Любомир Ноков, "Био България": В първите километри на ултрамаратон сме, а подкрепителните пунктове засега, изглежда, няма да са добре заредени



Автор: Силвия Радославова 26 април 2020



Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Любомир Ноков е управител и съдружник в "Био България", която произвежда биопродуктите от марката harmonica. Стартът на бизнеса е през 2008 г., когато Ноков, съпругата му Маги Малеева и Методи Методиев строят малка мандра за биомляко в село Мало Бучино. Първият продукт от марката harmonica е киселото краве мляко. Оттогава компанията увеличава портфолиото до над 100 изделия в различни категории, сред които сладка и мармалади, лютеница и консервирани зеленчуци, сиропи, тахани, яйца, ядки, олио и оцет, боза, кори за баница, солети, вафли, шоколад и др. Всички те са биосертифицирани и типични за региона и местната култура в храненето и основно от български произход. Бизнес моделът на компанията е изграден върху партньорства с около 50 биопроизводители, от които тя осигурява суровини, координира производството и преработката и после дистрибутира. "Био България" отговаря още за рецептите и качеството, търговията и маркетинга. Заети в компанията са 50 души.

Как се отразиха пандемията и извънредното положение върху бизнеса и търсенето на продуктите harmonica?

Много е рано да се правят заключения. В началото сме на един процес, който може да се окаже твърде дълъг. Дотук всяка седмица е различна. Имаше една, в която поръчките бяха много и едва смогвахме, след това нещата се поуспокоиха. Ситуацията се променя всеки ден и наистина ми е трудно да отговоря на въпроса, но хранителният сектор в момента има работа. Хората са си вкъщи и основното, което пазаруват, е храна. При нас асортиментът е от по-базисни, а не екзотични продукти, които човек използва всеки ден, и има устойчиво търсене на качествена храна.

Цялото интервю е тук