Супермаркетите трябва да намалят хранителните отпадъци



Автор: Георги Груев по myretailmedia.com 16 юли 2014



Супермаркети и големите търговци във Великобритания имат моралното задължение да намалят отпадъците и да даряват продукти за местните хранителни банки и кухни за социално слаби хора. Това твърдят от водещата компания за управление на дейностите по отпадъците Business Waste, цитирано от от myretailmedia.com. Компанията за събиране на отпадъци призова бизнеса да сложи край на текущото прахосничество, заради което всяка година се унищожават по 900 хил. тона храни.

Oт Business Waste са помолили най-големите супермаркети в Обединеното кралство да обмислят даряване на продуктите с кратки срокове на годност на местни хранителни банки и кухни за бедни, така че тези продукти да не попадат директно в кофите за боклук, а тези, които имат нужда, да имат достъп до храна, която в противен случай ще отиде на вятъра.

Всеки ден нашите оператори по отпадъците изпразват кофи, пълни с храна, която е в добро състояние, заяви говорителят на Business Waste Марк Хол. Това е сърцераздирателна работа, знаейки, че хората ще гладуват в резултат на настоящата криза, добави той.

Според компанията, причината да има над 900 хил. тона бракувана храна от ритейл сектора всяка година, е датата върху продуктите, която указва наближаващия краен срок за продажба. Този срок не означава, че храната вече не е годна за консумация, а е информация, която търговците използват за контрол на складовите наличности.

Зовът за промяна идва само месец след доклад, публикуван от Камарата на лордовете, който твърди, че британските търговци изместват вината за хранителни отпадъци върху клиентите, купили продукти, които вървят с бонус опаковки (Купи едно, вземи едно безплатно). Комитетът заяви, че търговците не искат да поемат пълната отговорност за количеството отпадъци, с което допринасят за 222 млн. т на храна, която остава неизядена всяка година.

Неспособността на Великобритания да намали количеството на нежеланата храна, която тя произвежда, е описана в доклада като "морално отблъскваща", като също така струва на икономиката около пет млрд. паунда годишно.

Макар потребителите да са били предупреждавани в продължение на десетилетие да не закупуват твърде много храна чрез кампании, като проекта Love Food, Hate Waste на неправителствената организация Waste and Resources Action Programme, докладът твърди. че супермаркетите имат много по-голяма роля за намаляване на отпадъците. Според комисията, търговците на дребно във Великобритания имат правомощия да оказват влияние върху поведението на производителите и потребителите, но до този момент, не са успели да поемат отговорностите си достатъчно сериозно.

Данните, използвани от комисията, показват как търговците използват стимули като офертите "купи едно, получи едно безплатно" за насърчаване на потребителите да купуват в по-големи обеми, за да могат търговците да се отъврат от продукти, които са заредили в по-големи количества. Въпреки че търговците са пряко отговорни само за около 5% от хранителните отпадъци, а потребителите за 42% и производителит за 39%, в доклада се твърди, че при по-внимателен анализ картината се променя. Търговците на дребно са развили начини да карат другите части на веригата за доставки да поемат отпадъците, които те са предизвикали чрез отменени поръчки, поръчване на по-големи заявки или взимане само на продукция с такива козметични стандарти, които голяма част от реколтата на фермерите не може да достигне.

Убедени, че нещо трябва да се направи, за да се сложи край на тези огромно отпадъци, от Business Waste очакват големите търговци във Великобритания да измислят начини за повторно разпространение на храни, които иначе биха били унищожени. Въпреки че най-големите четири вериги във Великобритания - Tesco, Sainsbury's, Asda и Morrisons, са се ангажирали с намаляване на хранителните си отпадъци, налягането, което те прехвърлят в двете страни на хранителната верига все още е достатъчно, за да произвежда стотици хиляди тона хранителни отпадъци всяка година.

От Business Waste твърдят, че големите магазини трябва да се изградят и задълбочат контактите си с местни благотворителни хранителни банки, социални кухни и групи за грижи за възрастни хора, за да се гарантира, че безопасна и годна за храна, която е непродаваема само заради сроковете за продажба, ще достигне до тези, които се нуждаят най-много.

"Ние не караме големите супермаркети да губят печалбите си като раздават безплатно храна", казва Хол. "Смятаме, че има могат да се сключат смислени партньорства с благотворителни организации, така че да се помогне на семейства страдащи от недостига на храна."