Регистрация

Млекарница улеснява срещата между фермерите и потребителите

Автор: Мара Георгиева 30 септември 2016
Искам да се концентрирам върху малко на брой, но качествени продукти. При голяма група стоки вниманието са размива, а контролът е по-труден, казва д-р Ярослав Димитров, собственик на "От фермата"

Фотограф: Регал

Искам да се концентрирам върху малко на брой, но качествени продукти. При голяма група стоки вниманието са размива, а контролът е по-труден, казва д-р Ярослав Димитров, собственик на "От фермата"

Д-р Ярослав Димитров

Фотограф: Регал

"Фермерството е много тежък труд. Жалко е да виждаш отрудени хора, които работят без почивка, но изкарват само колкото за насъщния. Когато продават директно обаче, те успяват не просто да оцеляват, но и да печелят от труда си", казва д-р Ярослав Димитров. През февруари 2014 г. той отваря млекарница "От фермата" с една цел – да улесни срещата между производителите и тези, които търсят вкусна храна. Магазинът се намира на ул. "Деян Белишки" в столичния квартал "Гоце Делчев".

От първо лице

Ярослав Димитров е ветеринарен лекар по образование и консултира десетки земеделски стопани в страната. "От 15 години работя с фермери. Виждал съм ги как хранят животните, при какви условия ги отглеждат, как добиват и съхраняват суровото мляко, как използват традиционни методи за производство. Всичко това дава отражение върху качеството и вкуса на продуктите. Затова в магазина доставям само от фермери, на които знам и кътните зъби", обяснява той.

В "От фермата" се предлагат девет групи млечни продукти – кисело и прясно мляко, сирене, кашкавал, катък, цедено мляко, домашно масло, извара и др. Всички те са от проверени родопски и старопланински мандри, сред които "Алфатар", "Елит", "Лактена" (мандра "Кутела"), "Кондов", "Равногор", "Забърдо", "Сърница".

Предлагат се също колбаси без Е-та, хляб с квас, вина, родопски чист мед, точени кори за баница, юфка, директно изцедени и пакетирани сокове, ръчно изработени шоколади, натурални домашни сладка. "Общото е, че асортиментът е стегнат, а подборът е от български производители на здравословни храни – не всички са био, но задължително са автентични и вкусни. Вносни са само маслините и зехтинът", казва д-р Ярослав Димитров.

Основният принцип е наличието на директна обратна връзка с производителя. "Ако някой клиент има претенции или въпрос, ние можем веднага да се свържем с фермера и да го попитаме. Случвало се и да връщаме продукти, които не са достатъчно узрели", обяснява той.

"От фермата" е разположен върху 45 квадратни метра площ, има и детски кът за улеснение на пазаруващите, но без излишества, защото е "това е делови магазин, от който хората най-често пазаруват на път за дома". Дегустации и обучен персонал помагат при избора. "Имаме добра локация и работно време в полза на живеещите в квартала - до 20 часа. От нас купуват между 80 и 100 души на ден", уточнява д-р Димитров.

По думите му по-лесно е да се работи с по-малък асортимент. "Питат ме защо не си разширя магазина, след като има пространство за това. Искам да се концентрирам върху малко на брой, но качествени продукти. При голяма група стоки вниманието са размива, а контролът е по-труден", обяснява д-р Димитров.

Сред приятели

Форматът на магазина - малък, с отбрани предложения, улеснява връзката и с производителите, и с клиентите. "Не обслужваме механично хората, разговаряме, обясняваме, предлагаме. С някои от посетителите вече сме и приятели ", посочва д-р Ярослав Димитров.

"От фермата" е на улица, на която в съседство са разположени и други малки търговски обекти, сред които - за месо и биомагазин. "Не всички магазинчета на улицата оцеляха, но с тези, които останаха, се допълваме добре. Между всички нас има симбиоза, техните клиенти са и наши клиенти. Хората от квартала знаят, че могат да си купят примерно месо от ферма в съседния магазин и млечни продукти на няколко ферми от нашия. Наблизо има и обект на голяма търговска верига, чиято концепция е коренно различна от нашата. Хората купуват от хипермаркета, но идват при нас за мляко и сирене", разказва д-р Ярослав Димитров.

По думите му интересът към "От фермата" е много голям. "Купуват и хора с добри финансови възможности, и пенсионери с по-ограничени средства. Някои продукти са почти без надценка, за да бъдат достъпни. Това е моят бонус към клиентите", казва д-р Ярослав Димитров.

Той обяснява бума на малки търговски обекти, скъсяващи връзката с българските производители, с това, че хората не са загубили вкуса си към хубавата храна и са жадни за информация. Според него, когато се съобщава за продукти ментета и с палмово масло вместо мляко, това засилва подозренията на купувачите и те се опитват да намерят алтернатива.

"Всеки ден ми дава основание да смятам, че изборът да отворя магазина е правилен. И фермерите са доволни, и клиентите, защото всички печелят. Плащам в брой при получаване на стоката. Въпрос на чест е да нямам задължения", казва д-р Ярослав Димитров. И прогнозира, че следващата вълна ще бъде от магазини за месо от пасищни животни - крави, свине, пилета, расли на воля.

Освен силна връзка с производителите и с клиентите "От фермата" е натоварен с още един символ. "Това е нашата връзка със земята и с корените", казва д-р Димитров.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души