Е-търговията на бъдещето вече е тук

Онлайн и технологиите дават все по-големи възможности за развитието на нови модели в ритейла

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

"Надявам се след 15 години хората да забравят за електронната търговия, защото те ще я приемат така, както приемат електричеството днес." Думите са на основателя на една от най-големите световни компании за електронна търговия Alibaba, изречени през 2015 г. на световния форум в Давос. Според него глобалната ритейл индустрия ще претърпи радикални промени и електронните технологии, които днес ни се струват иновативни и напредничави, само след няколко години ще са ежедневие в търговията на дребно. "Очакваме раждането на една предефинирана индустрия за продажби на дребно, базирана на интеграцията между онлайн, офлайн, логистика и данни в една-единствена верига на добавената стойност", казва Джак Ма година по-късно в писмо до акционерите на Alibaba в навечерието на тяхното годишно събрание.

Това, за което Джак Ма говори само преди няколко години, днес изглежда още по-реалистично и разбираемо. Електронната търговия отдавна не е иновация и нишов бизнес, а се е превърнала в неотменна част от работата на всеки търговец. Дали той ще създаде онлайн магазин, през който ще продава част от портфолиото си, дали благодарение на дигиталния маркетинг ще достига до по-голям брой потребители, дали ще стъпи на някой от големите маркетплейси, през които ще продава продукцията, или просто ще се специализира в нишов онлайн търговец – всичко това са модели на електронната търговия, които ще се развиват с бърза скорост през следващите години и ще променят глобалния ритейл бизнес.

Електронната търговия представлява едновременно заплаха и потенциал за търговците на дребно. Тя е заплаха за онези традиционни компании, които не успеят да интегрират новите технологии в бизнеса си и изгубят пазарните си позиции. Тя е и потенциал за развиване на нови бизнеси и бизнес модели на глобално, регионално и локално ниво.

Електронната търговия – голямата картина

Онлайн търговията се развива с бързи темпове и за това свидетелстват и данните за изминалите години, както и прогнозите за следващите на глобално ниво. Според прогнозите на Statista през 2014 г. глобалната електронна търговия е била 1.3 трилиона долара, а очакванията за 2021 г. са, че тя ще достигне близо 5 трилиона долара. Пак според същата статистика през 2014 г. потребителите, които са пазарували онлайн в световен мащаб, са били 1.3 млрд. През 2021 г. те ще са близо двойно повече – 2.1 млрд.

Прави впечатление, че някои райони в света ще се развиват с по-бързи темпове от други. Средният ръст на година на електронната търговия се очаква да е малко над 10%, като най-голям той ще е в Индия (близо 20%). Държави като Китай, Мексико, Турция, Индонезия или Южна Африка ще се развиват с по-бързи от средните за света темпове. По-бавно ще растат онлайн продажбите в Западна Европа и САЩ, като с най-голям ръст те ще са в Испания, Франция, Германия и Великобритания. "В последните години ръстът в B2C сегмента беше експлозивен, макар да имаше различен темп в отделните държави. През 2018 г. повечето европейски пазари отбелязаха 10% ръст в електронната търговия, а в България, Румъния, Португалия, Гърция и Италия той стигна дори около 20%", обяви пред "Регал" генералният директор на EuroCommerce Кристиан Вершюрен. "Днес около 80% от хората в държавите - лидери на ЕС, редовно пазаруват онлайн. В България B2B електронната търговия е на стойност 511 млн. евро през 2017 г. и според предварителни данни - 664 млн. евро през 2018 г. Общо 18% от българите са пазарували онлайн поне веднъж през 2017 г.", допълва картината той.

Глобалната тенденция показва, че днес Китай има все по-голяма роля в световната електронна търговия. Според доклад на консултантската компания McKinsey от 2017 г. Китай вече има водеща позиция по отношение на дигиталните технологии и е на първо място по дигитализиране на отделните бизнеси. Това се отразява и на китайската електронна търговия, която все повече ще засилва международното си влияние благодарение на компании като TMall Global, част от Alibaba, JD Worldwide на другия голям играч JD. Според данни на eMarketer през 2010 г. Китай е държал по-малко от 20% от глобалните електронни продажби, докато през 2020 г. те ще са над 60%. Около 15% ще се падат на САЩ, а останалите 20-25% ще се разпределят между всички други държави.

Нови модели в електронната търговия

Дигиталните технологии и електронните продажби променят драстично световната търговия и това се вижда с просто око. През 2017 г. някогашните гиганти в ритейла като американските Toys ‘R’ Us и Radio Shack обявиха фалит и затвориха магазините си. Хиляди квадратни метри търговски площи седят опустели или търсят ново предназначение. Не са една и две идеите някогашни молове в САЩ, които в момента грозят пейзажа със счупени прозорци и опразнени магазини, да се превърнат в жилищни или друг вид обществени сгради. Дори и лидерът в бързата мода H&M обяви в края на 2017 г., че ще затваря магазини в САЩ, за да се адаптира към промените в потребителските канали", се казва в докладa на консултантската компания PwC Global Consumer Insights Survey 2018. "Последните години в САЩ бяха наречени апокалипсисът на търговията на дребно с фалити като Toys ‘R’ Us и Sears и смаляването на J.C. Penny, които оставиха много празни обекти. Смятам, че в Централна и Източна Европа през следващите години можем да очакваме подобни шокиращи новини, особено, ако макроикономическата тенденция тръгне надолу", коментира пред "Регал" Матеуш Гордон от полския офис на PwC.

Спадът в бизнеса на едни ражда нови възможности пред други, е общото послание на консултантите от PwC. Ясно е, че, от една страна, Amazon доминира електронната търговия, но, от друга, платформата допринася за повишаването на електронните продажби на много класически търговци. Един прост пример – Nike продава асортимента си през собствения си онлайн магазин. Продава и през Amazon. Факт е обаче и нещо друго – Amazon все повече се стреми да развива собствени марки в някои категории, измествайки своите конкуренти. Така например AmazonBasics е собствена марка за базови домашни потреби, офис оборудване и техника.

"Въпреки че големите компании в електронната търговия държат контрола върху ритейла чрез ефективно продавани качествени потребителски стоки, производителите и търговците на дребно имат достатъчно възможност да разработят бизнес модели, базирани на диференциация, персонализация и разнообразен, а не само удобен опит при пазаруването", се казва още в доклада на RwC (виж карето).

Тенденциите на 2019+

Развитието на електронната търговия предефинира разбирането за конкуренция и доведе до развитието на редица различни модели и методи за задоволяване на потребителското търсене. Вече не е достатъчно да имаш електронен магазин или да продаваш през eBay и Amazon, за да си успешен. Бизнесът търпи непрестанна промяна и се влияе от нови и нови тенденции.

"Виждам няколко тенденции главно около т.нар. "многоканален" (omnichannel) опит на клиентите, по-специално по отношение на информираността, подбора на продуктите и дигиталната реклама в магазините, дигиталните продажби, социалните медии като основен комуникационен канал и лоялността, създадена вследствие на стремежа за превъзходството на клиента", обобщава актуалните новости Матеуш Гордон пред "Регал". Анализаторите и специалистите в търговията открояват голям брой тенденции, които ще диктуват правилата в онлайн бизнеса през тази и следващите години. Основно те могат да се групират в следните направления: все по-индивидуално и лично отношение към потребителите; повече нови технологии за подобряване на общуването с клиента и неговия опит при пазаруването; многоканалност – или достигане до клиента благодарение на различни онлайн и офлайн канали, включително и комбинацията между онлайн и физически магазини.

Някои иновативни e-commerce модели

Zalando

Създадена през 2008 г. в Германия, компанията е сред примерите за един от най-успешните онлайн търговци в Европа. В началото Zalando започна като електронен магазин за обувки, а впоследствие разви и разшири модела си, за да се превърне в една от най-големите платформи за онлайн търговия с мода. Една от причините е изключително добре разработената мрежа за логистика и доставка, която позволява гъвкавост и бързина при обслужването на клиентите, както и безплатно връщане на стоката до 100 дни след нейното поръчване. От друга страна, компанията непрекъснато обогатява модела си. През 2017 г. Zalando започна да партнира с традиционни модни търговци и да предлага техните марки през своята платформа. Така например компанията работи с Weekday на H&M, Oysho на испанския гигант Inditex, Nike и др. През 2017 г. Zalando достигна 4.5 млрд. евро оборот.

Boxed.com

е американска компания, базирана в Ню Йорк, която специализира в онлайн търговията на едро с пакетирани стоки. Създаден през 2013 г., днес търговецът има амбицията да се конкурира с гиганти като веригата за търговия на едро Costco или Amazon. През сайта или през специална апликация за мобилни устройства потребителите могат да поръчат всякакви пакетирани бързооборотни стоки – тоалетна хартия, корнфлейкс, алкохол. Амбицията на създателите на Boxed е да се насочат все повече към доставката на свежа храна – бизнес, към който много от онлайн ритейлърите се целят, но с бавни стъпки.

Kilenda

на германския търговец Tchibo е интересен пример в съревнованието с големите онлайн търговци. Kilenda е модел за отдаване под наем на детска и дамска мода, детски играчки и аксесоари. Клиентите поръчват дрехи за децата си срещу месечен наем и ги връщат, когато дрехите омалеят. Цената за наем е такава, че за няколко месеца да не е повече, отколкото би била цената за закупуване в магазина. След като се върнат, дрехите се преглеждат, обработват и отдават отново, ако не са повредени или захабени.

Sephora

Веригата за козметика е пример за успешната трансформация от офлайн към онлайн бизнес и адаптирането на физическите магазини към това да привличат повече потребители. През 2017 г. компанията лансира нова концепция за своите магазини в стил бутик студио, в които клиентите получават консултации за гримове, козметика и начини на нейното използване. Специалисти гримират клиентите в магазина и с помощта на мобилни технологии и софтуер тестват различни варианти на живо. Това е посоката, в която голяма част от традиционните търговци са поели – да превърнат физическите си магазини в шоурумове и студиа за консултация за стоки и продукти, които могат да бъдат поръчани и онлайн.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал