С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Тайният клиент вече следи и "Лидл", "Пени" и ЦБА

Средната сметка в т.нар. хард дискаунтъри е по-висока, от тази в "Кауфланд" и "Карфур"

Автор: Чавдар Димов 29 март 2011 , 14 коментара

С новата година проектът "Таен клиент" започва трайно да следи "Лидл" и "Пени" с идеята, че за дискаунт формата предстоят интересни месеци. Включваме и някои от големите обекти на ЦБА. Спираме да следим "Хит" и "Европа".

Фотограф: Регал

С новата година проектът "Таен клиент" започва трайно да следи "Лидл" и "Пени" с идеята, че за дискаунт формата предстоят интересни месеци. Включваме и някои от големите обекти на ЦБА. Спираме да следим "Хит", тъй като динамиката през последната година позатихна, и "Европа" заради голямото й непостоянство по изследваните показатели. Така веригите, включени в проекта, стават общо девет.

През януари средната месечна сметка е 28.27 лв. Този месец няма да коментираме промяната спрямо декември, тъй като поради въведените промени базата за сравнение е различна. Динамиката на отделните магазини обаче е интересна.

Разликата между "Карфур" и "Кауфланд" отново нараства. Френската верига е най-евтина от деветте, като сметката там е 22.94 лв. и е с 1.70 лв. по-ниска от тази през декември. "Т-маркет", които през декември бяха най-евтини, отново "отскочиха" от ниските нива и пазаруването там е било с цели 4.17 лв. по-скъпо, отколкото предишния месец. Този път причината са най-вече хранителните продукти, които са стрували общо с 3.18 лв. повече.

Макар и да наричаме "Лидл" и "Пени" хард дискаунтъри, сметките и на двете вериги ги правят по-скоро софт дискаунтъри, защото са далеч над най-ниската стойност (на "Карфур"). В "Лидл" продължава да прави впечатление тоталното присъствие на собствени марки при нехранителните продукти и липсата на такива в повечето хранителни. В "Пени" от собствена марка са само два от продуктите. Гледайки данните, можем да предположим, че "Лидл" все още е в процес на търсене на стратегически партньори за производство на собствени марки в хранителните категории. За "Карфур" собствените марки в ниския ценови сегмент не изглеждат приоритет – те постигат най-ниската цена по-често чрез промоции. Почти без собствени марки и без интересни промоции, положението на "Пени" изглежда най-малкото неопределено, ако не и несигурно. Ще следим с интерес развитието там.

Ценовото позициониране на ЦБА през януари е по-скоро високо, като сметката е втората най-висока след тази в "Пикадили". В магазина на веригата видяхме доста собствени марки, като шест от продуктите в списъка ни също са били такива. Три са били на промоция, а един – едновременно от собствена марка и на промоция.

При останалите магазини прави впечатление намаляването на сметките в "Билла" (-2.79 лв.) и "Пикадили" (-1.30 лв.). В "Билла" то е резултат от понижение при девет продукта (седем от които храни), докато в "Пикадили" се дължи най-вече на промоцията на кашкавала. В австрийската верига продуктите от собствена марка са единайсет – колкото и в "Лидл". Във "Фантастико" са девет.

Сред отделните продукти шампоанът е бил по-евтин в пет от веригите. Прави ни впечатление, че най-евтиният кашкавал се установява на цена от около 10 лв. за килограм, когато не е на промоция. Някои производители на олио пък са потърсили "интересно" решение на обвиненията в спекулативно повишаване на цената – намалили са разфасовките от 1 л на 900 мл, като по-малката бутилка логично е на по-ниска цена. Това е доста примитивен маркетингов трик, но той също е част от теста на пазара и е интересно да видим дали потребителите ще го приемат. В нашия анализ са включени само еднолитрови продукти и сравнението с декември показва, че цената е пораснала в шест от веригите. Любопитно е колко близки (и еднакви) са нивата в повечето от тях.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Пазар за над 150 милиона лева Продажбите на храни за домашни любимци са с двуцифрен ръст през последните години
eMAG отвори първия си магазин в София Онлайн търговецът откри обект в "Сердика мол", но обмисля и още в други градове