Приключи първият за България конкурс "Продукт на годината"



Автор: Мара Георгиева 28 април 2017



Продукти в 19 категории получиха наградата "Продукт на годината" (виж карето). Световният конкурс за иновации в потребителския сектор се провежда за първи път в България.

Маркетинговата концепция "Продукт на годината" е основана през 1987 г. в Париж и цели да насочи потребителите към най-добрите нови продукти. В продължение на 30 години програмата се реализира в 40 държави, включително и в САЩ, Канада, Индия, Южна Африка и Австралия, а от юли 2016 г. дебютира и в България.

Изисквания

Продуктите и услугите, които кандидатстват за наградата "Продукт на годината", трябва да са на българския пазар през последните 18 месеца и да покажат новост (например във функцията, дизайна или опаковката) в своята категория. Кандидатствалият продукт може да бъде напълно нов на пазара или с добавена полезна новост - съставка, формула, функция. При услугите това може да бъде или нова или подобрена версия на вече съществуваща услуга, коментира Ралица Бехар, представител на "Продукт на годината" за България.

Кандидатства се на сайта на програмата. Във всяка от категориите трябва да има минимум два и максимум шест продукта, които преминават предварителна оценка на експертно жури. След това се прави независимо национално представително потребителско проучване, осъществено от Nielsen Bulgaria, в което не участват членовете на журито. "Проучването бе проведено сред 2000 респонденти през март тази година", уточни Антон Тонев от Nielsen Bulgaria.

Ползи

Победителите имат правото да слагат знака на "Продукт на годината" върху отличените изделия. Всички участници в конкурса получават детайлен доклад на Nielsen Bulgaria с маркетингова информация.

"Наградите са верен ориентир за потребителите да направят най-добрия избор сред стотиците нови продукти и услуги, лансирани всяка година на пазара, и са базирани изцяло на потребителския вот. Това по същество е независима препоръка от потребител към потребител (Word of Mout ) – един ключов момент, който компаниите умело използват като силен маркетингов инструмент за подкрепата на своите нови и иновативни продукти", коментира по време на церемонията Филип Гелдер, глобален изпълнителен директор на организацията Voted Product of the Year Worldwide.

Кандидатстването за "Продукт на годината" за 2018 г. ще бъде отворено през юли т.г., съобщиха от българския офис на програмата.

Наградените
Продукт на годината
КАТЕГОРИЯПОБЕДИТЕЛКОМПАНИЯ
МЛЕЧНИ НАПИТКИАктивиа Напитка с праскова и маракуяДанон Сердика
ЕДРОСМЛЕНИ ЛЮТЕНИЦИСерия едросмлени лютеници от ДерониДерони
РУЛАПлодови рула "Свежест"Си Комерсиал 7
ДРЕБНИ СЛАДКИKarmela CookiesКармела 2000
ПОДПРАВКИPicantina в плик за многократно затварянеKendy
СОЛЕНИ СНАКСОВЕRuffles MaxStar Foods
МАТРАЦИДормео Фреш ПримаСтудио Модерна България
БЕБЕШКИ ПЕЛЕНИPampers Active Baby-DryProcter & Gamble
ПЕРИЛНИ ПРЕПАРАТИAriel 3in1 PODSProcter & Gamble
ОМЕКОТИТЕЛИLENOR Procter & Gamble
ПРЕПАРАТИ ЗА СЪДОВЕFairyProcter & Gamble
УСТНА ХИГИЕНАDental ProRubella Beauty
СОКОИЗТИСКВАЧКИPhilips Avance Collection HR1897/30Philips България
БЕЗАЛКОХОЛНИ НАПИТКИ750 мл Coca-Cola бутилка заВръщанеКока-Кола България
БАНКОВИ КАРТИДебитна карта за деца и тийнейджъри на възраст от 7 до 18 годиниПърва инвестиционна банка
ПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИОнлайн потребителски кредитПърва инвестиционна банка
МОБИЛНИ ФИНАНСОВИ УСЛУГИДигитална картаПърва инвестиционна банка
ХРАНИТЕЛНИ ДОБАВКИ ЗА СЪНМагне B6 ЛЕКА НОЩSanofi България
ГРИЖА ЗА ЛИЦЕКомплект с лифтинг действие NovAge Ultimate LiftOрифлейм България
Потребителски нагласи

Девет от десет потребители биха опитали продукт с логото "Продукт на годината", показва предварително национално представително проучване за потребителските нагласи към нови и иновативни продукти и за доверието към отличителен знак (лого) за иновации, проведено през юни 2016 г. от Nielsen Bulgaria. За нови продукти и услуги потребителите се доверяват най-много на препоръките на други потребители. Когато сравняват два подобни продукта/услуги на различни марки, независимо дали са чували за тях, или не, 67% от анкетираните казват, че продукт с лого, потвърждаващо качеството от страна на компетентна организация, вероятно би бил по-добър от продукт без такъв знак. Почти половината участници в проучването (46%) смятат, че решението за покупка ще бъде по-лесно, ако продуктът има отличителен знак, а 53% имат по-висока степен на доверие към продукт с лого.
Експертното жури на "Продукт на годината" в България

Председател: Проф. Христо Катранджиев, Катедра "Маркетинг и стратегическо планиране", Университет за национално и световно стопанство
Атанас Райков, генерален мениджър, директор "Телеком партньорства", Централна и Източна Европа Viber
Вероника Пунчева, глобален директор "Корпоративна отговорност", METRO Cash & Carry Group
Георги Камов, консултант за иновации, автор и лектор
Даниела Узунова, мениджър "Пазар България", "Данон Сердика"
Ивайло Рашев, управител, БСХ "Домакински уреди България"
Катя Джатова, главен редактор, сп. Progressive
Милва Караджова, ръководител направление "Корпоративни комуникации", "Белла България"
Поля Александрова, PR мениджър, "Нова броудкастинг груп"
Силвия Мавродиева, директор комуникации и пазарни проучвания, "Нестле България"