Asda, втората по големина търговска верига във Великобритания, намали цената на бананите от 84 пенса (0.91 евро) през август на 46 пенса за килограм (0.50 евро) в началото на октомври. За сравнение, миналата Коледа бананите в Asda струваха 99 пенса (1.08 евро). Вярно е, че по правило супермаркетите винаги се стремят да свалят цените на някоя стока. Когато това се отнася до бананите обаче, се налагат две важни уточнения, коментира британският в. "Индипендънт".
Първо, бананите са най-продаваната хранителна стока във Великобритания – търговията с тях се изчислява на около 600 млн. британски лири (655 млн. евро) годишно. Ако продължим с примера на Asda, в тези супермаркети само продажбите на лотарийни билети и на петрол в бензиностанциите към магазините са по-големи в стойностно изражение.
Второ, цените на бананите вече са ключов ветропоказател подобно на цените на хляба и млякото за нивата в супермаркетите като цяло. Купувачите ги забелязват. И ако решат, че дадена търговска верига продава евтини банани, може да стигнат до заключението, че там като цяло цените са ниски. А етикетите на бананите в момента вероятно показват най-ниските цени на банани, виждани след Втората световна война.
Супермаркетите съществуват във висококонкурентна среда и като свали цените, Asda атакува конкурентите си и ги принуди да направят същото. Въпросът е, че тези намаления могат да се окажат вредни за веригите. Tesco продават много повече банани от Asda и затова нормата им на печалба ще намалее много повече, отколкото при конкурента. Sainsbury's и Waitrose продават банани само с гарантирана цена за производител, затова и техните загуби от ниските цени ще бъдат по-големи. В началото на октомври от Waitrose казаха, че банановата война им струва 100 000 британски лири (108 691 евро) на седмица.
От друга страна, свалянето на цената наполовина може да се окаже катастрофално за производителите в развиващите се страни. През последното десетилетие цените на този плод падат непрекъснато. От Asda твърдят, че с ниските си цени не ощетяват доставчиците. Според експертите по земеделие в развиващите се страни това не е така. Понижаването на цените на бананите принизява ценността им за потребителите. Така изкупните цени падат и в крайна сметка производителите на банани губят.
А защо трябва да се тревожим за производителите на банани, пита в. "Индипендънт". Отговорът е: защото производството на банани е класически пример за това как земеделието в развиващите се страни може да увековечи социалната несправедливост и да държи хората в бедност. Бананите са най-популярният плод в света, с оборот над 11 млрд. евро годишно. Това е четвъртата в света най-продавана култура след ориза, пшеницата и царевицата. Производството на банани е част от гигантска индустриална схема, доминирана само от пет големи компании. Chiquita (преди United Fruit), Dole, Del Monte, Noboa и Fyffes контролират 80% от световната търговия.
Според Британската фондация за честна търговия мизерните заплати, които получават работниците, не са достатъчни, за да издържат семействата си. Те работят дълго при много трудни условия. В повечето случаи нямат право да формират профсъюзи в защита на правата си и за по-добро равнище на живота. ()