Бизнесът на аптеките и дрогериите е пораснал с 10%
Автор: Десислава Николова
03 януари 2020
Фотограф: Надежда Чипева
Фармацевтичният сектор има много поводи за оплаквания заради тежката регулация на цените и включването в списъка за плащане от здравната каса. Ръстът на този пазар през миналата година е едва 5% по данните на световната маркетингова организация IQVIA. Въпреки това има един сегмент, който не е засегнат от опита на държавата да ограничава плащанията – това са т.нар. ОТС продукти (over the counter - над рафта, защото могат да бъдат показвани и не се изисква рецепта от лекар за покупката им). Става въпрос за огромно количество от продукти – лекарства без рецепта, хранителни добавки, здравословни храни, козметика, продукти за бебета и деца, превързочни материали, медицински изделия и помощни средства за болни. И ако при лекарствата ръстът е незначителен, в този сегмент той продължава да е двуцифрен и да допринася и за по-големите продажби в големите вериги аптеки и в дрогериите.
Новите тенденции на пазара на козметика
Най-продаваните продукти в аптеките продължават да бъдат лекарствата, като тенденцията е в малките населени места те да имат дял от над 90% от портфолиото. Маржовете от медикаментите са изключително скромни заради строгата държавна регулация. Затова не само големите градски аптеки, но и все повече малки започват да разчитат на козметиката и ОТС продуктите, които им помагат да се издържат.
Целият текст е тук