Регистрация

Винената карта на България в един магазин

Фокусът ни е да работим с хубави български продукти, които не са масови, казва собственикът на "Вино Оренда"

Автор: Весела Николаева 03 октомври 2016
"Вино Оренда" е единственият (засега) в София магазин за изцяло българско вино

Какво ще кажете за магазин, в който асортиментът е ограничен основно до два вида продукти, а мястото им на производство заема само малка част от една малка държава на един малък континент? Звучи бутиково и леко екзотично – това е основата на "Вино Оренда", единственият (засега) в София магазин за изцяло българско вино.
На малката площ точно на пл. "Руски паметник" са събрани ако не всички, то почти всички от най-добрите български вина. Повечето са на малки изби, които не продават масово в търговската мрежа и няма как да ги намерите в големите вериги. Освен вино в магазина се предлагат и няколко вида бира на малки български пивоварни, т.нар. крафт бири. Към тях също расте интересът в последните години – живи, по специални рецепти, бутикови технологии и с отличителен вкус.

Четири години ентусиазъм

"Вино Оренда", или Vino Orenda, както е търговското му име, този месец празнува рожден ден – на 19 септември стават точно 4 години от откриването му, разказва Асен Цеков. Той е създателят и собственик на магазина. Когато отидете да пазарувате, може да ви консултира при избора на вино, да ви разкаже за реколтата, за избата и за сортовете. В момента "Вино Оренда" работи с около 60 изби, приблизително 90% от тях са малки, бутикови предприятия. Вината на някои от тях не могат да се намерят на друго място в София, а повечето от избите са посетени лично от Асен Цеков.
"Фокусът ни е да работим с хубави български продукти, които не са масови", разказва той. Има такива, които влизат в различни организации без помощ от държавата и споделят, че помощ няма получат, но поне да не им пречи да работят.
Това е и кратко обобщение на философията, която стои зад множество малки магазини – и физически, и онлайн, за продажба на храни и напитки с проверен произход и високо качество. Повечето са произведени от множеството малки ферми, семейни производители и земеделски стопанства, които бяха създадени в последните години. Малко е трудно да се каже дали производството беше преди търсенето, или търсенето роди производство – двете се подкрепяха взаимно достатъчно, за да се създадат устойчиви бизнес модели.

Възпитание на вкуса

Под повърхността на идеала за вкусно и полезно нещата не са много гладки, се разбира и от разговора с Асен Цеков. Бизнесът върви и все още ниската покупателна способност се усеща. "Наложили сме долен праг, под който не може да съществува вино само от грозде - около 5-6-7 лв. Да, купуват се повече вина от среден клас. Средният клас по мое виждане малко се измести. Преди години беше 8-10 лв., после стана 10-12 лв., сега е около 12-15 лв. по-скоро. Биото все още няма във виното специално тази гъвкавост, даже понякога забелязвам отрицателна реакция", казва Асен Цеков.
Друго, което е трябвало да възпитават години, е културата на хранене. Според Асен в последните години тя вече се е развила доста. Като цяло се подобрява и мнението за качеството на българското вино.
"Преди четири години бяхме един самотен байрак. Вече има доста други магазини и винени барове", разказва Асен.

Правилата за бяло вино през лятото, червено през зимата, пенливо за празници отдавна са пренаписани. "Оренда" е от местата, на които може да купите пенливо българско вино по всяко време на годината, а не само "за Нова година". Червеното вино се продава активно и през лятото благодарение на чуждите туристи, които посещават София и искат да отнесат нещо от традиционни български сортове. Повечето вина от местни сортове лози са червените – гъмза, мавруд, мелнишките. За чужденците точно те представляват интерес, а българските потребители търсят доста розе. Модата на розето, започнала преди години по света, в България малко закъсня, но вече се развива с пълна сила.
Като продажби в магазина най-силните месеци са ноември и декември. По всяко време на годината в магазина се организират различни събития – дегустации, срещи, представяния на книги, на занаятчийски храни като сирене, сладка, квасен хляб. Често на срещите идват технолозите и собствениците на избите, за да се запознаят лично с почитателите на вината, които произвеждат.

"Ние наистина създаваме освен продажби и основа да се развие културата на консумация", добавя Цеков.
Покрай виното и магазина много посетители отиват и на място в избите. Виненият туризъм в България все още е много слабо развит, но определено върви с бързи крачки напред. Е, дори ако сложим в сметката нулевото ниво, от което тръгна – все пак дори за 12 месеца назад, вече се забелязват много повече посещения на местата за винопроизводство. Когато видиш на живо къде се прави виното, как се прави, от какви лозя и в какви съдове, най-малкото любопитството ще надделее и ще искаш да опиташ от виното. За местата като "Вино Оренда" остава да го продават и да продължат да възпитават вкуса към качествените неща за пиене и приятно хапване.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души