Регистрация
  • Начало
  • Новини
  • Благовеста Крачанова: Интересът към функционалните напитки расте

Благовеста Крачанова: Интересът към функционалните напитки расте

"Влагаме много в научноизследователска дейност", казва управителят на "Витанеа" ООД – Пловдив
Автор: Мара Георгиева 07 декември 2011

Вашата фирма работи в много специфична област, какъв е интересът към продуктите на "Витанеа?
- Произвеждаме различни видове функционални напитки - сокове, нектари и сиропи. Функционални се наричат храните и напитките, които имат някакво полезно действие върху организма. Използваме свежи плодове, а не плодов концентрат. Нашият топ продукт е сокът от арония, но добавяме арония и във всички други видове напитки, които произвеждаме. Аронията е една от най-богатите ягодоплодни култури, която съдържа витамин Р и е мощен антиоксидант. Всички наши продукти се тестват върху пациенти - работим с онкоболниците в София и Пловдив, с кардиологията в Пловдив, с ендокринологията в София. Имаме много силна научноизследователска дейност - ние сме единствената фирма в България в този сектор, която работи с две научноизследователски лаборатории – създадени всъщност от проф. Христо Крачанов, моят баща и основател на "Витанеа". Едната лаборатория е в Университета за хранителни технологии в Пловдив и датира още от 80-те години, а другата - по биологично активни вещества, е към Института по органична химия на БАН . "Витанеа" ги финансира и на практика ние без тях не можем и те без нас не могат. Всъщност нашата фирмата е създадена, за да могат всички научни изследвания в тези лаборатории да бъдат по някакъв начин конкретизирани в практиката и да намерят приложение. Затова преди да пуснем нов продукт на пазара правим много специални тестове и изследвания, за да може напитката наистина да е полезна, а не само да е вкусна.

Как оценявате пазара на функционалните храни и напитки?
- Като цяло мога да оприлича българския пазар в момента като аномален и болен, що се отнася до такъв тип храни. Защото покупателната способност на българина е много по-малка отколкото на всеки един европеец. Ние се стремим нашите продукти да са на сравнително ниски цени, но самата технология за производство ги оскъпява, тъй като използваме само свежи плодове. В същото време сме малък производител и не можем да се борим с големите компании, които имат много силна медийна реклама. Засега не можем да си позволим сериозна рекламна подкрепа, защото нашите средства са насочени главно към научноизследователска дейност и производство на добри продукти.

А как оценявате информираността на българския потребител за функционалните храни и напитки?
- Нашите потребители обикновено са хора, насочени към здравословен начин на живот. В момента те научават за продуктите ни по метода "от уста на уста" или след като са ги пробвали. За съжаление информираните потребители не винаги могат да си ги позволят, въпреки че напитките ни се позиционират в ценовия сегмент на вносните сокове и нектари, даже малко по-ниско. Но вносните сокове нямат претенции за функционалност, защото се правят от плодов концентрат и производителите им са го декларирали коректно на опаковката, а нашите напитки са доказано функционални.

Това, че продуктите ви имат претенции за функционалност, усложнява ли етикетирането им?
-
Не, никога не сме имали този проблем, защото декларираме истинския състав на напитките. Ние не използваме консерванти, аромати, дори към 100% сок от арония добавяме за аромат само малина и вишна. През август излезе новата наредба за етикетирането и състава на соковете – в това отношение също изпълняваме изискванията, защото нашите сокове нямат добавена захар.

Когато има надпис функционални храни, има нужда и от доказателства, че са такива, нали?

- Да, но ние работим с лаборатория, която ни прави всички изследвания, отнасящи се до антиоксидантна активност на самия сок след преработка. Антиоксидантната активност на плода се запазва, понеже използваме студено пресоване и пастьоризация, а не стерилизация. Ние не просто декларираме това, ние имаме доказателства – всеки продукт е със сертификат за качество и резултати от лабораторни изследвания. Опитвали сме се да слагаме нашите продукти на здравословния щанд във веригите, но според търговците хората казвали: "Защо ги криете". Затова веригите ги слагат на рафтовете, където са и останалите безалкохолни напитки. Само хора със здравословен проблеми ги търсят на щандовете за здравословни храни.

Казахте, че топ продуктът е сокът от арония. Вдигат ли се неговите продажби?
- В последните две години заради кризата продажбите на напитките от арония спаднаха, но като цяло не можем да се оплачем. Продължаваме да съществуваме. Аз имам много добър поглед върху италианския пазар, защото съпругът ми е италианец, работила съм там, но от седем години живеем в България. В Италия например има специална защита на всичко, което е произведено в страната и търговските вериги дават преференциални условия на местните производители. На нашата държава й е много трудно да помогне на всички браншове, но в момента най-важно е да се помогне на селското стопанство.

Откъде купувате суровините за напитките?
- От България. Арониевите масиви са разпространени из цялата страна. Бяхме решили да правим масиви от арония, но вече има достатъчно производители и преценихме, че няма смисъл. Всички тези производители са не само наши доставчици, но и наши партньори, защото това е една дългогодишна връзка от близо 25 години. В началото, когато баща ми за първи път започна работата с арония, я доставяхме от Полша, която има дълъг и добър опит в отглеждането й. Но като органолептична характеристика българската арония е много по-добра от полската, защото сухите вещества са по-добри, самата наша почва е по-добра, българските производители не използват пестициди. Като цяло аронията няма нужда от наторяване, най-важното за нея е да има оводняване, тя затова се води органичен плод. Така че повече от 10 години ние не купуваме полска арония, а ползваме само българска. Другият най-търсен продукт е сокът от къпина. Тук имаме и наши плантации. Мъжът ми е агроном и реши да направи една пилотна ферма, за да види как може да се отглежда добра къпина. До преди четири години ние изкупувахме диворастяща къпина, но не винаги качеството й е добро. Вече трета година сме производители и имаме доста добър добив. Въпреки всичко количествата не са достатъчни за нашето производство, затова продължаваме да изкупуваме и диворастяща.

Как оценявате пазара на безалкохолни напитки в страната?
- Според маркетинговите изследвания има доста голям спад на потреблението с изключение на студените чайове. И понеже сме много еластични – до април ще пуснем студен чай пак с арония и добавени мента и ягода за по-добър вкус. Нашата ниша – на функционалните напитки, е 1.5% от целия пазар на безалкохолните напитки. Ние имаме претенции, че сме единствен български производител. Другият подобен на нас производител в ЕС е една английска фирма, която обаче не произвежда от свежи плодове, а от пюре и не продава в България.

Защо няма интерес за производство в тази ниша?
- Защото е много скъпо. За миналата година ние имаме оборот за 1.3 млн. лв., а печалбата ни е 1.5%. Всичко отива за научноизследователска дейност. Както казва един наш клиент сърбин: "Кой е луд да харчи толкова много за производство, а да няма печалба". Но интересът към напитките ни все повече се засилва - 20% от нашата продукция се изнася в САЩ и Израел. Имаме и малък износ за Сърбия и Белгия. Сега предстои доста голям износ за Япония, потърсиха ни сами след радиационните проблеми там.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души