Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода



Автор: Мария Иванова 12 ноември 2018



Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Поредна година на скромен ръст – така накратко може да се характеризира пазарът на безалкохолни напитки и бутилирани води в България през 2017 г. За изминалите 12 месеца продажбите в сегмента са били на обща стойност 505.1 млн. лв., като са се увеличили с 3.3% спрямо 2016 г., когато ръстът беше със сходни темпове.

Водещите 25 компании в сектора отчитат нарастване на продажбите си с 3.1% до 478.8 млн. лв. Секторната класация на "Регал 500" обединява производителите и на безалкохолни напитки, и тези на бутилирана вода. Общият брой на дружествата на пазара през 2017 г. е бил 98 в сравнение с 94 година по-рано. Най-големите 25 от тях държат малко под 95% от целия пазар в стойност, като продукцията им е предназначена почти изцяло за местни нужди. Така през изминалата година 97.2% от приходите на 25-те лидера в сегмента са били от вътрешния пазар и само 2.8% от постъпленията идват от износ.

След силния спад в обемите на експорта, отчетен през 2016 г. обаче, през 2017 г. равнищата се възстановяват – на външни пазари е била продадена продукция за 12.8 млн. лв. при 9.1 млн. лв. през 2016 г. и 13.4 млн. лв. през 2015 г.

Целият текст заедно с таблицата и графиките е тук