Internet of Things променя мисленето в ритейла чрез иновативни модели и практики



Автор: Жана Чанкова 10 ноември 2016



Умни регали, които следят наличностите и съобщават, преди те да са спаднали критично. Сензори, които отчитат срока на годност на стоките на рафта и сигнализират, преди той да е изтекъл. Устройства, които автоматично поръчват доставка от склада, когато усетят риск от stockout. Тагове, които синхронизират цените и промоциите във всички канали едновременно. Терминали за индивидуални промоции, персонализирани оферти, къстъмизирани услуги...

Звучи малко като сюжет на Sci-Fi ритейл трилър. Но не е. Картината е съвсем реалистична и описва тенденция, която от няколко години със сигурни стъпки води напред технологичните иновации в търговията на дребно. Това е визията на т.нар. свързан магазин (connected store), зад която стои системата от взаимно свързани устройства, позната като интернет на вещите (internet-of-things, или IoT).
До 2020 г. спрямо 2015 г. анализатори очакват

Четирикратен ръст

в бюджетите на търговците на дребно, предвидени за IoT проекти. За инсталиране и поддръжка на свързан хардуер като bluetooth бийкъни, RFID тагове и прочее ритейлът ще инвестира общо близо 2.5 млрд. долара, сочат прогнози на агенцията за дигитални и мобилни проучвания Juniper Research. По изчисления на компанията през следващите четири години броят на свързаните устройства ще достигне до над 38.5 млрд. при 13.4 млрд. през 2015 г.

Интернет на всичко

През последните няколко години интернет на вещите все по-уверено преначертава технологичния облик на ритейла. По-широко скроените търговци на дребно вече заплуваха в дълбоките води на свързаността, трупайки точки пред конкурентите и своите клиенти. Това е всеобхватната мрежа от свързани едно с друго устройства с вградена технология за комуникация помежду им, която има потенциал изцяло да миксира физическия и дигиталния свят, казват експерти. Тази огромна взаимозависима екосистема ще присъства във всяка сфера от всекидневието на потребителите - от компютрите, личните смартфони и таблети тя минава през електроуредите в умния дом и сензорите в превозните средства, пътува с потребителите чрез преносимите им "джаджи" - свързани часовници, аксесоари, дрехи с вградени устройства и прочее и влиза чрез множество приложения в търговските обекти.

Сферите с най-мощен потенциал за разгръщане на IoT в ритейла са цялостното интегриране на клиентско преживяване и оптимизирането на веригата на доставки. В процес е и формирането на изцяло нов търговски канал – свързаният дом (conncted home), сочи анализ на консултантската компания за технологични услуги Accenture Strategy.

Аз съм интернет!

Новата потребителска реалност - Internet of Me, ще бъде свят, в който хората ще възприемат свързаността като неразделна част от собствената си идентичност, коментират още от Accenture Strategy. IoT обещава по-автентично преживяване и по-близка комуникация с клиентите, отколкото който и да било маркетингов способ досега е постигал, смятат експертите. Бизнесите ще разполагат с достатъчно релевантна информация, за да развиват продукти и услуги, създадени и скроени специално по мярка за всеки индивидуален клиент.

Заедно с много водещи търговци на дребно и производители на потребителски стоки работим върху идеята за това как би изглеждал изцяло свързаният магазин, казва пред cio.com Наяки Наияр, генерален мениджър и глобален директор "IoT и Go-to-Market иновации" в SAP. Концепцията обхваща целия търговски обект - от електронните стопери на регала, през динамичното ценообразуване и self-checkout системите чрез смартфон до интерактивните терминали, които разпознават кой стои пред тях и предлагат персонализирана промоция според профила на конкретния клиент, казва експертът. Тя очаква бърз ръст на свързания сегмент през следващите няколко години с огромен ефект върху интензивността на клиентското преживяване. IoT има потенциал изцяло да разгради шевовете между каналите. Тази комуникация освен всички други плюсове ще даде решение и на кризата на showrooming-а от последните няколко години, коментират анализатори.

Раят в края на регала

До 2030 г. се очаква бизнесът да влее в глобалната икономика над 14 трилиона долара за интернет на вещите и индустриален интернет (облачни, мобилни, big data и прочее технологии). Целта на тези инвестиции ще бъде подобряване на ефективността на операциите и оптимизация по цялата верига на доставки чак до крайния клиент, казват от Accenture Strategy.

На първо място IoT технологиите ще сведат до минимум загубите по веригата. Повредите на стоките ще могат да се отчитат с точно време, място и отговорна страна. Моментът на пристигане на доставката ще се определя с точност до десет минути, казва пред cio.com Жене Войцеховски, бивш CIO на Walmart.com, в момента вицепрезидент и CIO в компанията за е-технологии в ритейла Newgistics. На приоритетно място в тази задача стоят RFID технологиите с широка гама от приложения.

Освен това свързаността по цялата верига ще прецизира отчетността и ще повиши ефективността при планиране на наличностите, казват още експертите. IoT е ключът към премахването на конфузните дупки по регалите, защото умните сензори ще отправят поръчки към изцяло автоматизирана складова система, когато наличностите на даден артикул намалеят до определени нива. Всеки знае, че не е добра стратегия да се свърши шоколадът преди "Св. Валентин" или бирата по време на "Супербоул", казва Наяки Наияр. Но предизвикателството, което ще поемат свързаните устройство, е по-голямо. Те ще могат да управляват неочаквани сривове или пикове в търсенето, като автоматично и мултиканално намаляват или повишават цената на даден артикул според поведението на пазара. Свързаността ще сложи край и на несъответствията в цените в онлайн и реалния магазин, на грешките в счетоводната система заради неотразени промоции и пр. Ръстът в удовлетворението на клиентите, а оттам и на приходите, ще е директен, казват експертите.
Усвояването на иновативния, прогресивно развиващ се

Канал на свързания дом

ще постави пред истинско предизвикателство целия ритейл бранш. Всичко, свързано с дома – от електроуредите, през системите за сигурност и комуникациите до бързооборотните стоки във всички категории, ще бъде неразделна част от света на свързаните вещи. В битката за завладяването на тези територии в момента на първа линия стоят търговците на стоки за дома и потребителска електроника. Home Depot например вече листна няколкостотин умни продукта в асортимента си, чрез които си осигурява достъп до клиентските домове, пише Accenture Strategy.

Водеща концепция в бранша е предоставянето на интегрирани платформи за smart home management в дома на клиента, които да улеснят комуникацията между всичките му свързани устройства. Търговецът на електроника Lowe’s например предлага платформата Iris – домашен хъб, който може да комуникира с всяко устройство през мрежови технологии като Wi-Fi, ZigBee или Z-Wave. Системата е с отворен интерфейс, така че производителите да могат да интегрират продуктите си в нея. Друг пример за подобна платформа е Wink, с която работи Home Depot. Потенциалът за интегриране на хранителния бранш в този сегмент е огромен, казват анализаторите от Accenture Strategy.
За търговците интернет на вещите представлява

Златна информационна мина

Те ще имат директен достъп до данни за почти всеки аспект от поведението на потребителите - как предпочитат да пият кафето си, какви тв канали гледат, какви игри играят с децата си, къде пътуват през отпуската и пр. Това е база, която, ако се управлява адекватно, може да генерира таргетиран бизнес в упор – директно през домашния хъб и най-личните устройства компаниите ще могат да предлагат нови специфични услуги според индивидуалните навици на клиента. Печеливши ще са онези компании, които успеят по най-коректен начин да превърнат огромното море от наистина големи данни в структурирана и годна за ползване информация.