"Тандем" предлага биошунка и биофиле
Автор: Shutterstock
"Това са нишови продукти. При тях не можем да говорим за продажба на огромни количества, тъй като са позиционирани във високия ценови клас, както и цялата продуктова гама на компанията. Но с тях задоволяваме
Потребности на определена група хора
за които храненето с органик продукти е начин на мислене", коментира Бианка Велева, изпълнителен директор на "Тандем".
"Като цяло биоколбасите, които се продават в страната, се внасят. Но ние можем да предложим по-добри цени и срокове на годност от вносните. Освен това доставката на нашите биопредложения не е обвързана с транспорт от чужбина, поради което търговците в биомагазините могат да си поръчват малки количества", изброява предимствата Велева.
Компанията внася суровината за биопродуктите си и гарантира, че в тях не се влагат овкусители и оцветители.
Интересът на "Тандем" към биопродуктите вече има история. През 2006 г. дружеството обяви началото на инвестицията си в изграждането на
Ферма за биологично отглеждане на месодайни крави
За целта бе регистрирана и дъщерната компания "Биологика". Биофермата се намира в полупланинска зона край севлиевското село Дамяново. В проектирането й участват немски и швейцарски експерти. В началото приоритет са инвестициите в земя, техника и сгради. Компанията става собственик на няколко пустеещи сгради от съществуваща земеделска кооперация в селото и се захваща с обновяването им. Следва сертифициране на 1100 декара земя за производство на биофуражи и покупка на 300 крави от специална френска порода лимузин, която е с високо качество на месото. През 2010 г. обаче дружеството пренасочва дейността си и към зърнопроизводство, за да осигури средства за такъв тежък бизнес като животновъдството.
"През 2006-2007 г. искахме да направим биопарк. Инвестирали сме около четири милиона лева в проекта, но в крайна сметка се пренасочихме към конвеционално производство. Можеш да субсидираш сам дейността до момента, когато те държи емоцията. Но без походяща политика за насърчаване на биопроизводството не можеш да си покриеш огромните разходи и ниските добиви", коментира Кирил Вътев, съсобственик на "Тандем".
Субсидиите за животновъдство са крайно недостатъчни
посочва Кирил Вътев. В същото време изкупните цени на говеждото месо са много ниски и не покриват разходите по отглеждането на животните. "При прасетата например от раждането до достигането на живо тегло за месодобив са нужни 150 - 160 дни. А при говедата цикълът е дълъг и бавен - нужни са около две години и половина до достигане на готов продукт. Освен това България не е страна с култура на консумация на говеждо месо, търсенето е ограничено, потребителите предпочитат основно свинско и пилешко", посочва още той.
"Българските купувачи не са платежоспособни, а биопродуктите като цяло са по-скъпи. Пазарът на органик продукти в страната е свит, става въпрос за нишов сегмент", коментира и Дамян Вътев, управител на "Биологика". Според него "биоземеделието е висш пилотаж". Ограниченията при биопроизводството са много, технологията на работа е трудна, тежко е и администрирането на процеса. През последните две години субсидиите за агроекология се изплащат навреме, но проблемът е във все още недостатъчното търсене на биопродукти, обобщава трудностите Дамян Вътев.
Био печена шунка и био свинско филе са поредните немасови предложения в листата на "Тандем", след като през 2011 г. фирмата предложи серия месни продукти от конско месо под марката "Хан Аспарух". Аргументът за това решение бе, че продуктите от конско месо са по-богати на белтъчини, съдържат два пъти по-малко холестерол, мазнини и калории, изброява Кирил Вътев.
"Не очакваме спад или растеж на продажбите при тези продукти. Но сме длъжни да ги предложим на нашите клиенти", казва Бианка Велева.