират и привличат като акционери много от жителите на града. Започват да произвеждат пивото "Тракия", което става едно от най-популярните в Южна България. През 20-те години обаче правителството решава да увеличи бирения акциз, за да подпомогне производството на вино. Това притиска пивоварите и през 1927 г. фирмата "Тракия" фалира.

Чак през 1949 г. майсторът пивовар Андрей Брашованов, който някога работи в "Тракия", дава идеята да се възстанови биреното производство в Стара Загора. Правителственото решение идва далеч по-късно и новата фабрика "Загорка" отваря чак през 1958 г. Тогава е сложено началото и на марката "Загорка". Постепенно тя се превръща в една от най-популярните бири в страната, не може да се намери навсякъде и понякога се купува дори с връзки. В началото на 60-те години "Загорка" е един от първите брандове, които започват активна реклама. Бирата е тип лагер с основни съставки ечемичен малц, вода, два вида хмел - ароматен и горчив, и мая. Има най-високото градус плато и 5% алкохолно съдържание. Днес производителите се хвалят, че пивото има най-продължителното време за ферментация - 18 дни.

До 1984 г. фабриката е периодично обновявана и производството нараства четири пъти до 450 хил. хектолитра годишно, като основна част от него е "Загорка". На територията на предприятието има детска градина за децата на служителите, стопанство и столова. В края на 1984 г. заводът е изцяло модернизиран, като се монтират нови чешки варилни инсталации, бутилиращи машини, складове за амбалаж и за ечемик в село Трънково. В края на 80-те "Загорка" започва да изнася в чужбина. Малко хора знаят, че тогава е произведена и първата безалкохолна "Загорка" в страната - Vitа, предназначена за Близкия изток. През този период "Загорка" участва и на международни състезания. За пръв път е в във водещото Monde Selection през 1981 г. Оттогава печели общо 11 отличия, от които три сребърни, седем златни медала и голямата награда – злато и трофей за качество (1985 г.).

След промените през 1990 г. се създава фирмата с държавно имущество "Загорка" - гр. Стара Загора. Четири години по-късно преобразуваната "Загорка" АД става първото българско приватизирано пивоварно дружество. Купувачи на 80% от предприятието са холандският гигант Heineken и Coca-Cola Hellenic Bottling Company. Брандът "Загорка" е централна част от стратегията на групата и се налага като един от лидерите на пазара.

От 50-те години до 90-те години "Загорка" се продава в стъклени опаковки от 0.5 л, като брандингът се променя според духа на времето. През 90-те години новите собственици разнобразяват производството на бирата "Загорка" и внедряват нови опаковки. В момента "Загорка се предлага в стъклени бутилки 0.3 и 0.5 л, в PET бутилки от 1 и 2 л и в кенове. В течение на годините са пускани различни видове бира под бранда "Загорка". През 2007 г. излиза прозрачна бутилка "Загорка голд", която е по-лека и с не толкова горчив вкус. През миналата година е пусната "Загорка резерва" - лимитирана серия зимна напитка с 6% алкохолно съдържание. В производството й са вложени и карамел и кафе малц. През тази година на пазара излезе и поредният бранд под шапката на "Загорка" - Zagorka Fusion.

 
Хронология
1902 - Д-р Константин Кожухаров се връща от Прага и отваря пивоварната "Бирарията" в Стара Загора, но след няколко години компанията фалира
1918 - Братя Златеви модернизират "Бирарията" под името "Тракия". В предприятието работи и първият български майстор пивовар Андрей Брашованов
1927 - "Тракия" отново фалира. Като основна причина се сочи, че правителството е увеличило акциза върху бирата
1949 - Андрей Брашованов дава идея да бъде възстановена пивоварната в Стара Загора, но правителственото решение е взето по-късно
1958 - Отваря новата пивоварна "Загорка". През същата година на пазара излиза за пръв път и бирата "Загорка"
1984 - Предприятието е изцяло модернизирано
1994 - Преобразуваната "Загорка" ЕАД става първото българско приватизирано пивоварно дружество. Купувачи на 80% от предприятието са холандският гигант Heineken и Coca-Cola Hellenic Bottling Company, които плащат 21.7 млн. долара

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София