С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Руският ритейл милиардер, който продаде на държавата

Автор: Добромир Лазаров 02 март 2018

Сергей Галицкий създаде и наложи сам веригата "Магнит", но реши да излезе от компанията

Сергей Галицкий

"Аз създадох компанията, но времето тече и нищо не е вечно." Гласът на Сергей Галицкий е изпълнен с тъга. Причината за емоциите му е разбираема. На 15 февруари руският бизнесмен обяви, че ще продаде почти всичките си акции в основаната от него ритейл верига "Магнит". Купувач на дела от 29.1% за 138 млрд. рубли (2.5 млрд. долара) не е местен или чуждестранен стратегически инвеститор, а държавната ВТБ - втората по големина банка в Русия.

Макар Галицкий да планираше да излезе от компанията от доста време, сделката поставя въпроси доколко е възможно да имаш голям и успешен бизнес в Русия, ако нямаш връзки в държавната администрация. През последното десетилетие беше извършена значителна ренационализация на руската икономика, а делът на държавния сектор от БВП скочи двойно - от 35% през 2005 г. до 70% през 2015 г. До момента обаче тази тенденция се ограничаваше до добивната промишленост и енергетиката, където традиционно държавното присъствие е доминиращо. Сега обаче продажбата загатва за навлизане на държавата и в процъфтяващите сектори на търговията и услугите.

Бизнесменът, който е на първо място по богатство в Русия, спечелено извън сектора на природните ресурси, ще отстъпи поста си на изпълнителен директор на настоящия финансов директор и по този начин ще даде целия оперативен контрол в ръцете на ВТБ. Галицкий продължава да дължи 3%, а останалите акции в компанията са свободно търгувани на борсата.

Историята на един бизнес модел

За разлика от по-голяма част от руския бизнес елит Сергей Галицкий не живее в Москва, а в южния град Краснодар, където преди 23 години основава компания за дистрибуция на козметика и парфюми. Впоследствие разраства бизнеса към търговията на дребно и постепенно го превръща в най-голямата верига за търговия на дребно в Русия.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Намалява потреблението на зехтин и олио Зехтин се купува повече в модерната търговия, олио - в традиционната
"Македонската "Алди" влиза в България Хард дискаунтърът "КАМ Маркет" започва да открива магазини в София