Регистрация

Веригите в България - тук-там зелено

Автор: Христина Димитрова 23 август 2012

Компанията - първенец в проучването на WWF, събира само една трета от максималния брой точки

 
Автор: Shutterstock

"Пикадили", "Фантастико" и "Карфур" са трите вериги за търговия с бързооборотни стоки в България с най-екологично портфолио, сочи проучване на Световния фонд за дивата природа (WWF). То е проведено в България на принципа на тайния клиент, през май-юни 2012 в софийски обекти на 10 местни и международни вериги за търговия с бързооборотни стоки.

Методологията на проучването, предоставено от WWF България на сп. "Регал", е разработена на базата на аналогично изследване, проведено от WWF - Швейцария, което е било модифицирано за пазарите в България и Румъния.

Лидерът в България обаче е събрал едва една трета от максималния възможен брой точки, който е 18. "Пикадили" има 5.93 точки. За сравнение, румънската верига с най-много точки е Mega Image с 16.23 при максимум възможни 42.

WWF България е разгледала шест основни продуктови категории: риба (замразена и консервирана), кисело и прясно мляко, плодове и зеленчуци, яйца, перилни препарати и тоалетна хартия и книжни салфетки. Проучването е взело под внимание и дали веригата прилага други екологични практики като хартиени и текстилни торбички за пазаруване, контейнери за рециклиране на батерии и отделни щандове за биопродукти. От значение е и дали е проявила "прозрачност и желание за диалог", попълвайки въпросник за асортимента, проследяемостта на продуктите, екологичните политики и наличието на биопродукти, изпратен от WWF. Според организацията нито една от веригите не е отговорила на 40-те въпроса за разлика от румънските им колеги, 40% от които са попълнили анкетата.

Различните продуктови категории и критерии носят различен брой точки според важността им, оценена от WWF.

Замразената и консервираната риба носят общо три точки. Взима се под внимание най-вече какъв процент от предлаганите риби имат сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. Повече от 10% от асортимента с такъв сертификат носи максимален брой точки на веригата. Лидер в категорията е дискаунтърът "Лидл", която, макар и с малък асортимент замразена и консервирана риба, предлага два продукта с MSC сертификат.

Киселото и прясното мляко заедно също носят три точки на веригите (по 1.5 точки всяко). От значение е какъв процент от предлаганата продукция е със сертификат за органично производство. Имайки предвид факта, че на българския пазар има само няколко марки биомляко и няма особен избор, коефициентът носи бонус точки по-скоро за това дали веригата изобщо предлага такива продукти на клиентите си. Проучването сочи, че 5 от 10-те разгледани вериги продават биомляко. Освен това веригата получава допълнителни 0.5 точки, ако марките и видовете млека (включително плодови) са произведени в България. Такива са 90% от продуктите. Лидер в категорията е веригата "Фантастико" с 1.5 точки, тъй като повече от 10% от предлагания асортимент е с биосертификат.

Яйцата и сезонните плодове и зеленчуци носят общо четири точки – 0.75 за яйцата, които се присъждат за био- и свободни кокошки, а остатъкът се натрупва от девет вида сезонни за периода май-юни плодове и зеленчуци. Плодовете и зеленчуците са подбрани според това кои са най-често потребяваните и дали тези продукти се отглеждат в България: ягоди, ябълки, картофи, зелена салата, лук (кромид и пресен), репички, моркови, домати, краставици.

Основният критерий, по който се присъждат точки за плодовете и зеленчуците, е дали те са с местен произход или вносни. Най-екзотичната дестинация, от която е имало внос (на лук), е Еквадор.

Най-много точки получават веригите, ако над 75% от даден вид плод или зеленчук е с произход България. При оценката има три степени (до 25%, до 50% и над 75%).

На челните места при плодовете и зеленчуците са "Карфур" (2.28), "Пикадили" (2.18) и "Билла" (2.02).

Перилните препарати включват само праховете и течните препарати. Максималният брой точки - три, се присъжда, ако над 10% от общия брой предлагани продукти имат сертификат за екологично производство. В тази категория "Пикадили" и "Карфур" получават по една точка, защото предлагат препарати с европейски сертификат за екопродукция. Точка е дадена и на "Кауфланд" и "Фантастико" - за немска марка, която също е екологична, но няма такъв сертификат.

Тоалетната хартия и салфетките носят точки, ако са от рециклирана хартия (поне 50% от съдържанието) или от хартия, сертифицирана по FSC. Отново максималният брой точки се дава, ако над 10% от общия брой предлагани продукти има сертификат за екологично производство.

При тоалетните хартии с еднакъв брой точки (0.75) са ЦБА, "Т маркет", "Пени" и "Лидл", тъй като над 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия.

При салфетките само три търговски вериги имат такива, произведени устойчиво. Водещи са "Кауфланд" със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. "Метро" получава бонус една точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). "Т маркет" предлагат един вид.

Само "Пикадили" и "Фантастико" предлагат на клиентите си алтернатива на найлоновите торбички – и хартиени, и текстилни. Обособени щандове за биопродукти има в "Пикадили", "Фантастико", "Билла" и "Кауфланд". В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии. Основно предизвикателство към екологичните практики остават огромните количества рекламни брошури, които се печатат на нерециклирана хартия.

Веригите в Румъния
WWF - Румъния, също проведе първото си проучване на екологичните показатели на пазара на дребно на бързооборотни стоки в страната. Авторите на доклада констатират, че търговците на дребно в Румъния са прозрачни, пренебрегват местните производители и макар да обявяват загриженост за околната среда, това не личи на практика от съдържанието на рафтовете в магазините. Според проучването 30% от плодовете и зеленчуците в най-големите магазини в Румъния са вносни, а при млякото това достига 50% и тенденцията не е благоприятна за румънските производители. Нито една от 10-те вериги, анализирани в изследването на WWF, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава Mega Image (част от Delhaize, която притежава и "Пикадили" в България) (42.92%), следвана от Billa (39.11%), Lidl (33.63%), Kaufland (28.18%), Auchan (17.26%), Carrefour (17.17%), Cora (15.38%), Real (13.89%), Pro (10.54%) и Penny (8.57%).
Някои от най-важните резултати са:
-Прозрачност: четири от 10 компании са отговорили на въпросника на WWF
-Достоверност: данните от изследването на WWF се различават от данните, споделени от някои от веригите
-Търговията с яйца изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон
-Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от румънски биологични производители
-Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби, сертифицирани по MSC. Само два от 10 търговци предлагат сертифицирани биологични перилни препарати.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души