Регистрация

Законът "за търговските вериги" мина изненадващо през НС на първо четене

Автор: Регал 30 април 2015 , 1 коментар
Проектът беше приет от предишния парламент, но президентът му наложи вето и после не беше прегласуван

Законопроектът беше представен в парламента от Корнелия Нинова

Фотограф: Надежда Чипева

Народното събрание прие на първо четене измененията в Закона за защита на конкуренцията, станали известни като "закон за търговските вериги", съобщиха няколко медии.

Точката е била включена в програмата изненадващо в сряда. В четвъртък проектът на БСП е подкрепен от мнозинството без нито един аргумент за или против от депутатите. "За" са гласували 95 народни представители, 2-ма са били против, а 41 са се въздържали.

Гласуваният текст е същият, който беше приет от предишното НС, но не влезе в сила, тъй като президентът Росен Плевнелиев му наложи вето. Тогава проектът така и не беше прегласуван.

Целта на законопроекта е да подкрепи производителите на български стоки, е обявила пред депутатите Корнелия Нинова, при представянето на поправките. С тях според вносителите ще се гарантира спазването на конкуренцията и изравняването на условията между българските производители и търговските вериги в работата им на пазара.

От БСП са прегледали внимателно европейската практика, уверила тя. И напомнила, че ЕС е установил т.нар. нелоялни практики и е издал "зелена книга", като е дадена възможност на всяка държава-членка да реши този въпрос сама.

Нинова е цитирала и декларацията на производителите в България, в която 10 асоциации молят законодателят да помогне те да продължават да работят, да отварят работни места, да произвеждат, да внасят данъци и т.н. Става дума за 1500 български компании и около 130 000 работници.

Целта на законопроекта е да спрат да се налагат на българските производители такси и услуги, които не съответстват на реално предоставената от другата страна услуга – например такса "Рожден ден" и много други. "Забраняваме да се прехвърля риска обратно върху доставчика, когато магазинът не е успял да продаде стоката", обяснила Нинова.

Ако гласуваните промени станат факт, това ще доведе до повишаване на цените на храните и ще навреди на малките и средните български производители. Текстовете са лобистки и целят по административен път да повишат печалбите на определени неконкурентоспособни български производители, се казва в декларация на Сдружението за модерна търговия, разпространена също в четвъртък.

Основните моменти в проекта

С проекта се въвежда понятието "значителна пазарна сила" за предприятие, което с оглед своя пазарен дял може да попречи на конкуренцията на съответния пазар, тъй като неговите доставчици или купувачи са зависими от него. Предвижда се критериите за определяне и оценка на пазарното положение на тези предприятия да се определят с методика.

Въвежда се задължение за предприятията с годишен оборот за предходната година над 50 млн. лева да направят промени в проектите на типови договори и/или общи условия, когато това е необходимо за привеждането им в съответствие с правилата на конкуренцията. При неспазване на задълженията, въведени със Закона е предвидена имуществена санкция в размер до 10 на сто от общия оборот за предходната финансова година.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души