Регистрация

Рибен буквар в планината

Автор: Мария Иванова 23 април 2020 , 1 коментар

Или как Георги Костов изгражда сам стопанство за отглеждане на пъстърва над Добърско

Фотограф: Надежда Чипева

*Статията е приключена редакционно преди откриването на първите случаи на заразени с коронавирус в България

"Знаеш ли колко ми е хубаво, когато предизвикам усмивка в някого." Георги Костов ни изпраща с топлина и със заръката следващия път непременно да останем да хапнем и "да си направим моабет". Намираме се в построения от него рибарник за пъстърва над разложкото село Добърско, който работи от 10 години и още от създаването му има верни почитатели. Аз самата съм тук за четвърти или пети път, а посещението на рибовъдното му стопанство вече е неизменна част от програмата ми, когато съм в региона.

Изградено от Георги и семейството му изцяло със собствени средства, днес в него се развъждат около 3 тона екологично чиста пъстърва годишно. След първите години, когато продава част от отгледаните количества на пазара в Благоевград, сега вече реализирането на производството става изцяло на място. "Нямам време да отида никъде", разказва Георги. И допълва, че би могъл да разшири дейността и да снабдява магазини, но не разполага с нужните средства. А бюрократичните спънки и възможностите за злоупотреби при европейските програми са го отказали да търси финансиране чрез тях.

Трудното начало

Така, когато през 2009 г. решава да реализира отдавнашната си мечта за отглеждане на риба, в крайна сметка разчита само на собствени средства и на познанията, които натрупва в движение за този тип животновъдство. Иначе по образование Георги е агроном и преди демократичните промени ръководи местното ТКЗС. В началото на 90-те години на миналия век изкарва и един мандат като кмет на Добърско. След изтичането му обаче е изправен пред въпроса къде да търси ново препитание за семейството си.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души