Регистрация

Южноафриканските молове на София

Автор: Гергана Михайлова 10 април 2017

Три столични мола предстои да сменят собственика си с в сделки за близо 500 млн. евро

Фотограф: Надежда Чипева

Три сделки за три софийски мола за почти 500 млн. евро. Но най-интересна не е цената, а купувачите. Те са два фонда от непозната досега в българския M&A пейзаж посока - Южна Африка. Първият, и по-голям, е NEPI и е на седмици разстояние от окончателно придобиване на втория по големина сред седемте работещи в столицата - The Mall. И не само. В напреднали преговори е да купи и третия на пазара - "Сердика", като е питал и за други. Acsion, пак от Йоханесбург, е избран за купувач на четвъртия в подреждането - Mall of Sofia.

Сделките са първите за големи молове след кризата, които се случват не като продажба на подценени активи заради лош дълг към банки, а като доходоносна инвестиция. Разликата е, че при бума купуваха основно европейски, американски и гръцки фондове. А сега те се заместват от екзотичните на пръв поглед южноафрикански. Всъщност нашествието им към Централна и Източна Европа започна преди няколко години и достигна пика си през 2016 г., когато в региона техните вложения достигнаха 2.4 млрд. евро. Причината - тук инфлацията е ниска и доходността приятна - около 8%, за разлика от родината им.

Покупките се договарят бързо, в два от случаите без състезание с други фондове заради изгодните оферти на купувача. Освен това заради съживяването на икономиката тук, растящото потребление и наеми, поне средносрочно сигурността за инвестицията изглежда голяма. Още повече че си има и естествена защита - софийският пазар от години е наситен и нови инвеститори в молове няма за разлика например от офис строителството.

Кой купува мол №2, №3 и №4

Първата на пазара продажба е на The Mall на булевард "Цариградско шосе" в столицата срещу 180 млн. евро, като това е оценката, без да се взимат предвид дълговете.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души