Регистрация

Who’s Who сред производителите на храни и напитки в България

Автор: Боряна Бъчварова 11 декември 2015

Българското производство на храни, напитки, козметика и продукти за хигиената става все по-зряло и развито и все повече се насочва към продукти с добавена стойност. Това е основният извод от работата ни в "Регал" по специалното издание "Регал 500+", което съдържа картината на най-големите производители в България в 25 категории бързооборотни стоки през 2014 г. Не отричаме, че има бизнеси, които правят добри печалби основно от износ на суровини – череши, рапани, гъби и пр., но тяхната дейност също изисква преработвателни мощности. А и това, което се наблюдава през 2014 г., е, че продажбите в "суровинните" сегменти стагнират, най-вероятно заради насищане на нишите.

Второто ни заключение е, че основният двигател за растежа на производството на този етап в България е износът. През 2014 г. над четвърт от общите продажби в 25-те категории са реализирани зад граница. И секторите (12), в които има растеж, са преди всичко тези, в които износът се е увеличил. Понякога продажбите в цялата категория са издърпани нагоре от добрите експортни резултати на една компания. Когато действат пазарните механизми, след време един силен износител създава с примера си и други. В единични сектори (агнешко месо, черен хайвер) наблюдаваме експортен монопол на една компания и дори на един човек. Това са бизнеси, за които навремето са били необходими разрешителни за износ.

Анализът откри и слабо известна категория фирми, които произвеждат в страната, но работят само за износ. Тридесет и четири от тях имат продажби за над 1 млн. лева през 2014 г. Дейността им създава работни места, а и се надяваме, че данъците се плащат в страната. Погледнато дългосрочно дори производителите в сегмент, който е възникнал като чисто експортен (гъшият дроб), с времето започват да продават и в страната.

Българският пазар, уви, през 2014 г. е давал възможност за ръст до три процента на ниво категория, съдейки по обобщените данни за продажби. Пазарите навън са позволявали ръст до над 20% и на ниво сектор, и за общите резултати на фирмите.

Повече за нашия прочит на пъзела, който сглобихме след анализа на над 500 компании, можете да прочете в "Регал", брой 8 от 2015 г. Специалното издание "Регал 500+" е в стил Who’s Who. В него можете да се запознаете с детайлната картина за всяка от 25-те категории и да направите своите изводи сами.

Методика

В проучването "Регал 500+" са анализирани 25-те най-големи производителя (или общият брой компании, когато те са по-малко от 25) в 25 основни категории бързооборотни стоки. Критерият за класирането им са приходите от продажба на продукция, произведена в България, в съответната категория през 2014 г. Информацията е на база данни от Търговския регистър, фирмени и експертни данни, данни на НСИ и от други бази данни. В някои от продуктовите категории анализът слиза и до ниво сегменти, където са разгледани топ 20 или топ 10 играчите по приходи от продажби на продукция от съответния сегмент. От данните в класацията единствените естимирани са тези на "Монделийз". Те са изчислени като количествата, декларирани от "Монделийз България продакшън" ЕООД за 2014 г. по сегменти - кафе, захарни и щоколадови изделия, са умножени по средните цени на "Монделийз България холдинг" АД за тези сегменти през 2013 г. Тази изчисления се наложиха, защото "Монделийз" не са обявили продажби в стойност за 2014 г.

В изданието категориите са подредени според общата стойност на производството и продажбите в тях - от големите към по-малките. В оранжевите кръгове в съдържанието можете да видите общата сума на декларирани продажби на всички производителите в съответната категория за 2014 г. в млн. левове.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души