🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

AI на живо

Пет примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Изкуственият интелект (Artificial Intelligence - AI) има потенциала да промени света и бизнеса по начин, сравним с появата на електричеството, дало тласък на индустриалната революция. Мощните глобални корпорации и технологични гиганти отдавана осъзнават това и отделят все по-сериозни ресурси за развойна дейност. Целта е една - машината да може да мисли самостоятелно, по-добре и по-бързо от човека. Няколко големи компании от сектора на електронната търговия и свързаните с нея индустрии успяха да стигнат до тази цел преди другите. Те одухотвориха машините и вече обслужват своите клиенти по различен и много по-ефективен начин. Ето пет примера за пионери, които успешно внедриха инструментите на AI в своите модели.

Amazon и нейното AI ДНК

За Amazon напредъкът в областта на AI никога не е бил въпрос на тренд, а идеология, вградена дълбоко в нейното корпоративно ДНК. Основателят на компанията Джеф Безос винаги е вярвал, че изкуственият интелект ще е двигател на растежа и често поставя темата във фокуса на своите публични изяви. Отдавна вече светът следи с интерес всяка иновация, която компанията въвежда, защото почти няма нейна стъпка, която да не предизвика революция в електронната търговия.

Amazon използва изкуствен интелект от най-ранните си дни. Първият й проект беше свързан с потребителските предпочитания и създаването на AI алгоритъм за препоръки на продукти на базата на това, което клиентите й са заявили или показали, че харесват. Този алгоритъм беше променян няколко пъти през годините, а днес препоръките на Amazon са достигнали изключително висока динамика при персонализацията. Така например изкуственият интелект може да насочи потребителя към новата мода в даден сезон, вземайки предвид, че през миналата година той е комбинирал определен модел обувки и връхна дреха.

Amazon има редица собствени разработки с внедрен в тях AI. В края на миналата година компанията обяви, че през периода на коледните кампании гласовото пазаруване през асистента Alexa (който е неин продукт) се е утроило спрямо година по-рано. Гласовият асистент може да пазарува и проследява поръчката само с няколко команди. Alexa също така пази информация за предпочитаните артикули и марки и може да прави препоръки при търсенето и да съставя списъци за пазаруване. Пазарният дебют на Alexa на американския пазар беше през 2015 г. Близо година по-късно той се появи и на пазарите в Европа. В началото на 2019 г. Amazon обяви, че са продадени 100 млн. устройства.

Машинното самообучение и изкуственият интелект имат своето сериозно място и в оптимизациите на вътрешните операции на Amazon. Още от 2014 г. в складовете работят задвижвани от AI малки роботи, които помагат за ускоряване и подобряване на ефективността в процеса на съхранение и по-бързото откриване на продуктите за ежедневните доставки. От началото на 2019 г. компанията започна и полеви изпитания на роботи куриери.

Изкуствен интелект стои в основата и на високотехнологичните магазини Amazon Go, в които обслужването не се нуждае от никаква човешка намеса. Те са оборудвани с множество сензори и камери, които проследяват действията на клиента. Потребителите се идентифицират с QR код на телефона си, който отваря виртуална сметка в акаунта им в Amazon. Сензорите по стелажите показват какво и колко взимат потребителите, информацията се подава към акаунта и плащането става онлайн. През 2019 г. компанията отвори десетия си роботизиран магазин в САЩ и обяви намеренията си за сериозна експанзия в този сегмент.

Как North Face улесни избора на яке

Американската компания, производител на туристическо облекло и екипировка, The North Face беше една от първите, които започнаха да експериментират, внедрявайки инструментариума на AI в своите онлайн продажби. Това се случи още през 2015 г., а през 2016 г. услугата беше усъвършенствана, така че да може да бъде използвана и за пазаруване през мобилен телефон. По същество това е направлявана от машината консултация, която помага за избора на перфектното за клиента яке. Потребителят и компютърът провеждат кратък Q&A разговор, в който се засягат въпроси за конкретните нужди, предпочитания и условия, в които ще се ползва търсенето облекло, а след това машината предлага няколко конкретни продукта, които отговарят на параметрите на клиентското търсене. Така, вместо да прелиства в асортимента от над 350 якета, за по-малко от минута потребителят може да ограничи кръга до най-подходящите за него няколко артикула. Виртуалният асистент в пазаруването е задвижван от когнитивната технология Watson analytics на IBM. Само два месеца след пускането на специфичния чатбот платформата е била посетена от 50 хил. потребители и има 60% честота на кликване и 75% реализирани продажби.

Асистентът на Watson, използван от North face, обработва естествения човешки говор (гласово търсене) и задава въпросите със собствен глас. Така с помощта на AI преживяването в онлайн пазаруването се доближава повече до консултацията във физическия магазин. С разликата, че чатботът на Waston е на разположение във всички дни, 24 часа от денонощието.

Интелектът на L’Oreal прави диагностика на кожата

След успешните персонализирани виртуални симулации на грим, изпробване на цветове в боите за коса и онлайн съветите за красота, базирани на AR (Augmented Reality), козметичният гигант L’Oreal обяви, че до края на годината ще пусне на уебсайтовете на марката дигитална услуга за диагностика на кожата, в разработването на която е използван изкуствен интелект. Тя вече е стартирала пилотно на канадския пазар. Новата технология се базира на AI алгоритъм, разработен от канадската ModiFace, която беше придобита от L’Oreal и е лидер в създаването на технологии и приложения за красота. Дигиталната диагностика на кожата е резултат от 15 години научни изследвания за стареенето на кожата от екипите за оценка на L’Oreal R&I. При създаването на алгоритъма са използвани бази данни от тези проучвания, 6000 клинични снимки и 4500 селфита от смартфон, направени от жени, разделени в няколко профила. Резултатите от анализите са консултирани с дерматолози, за да се постигне още по-високо ниво на прецизност при оценката. Технологията е внедрена в приложението Vichy SkinConsultAI, което предоставя на потребителите индивидуална диагностика в три лесни стъпки. Първо, жените са поканени да качат селфи на сайта на марката. После технологията изследва седем признака на стареене: бръчки под очите, липса на еластичност, фини бръчки, липса на блясък, тъмни петна, дълбоки бръчки и пори. Накрая признаците на стареене се анализират и жените получават персонализирана матрица за стареене на кожата, в която са описани силните и слаби й страни, както и приоритети за грижа.

Виртуалният бариста на Starbucks

С инструментариума на AI е създаден и дебютиралият през 2017 г. виртуален бариста асистент на веригата кафетерии Starbucks, която има над 25 хил. обекта в целия свят. Апликацията за мобилни устройства My Starbucks barista прави възможна гласовата поръчка и плащане на напитки и храна. Интерфейсът позволява на клиентите да говорят или пишат съобщения, така както го правят с баристата на място в обекта, включително да променят или модифицират избора си според личните си предпочитания. От другата страната на екрана обаче не стои човек. Към май 2018 г. приложението се използва активно от 13 млн. потребители. Апликацията събира много данни за потребителите, техните навици и предпочитаните от тях напитки, така че когато клиентът посети нов обект от веригата, системата за продажби може да го идентифицира и да посочи на физическия бариста неговата поръчка. Въз основа на направените избори приложението може да отправи препоръки за опитване на нови продукти, към които клиентът би имал интерес. Системата е усъвършенствана до степен, че препоръките се сменят според времето навън, частта от деня, дали е делник или уикенд и дори локацията на потребителя.

Paypal с инструмент в борбата с измамите

От 2013 г. системата за разплащания на PayPal разполага с AI алгоритъм за откриване и предотвратяване на измами и защита на дигиталните плащания.

Системата идентифицира опити за злоупотреби без грешка и е намалила процента на измамите до 0.32, което е с 1% по-малко от средното за онлайн търговията. Алгоритъмът се базира на разкриване на данни от историята на покупките на съответния клиент и географските параметри и автентичност на акаунта. Така базите данни и техният машинен анализ помагат на PayPal да разграничи дали една транзакция е целенасочена, или става въпрос за опит за измама.

Сегашната технология позволява на компанията да управлява хиляди точки от данни и да анализира повече информация, идентифицирайки по-сложните модели. Така например, ако в рамките на пет дни системата вижда, че акаунтът е използван от пет различни адреса, тя ще го маркира като подозрителен, но и ще може да разгледа ситуацията от по-близо, като прецени детайли като това дали потребителят не купува подаръци за семейството си, докато е на работа. Системата може да разпознае например, че някои от IP адресите идват от Wi-Fi летищни мрежи, и да използва геолокация на устройството, за да провери дали потребителят е бил на тези летища.

Макар компанията да е развила доста сериозно капацитета на машините при предотвратяването на измами, тя не се е отказала от човешкия фактор в анализите. Изкуственият интелект по-скоро е освободил човешките детективи, които сега идентифицират новите модели в опитите за злоупотреби, захранвайки обратно машините с информация за своите открития.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал