Лек ръст в продажбите на бира


Делът на големите магазини нараства, но основен канал като обем остава традиционната търговия


Автор: Марко Наумов, Нилсън България 15 април 2016



В стойност продажбите на бира в България са се увеличили с 2% за дванадесетте месеца до февруари 2016 г.* в сравнение със същия период година по-рано и вече достигат близо 687 милиона лева.

Основният канал по отношение на обема на продажбите остава традиционната търговия. Неговият дял обаче бележи спад спрямо миналата година. Нараства тежестта на хранителните магазини над 300 кв.м, които са втората група, през която минават най-много физически продажби. Тази тенденция разкрива, че все по-голяма част от българските потребители оценяват удобството, което им предоставят големите супер/хипермаркети дори и за стоки като бирата, която обикновено се асоциира с нещо, което се набавя от кварталния магазин. Дори и сегашният темп на развитие да се запази обаче, поне пет години ще са необходими на хипер/супермаркетите, за да изместят традиционната търговия като най-предпочитан канал.

Ако разглеждаме продажбите в стойност, водещ канал е хорека. Логичното обяснение е в надценката, с която заведенията продават напитките. Все пак при хорека канала се наблюдава спад за сметка на големите хранителни магазини. Възможното обяснение е, че все повече българи предпочитат да пият бира в домашни условия.

Пластмасовите опаковки са най-масови
Пластмасовата бутилка генерира най-голям брой продажби на българския пазар. Стойността им се равнява на почти 296 милиона лева. До известна степен това се дължи на по-големите разфасовки, чиято популярност нараства през последните години. Традиционната търговия е основният канал за пластмасовите бутилки.

Стъклените шишетa, подлежащи на връщане, са следващите по пазарен дял при опаковките. За разлика от пластмасовите бутилки при тях тенденцията е на ръст, който е 2.4% спрямо предходните 12 месеца.

Заведенията са водещ канал в продажбите на бира в стъкло.

Тенекиените кутийки, или т.нар. кенчета, са трети по пазарен дял в стойност, като при тях трендът също е положителен. Промяната от 7.6% при кеновете дори надхвърля тази на стъклените бутилки за връщане. Кенове се продават най-много в хранителните магазини над 300 кв.м.

Минимален остава делът на бирата в стъклени бутилки, неподлежащи на връщане, и на барелите (кеговете). Те бележат най-голям ръст, който съвпада с навлизането на не толкова известни (на българския пазар) марки, както и на популярните напоследък не само в България, а и в световен план крафт бири.

Нараства популярността на стъклените бутилки
Разглеждайки промените в стойност по канали, прави впечатление, че всички типове опаковки отбелязват спад в хорека канала спрямо същия период година по-рано. Тази тенденция се потвърждава и от изследването за потребителските нагласи в България на "Нилсън", в което все повече анкетирани заявяват, че предпочитат да ограничават разходите си за забавления извън дома. Същевременно всички опаковки отбелязват увеличение на продажбите в стойност в по-големите магазини (от 100 кв.м нагоре). Макар и пластмасовите бутилки да са с най-голям дял, промените при тях са минимални, а в магазините под 100 кв.м дори губят позиции. От друга страна, популярността на стъклените бутилки (независимо дали се връщат) нараства. Разликата е, че тези, които подлежат на връщане, засилват присъствието си в по-големите магазини, докато другите се разпространяват основно в по-малки или специализирани такива. Тенденцията на ръст при стъклените опаковки показва, че българските потребители започват да се ориентират по-скоро към качеството, отколкото към количеството.

Разфасовката от половин литър е безспорен лидер
При бирата разфасовките от половин литър са безспорен лидер. Техният пазарен дял в стойност надхвърля 50%, а продажбите за последните 12 месеца достигат близо 370 милиона лева. В това число влизат основно стъклените бутилки, както и кеновете, но на българския пазар могат да бъдат намерени и пластмасови шишета от 500 мл. Тенденцията показва, че интересът към бирите от половин литър скоро няма да намалее. Разфасовките от два литра са с втория най-голям дял в стойност, държейки повече от една четвърт от пазара. Не е случайно, че именно това е най-популярният обем при пластмасовите бутилки, който дори бележи ръст в продажбите спрямо миналата година. Един литър е третата най-търсена разфасовка на българския пазар. Подобно на двулитровите бири и за нея основно се използва пластмасата като материал за опаковката. При бутилките от 1000 мл обаче се забелязва ясно изразен спад.

Българският потребител, изглежда, има силен патриотичен сантимент по отношение на бирата. 93% от продажбите в стойност идват от местна продукция, като в това число влизат и чуждестранни марки, които обаче се произвеждат в България. Вносните бири заемат дял от едва 7%, като при тях очертаващата се тенденция е негативна. Като цяло бирата остава една от любимите напитки на българина и това спомага за разрастването на местния пазар. Позициите на българските производители са много добри и това им дава обещаващи възможности за бъдещето, особено ако умело съчетават качество с маркетинг.

*авторът е от отдел "Обслужване на търговските вериги"
** Данните от статията са за периода март 2015 – февруари 2016. В тях са включени и данни от "Кауфланд България". Цитираните данни не съдържат продажбите на наливна бира