Регистрация

Зелена статия

Зелено сирене от района на Черни Вит, община Тетевен

Автор: Екип на Регал 06 август 2009 , 2 коментара

Влажният старопланински въздух в с. Черни Вит създава перфектни условия за узряването на уникалното зелено сирене, което се прави в малки количества и само в района.

Фотограф: Архив

Влажният старопланински въздух в с. Черни Вит създава перфектни условия за узряването на уникалното зелено сирене, което се прави в малки количества и само в района. След Гергьовден пастирите качват високо в планината овцете на някои от 60-те семейства в селището и ги връщат чак септември-октомври. Сиренето се съхранява в качета, които остават в планината до края на пасищния сезон, след това се свалят долу и се складират в избите. След като качетата се отворят, под въздействието на влажния въздух плесените спонтанно започват да се развиват и бързо покриват сиренето.

Дълги години на това се е гледало като на страничен ефект при бялото сирене, като ценността му невинаги е била оценявана. Така покрай замирането на традициите зеленото сирене е станало застрашено от изчезване. От две години с помощта на организацията Slow Food – България, се работи да се превърне в продукт.

Осъзнавайки колко е важно да се запази традицията, кметът на Черни Вит сам се захваща с производството и намира и други съмишленици. С помощта на Slow Food е реновирана къща, която да служи като централно място за зреене, складиране и продажби на сиренето, като център на общност, която е на път да бъде възстановена. Сега всички стъпки на процеса по производството се документират с помощта на последния традиционен производител, който е на 80 години.

Зеленото сирене на Черни Вит все повече започва да прилича на продукт и ще бъде промотирано във и извън България.

Производител: Пет-шест семейства от района

Проект на Slow Food за запазване на зеленото сирене в Черни Вит

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души