С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
  • Начало
  • Новини
  • България
  • Димитър Спасов: Допълнителните регулации в отношенията вериги-доставчици ще намаляват конкуренцията

Димитър Спасов: Допълнителните регулации в отношенията вериги-доставчици ще намаляват конкуренцията

Автор: Деница Ватева, dnevnik.bg 14 март 2011 , 13 коментара
В момента, в който получим информация от страна на КЗК в какво точно са обвинени търговските вериги, и по-конкретно "Кауфланд", ще внесем нашето становище, казва управителят на "Кауфланд България"

Автор: Красимир Юскеселиев

"Кауфланд" е една от шестте търговски вериги, за които Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе през миналия месец с определение за евентуален картел. Това решение идва и на фона на исканията на доставчици за създаване на специално законодателство, което да регулира отношенията им с търговците. За това какво мисли по производството в антимонополния орган и конкретни търговски практики, смятани за неприемливи от доставчиците, разговаряме с управителя на "Кауфланд България" Димитър Спасов.

Г-н Спасов, КЗК излезе преди няколко седмици с определение за евентуален картел между вашата компания и още пет международни вериги. Подготвихте ли защитата си?
- За да се защитаваш, трябва да си виновен за нещо. Ние сме убедени, че "Кауфланд" не е нарушил законите на страната. Напротив - нашата верига стриктно спазва законите, включително и по отношение на картелното право. В този смисъл ние ще внесем нашето становище по определението, съставено от комисията.

Вие ще поискате производството да продължи. Какви доказателства ще представите в такъв случай?
- В момента, в който получим информация от страна на КЗК в какво точно са обвинени търговските вериги, и по-конкретно "Кауфланд", ще внесем нашето становище.

Какво точно получихте от комисията?

- Търговските вериги получиха определение за предявяване на твърдения за извършено нарушение.

Това, което излезе публично от комисията е, че вие и другите вериги сте съгласували търговската си и маркетинг политика спрямо доставчици.
- Искам да отговоря съвсем директно и ясно, че това твърдение не отговаря на действителността. Подобен акт би бил абсурден, защото е в противоречие както на европейските, така и на българските закони. "Кауфланд" не е съгласувал с никой друг търговската си политика и маркетинговите активности.

Как реагираха от централата ви на това определение?
- От централата реагираха с голямо учудване и същевременно със спокойствие, защото знаят, че ние сме движим стриктно по законодателството и не сме имали някакви нарушения. Картелиране между търговските вериги, още повече в тази силно конкурентна среда, е абсурдно.

Това разследване тръгна след сигнал от доставчици, които казват, че злоупотребявате с по-голямата си пазарна сила и ги пристискате по отношение на отстъпките, които дават. Участвате ли в работната група на икономическото министерство, която се занимава с проблема?
- Нямаме участници в тази група. Ако ни поканят, ще се включим с удоволствие като експерти и като заинтересувана страна.

Трябва ли специално законодателство за отношенията между веригите и доставчиците?
- Ние считаме, че няма обективна необходимост от допълнително законодателство в тази сфера. В България има не само действаща пазарна икономика, но и достатъчно нормативни документи, които регулират търговията. Европейският опит показва, че някои държави, в които е предприет опит за регулиране посредством допълнителни законови задължения, са на път да се откажат от тях.

Дори в становището на КЗК се казва, че се очаква да се върнат назад тези предприети мерки, защото не допринасят за положително развитие. Ние считаме, че допълнителни регулации са излишни и биха довели до намаляване на конкуренцията, което от своя страна води до повишаване на цените – факт, който никой не желае.

Ако се въведат допълнителни регулации във взаимоотношенията между търговски вериги и доставчици, би следвало логично да се въведат такива и във взаимоотношенията между производителите и техните доставчици. А това биха били факти, които са в противовес с пазарната икономика.

Освен идеите за законодателство, някои компании лансираха и други - да не се променя закона, а да се създаде нещо като етичен кодекс за честна търговия. Бихте ли участвали в написването му?
- Щом се касае за етичен кодекс, разбира се, че сме съгласни и дори бихме адмирирали създаването му. От наша страна той би следвало да включва такива теми, като например гарантиране на постоянно качество, спазването на законодателството от всички страни, включително и пълно и коректно изплащане на осигуровките на базата на реални заплати, нещо, което все още не е факт и ощетява работещите и държавата, и т.н.

Доставчиците казват, че постоянно поставяте условия за по-високи отстъпки и допълнителни такси едностранно. Увеличават ли се исканията ви за отстъпки от доставчиците?
- Отстъпката и размерът й са нормален елемент от търговските взаимоотношения. И производителите искат отстъпки от техните подизпълнители. Това е нормална практика в цял свят.

Имате ли и увеличавате ли постоянно таксите си за вход, ремонт на магазини и др., както твърдят доставчиците?
- В "Кауфланд" няма такси за ремонт.

Имате обаче входна такса…
- Всяка една отстъпка или всяка една такса е свързана с насрещно даване на нещо. Те не са самоцел и никой не би ги дал, ако насреща не получава нещо. Всяка една отстъпка е и част от търговските взаимоотношения, които се подписват от двете страни. И ако едната страна не е съгласна с тях, просто няма да ги подпише. Това е съвсем нормално.

Какъв дял от българските си доставчици сменяте годишно?
- Не бих коментирал, това са много конкретни въпроси и конфиденциална информация. "Кауфланд" направи пет години от откриването на първия магазин в Пловдив. По-голямата част от доставчиците работят с нас още от тогава. Имаме трайни взаимоотношения. Имаме доставчици, които са израснали с нас, и посредством "Кауфланд" изнасят в чужбина. Те многократно са си увеличили оборота с нашата верига.

Един от конкретните упреци беше, че условията, които поставяте за български и чуждестранни доставчици, са различни, което създава неравнопоставеност между тях…
- И тук мога да ви отговоря съвсем категорично, че няма неравнопоставеност между български и чуждестранен доставчик на "Кауфланд". Не съществува никаква разлика между сключването на договори с международни и български фирми. Някои оплаквания сега срещу търговските вериги са съвсем поради други причини.

Има български фирми, които не реинвестират достатъчно в своето производство, а предпочитат да вкарват парите си в хотели, луксозни автомобили и недвижимости. Някои от тях не поддържат производството си на нужната ефективност и по този начин техните продукти стават по-скъпи и непродаваеми. Някои производители са свикнали да работят с огромни надценки - 40-50, дори 100%, а в условията на конкуренция са принудени да свалят своите маржове. Недоволството идва именно оттам.

Забавяте ли плащанията към доставчици? В това също ви обвиняват…
- Сроковете за разплащане са записани в договорите. Едно забавяне би било неизпълнение на договора. "Кауфланд" не забавя плащанията към доставчиците.

Планирате ли нови магазини през тази година?
- Миналата седмица открихме нашия 36-и хипермаркет - в Пловдив. В момента строим обекти в София и Варна, които ще отворим също през годината.

Имаше един момент, в който отваряхте магазини в по-малки градове, например Казанлък, Ямбол и т.н. Сега фокусът ви е върху по-големите градове. Отказахте ли се от по-малките?
- Всеки град с население над 40-50 хил. е потенциален град, в който "Кауфланд" може да открие магазин.

Колко обекта целите да постигнете за следващите пет години?
- Нямаме определена цел. Ще се разрастваме дотам, докъдето пазарът позволява.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Пазар за над 150 милиона лева Продажбите на храни за домашни любимци са с двуцифрен ръст през последните години
eMAG отвори първия си магазин в София Онлайн търговецът откри обект в "Сердика мол", но обмисля и още в други градове