С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Маринопулос тръгват от аптека и създават империя

История на фамилията, която държи франчайз правата за "Карфур" за Гърция и региона на Балканите

Автор: Регал 27 април 2016 , 4 коментара

Маринополус основават през 1949 г. фармацевтичната компания Famar, която започва да произвежда лекарства и козметика за страни в Европа.

Историята на предприемаческата фамилия започва с Димитриос Маринопулос, който през 1893 г. открива аптека в Атина, а през 1905 г. - втора аптека заедно с брат си Панос. Следващ етап е основаването на фармацевтичния завод "Φамар" през 1949 г. от двамата синове на Панос Маринопулос – Димитрис и Йоанис. Те преминават към промишлено производство на фармацевтични продукти и козметика и компанията им е сред трите водещи в този сектор в Европа, пише FinancialPress.gr.

Следвайки международните тенденции през 1962 г., братята Маринопулос откриват първите магазини на самообслужване в Гърция – супермаркети под името Self Service Μαρινόπουλος.

Година по-късно поради съвместната работа с френската група Le Printemps магазините се преименуват на Prisunic Μαρινόπουλος, или PM, както са известни през 70-те години. Това партньорство продължава чак до началото на 90-те, когато Le Printemps е доведена до упадък. Компанията е наследена от френската група Promodes. През 1999 г., когато Promodes се слива с Carrefour, е създадена и Carrefour Μαρινόπουλος, в която равни дялове имат френската и гръцката група.

Дейността на Маринопулос се разширява и в други клонове на търговията на дребно. През 1982 г. те откриват козметичната верига Beauty Shops. През 1990 г. започва съвместната работа с Marks & Spencer, през 2002 г. - със Starbucks. Бизнесът на фамилията включва също сътрудничеството с групите LVMH (с магазините Sephora), Fnac и Grandvision (с магазините Grand Optical). Компанията Sephora Μαρινόπουλος ΑΕΕ е резултат от сътрудничеството (50 на 50) на LVMH и гръцката група.

Семейство Маринопулос става един от тримата основатели на издателството Ι(ωάννου)ΜΑ(ρινόπουλος) ΚΟ(στόπουλος).

През 2011 г. фирмата понася особено големи загуби. Продажбите на Carrefour Μαρινόπουλος намаляват и прогнозите през 2012 г. са отрицателни. В разгара на икономическата криза Carrefour решава да се оттегли като инвеститор от гръцкия пазар и "Маринопулос" решават сами да запазят компанията.

Те продължават като master franchise на френските обекти в Гърция и на Балканите. Тогава Леонидас Маринопулос коментира изкупуването така: "Това споразумение дава на "Маринопулос" необходимите средства и възможност за развитие, които ще допринесат за подобряването на предприемаческия ни модел, за да продължим обслужването на клиентите и да затвърдим водещото си положение в Гърция." Опитът обаче не успява - продажбите намаляват още по-драстично, коментира FinancialPress.gr

Сега "Маринопулос" разполага с 1084 магазина. От тях 1022 от тях се намират в Гърция и работят под имената Carrefour, Carrefour Μαρινόπουλος, Carrefour Express, ΟΚ Anytime Markets, Smile и Terra Market. Други 62 се намират в Кипър и на Балканите. За компанията работят над 15 000 служители.

Превод от гръцки: Божидар Христов

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Рекордно силен сезон за топ 5 веригите "направи си сам" Инфлацията и бумът при жилищата вдигат с двуцифрени проценти оборотите, като очакванията за 2023 г. също са оптимистични