С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Николай Нешев: Пазарен дял от 7–10% се взема с различни формати

Автор: Регал 15 декември 2010 , 24 коментара
С "Темпо" целим да постигнем по-ниски цени от конкурентите ни, казва изпълнителният директор на "Пикадили"

Автор: Архив

Николай Нешев
заема поста изп. директор на "Пикадили" от края на септември тази година. Той е част от мениджърския екип на веригата от 2008 г. като финансов директор. Започва кариерата си в Министерството на икономиката в отдел "Връзки с обществеността". През 2003 г. работи в "ПрайсуотърхаусКупърс" в Германия.

След прехвърляне в българския клон на фирмата работи в одит отдела и достига до мениджърска позиция. Осъществявал е проекти за "ПрайсуотърхаусКупърс" в Германия, Русия, Сърбия, Македония и Унгария. Преди да се присъедини към "Пикадили", Нешев е бил финансов директор в "Кумерио мед". Завършил е финанси в УНСС. Специализирал е в университета в Лайпциг, Германия. Говори английски, немски и руски.

Има ли синергия в това да се развиват три формата едновременно?

Дългосрочната ни цел е да заемем между 7 и 10% от ритейл пазара в България. Това не е възможно само с един формат. В момента потребителите ни познават най-добре със супермаркети "Пикадили". Те се утвърдиха като качествения супермаркет. Смятаме да останем позиционирани по този начин, защото за момента не виждаме съществена конкуренция в този сегмент.

В началото на 2007 г. започнахме да развиваме удобните магазини. При тях нито един от представителите на модерната търговия няма сериозен пазарен дял. Форматът генерира добри приходи и има добър брой клиенти, това е най-важният показател като начало. Третият етап е развитието на бренда "Темпо". Той е микс от три формата – cash&carry, хипермаркет и софтдискаунтър. Аз самият съм го кръстил хитър маркет. "Темпо" е включен още от самото начало в дългосрочната стратегия за развитие на компанията. Идеята е да го използваме като cross docking за магазините "Пикадили Експрес".

Отскоро те работят денонощно. Тъй като самият "Темпо" ще работи денонощно, нощем ще ги зареждаме от него. Транспортът ще се осъществява от външна фирма. Зареждането на магазините в центъра на София е голям проблем. Има и трудности и с разрешителните. Общо взето, разгръщаме сравнително бавно и мрежата си "Експрес", защото държим всичко да е законово изпипано, а това отнема време. Затова и частично променихме стратегията им и въведохме опцията 24 часа, за да са максимално удобни за клиентите и за нас при зареждането.

Какви са краткосрочните планове за "Пикадили Експрес"?

Десет "Експрес" през следващата година, по-голяма част от тях вече са подписани. Три магазина в София, един от тях ще е в ЦУМ, също ще бъде денонощен. Ще има смесена концепция между "Пикадили Експрес", заведение за кафе и сандвичи и книжарница. Храната, която ще се продава в заведението, ще се произвежда на място. Локацията е подходяща за такава концепция, има достатъчно площ, на която можем да се разгърнем.

Доколкото ми е известно, оборотите в кеш енд кери канала падат. Защо реших­те да влизате в него с "Темпо"?

През последните години наблюдаваме, че специално в cash&carry канала печалбите са много добри. Оборотите падат заради недостатъците на самия формат и в България, и в Западна Европа. Затова и не тръгваме директно с формат cash&carry, а даваме допълнителната свобода на нашите клиенти. Ще имаме три отделни цени за по-голямата част от продуктите.

Клиентът ще може да купи една бройка от даден продукт на 50 ст., един пакет на 47 ст. за бройка или едно пале на 45 ст. за бройка. Например, ако на клиента му трябва една бутилка минерална вода и десет бутилки олио, ясно е колко ще спести при тази покупка. Освен това няма да има карти за достъп до магазините. Друго предимство е, че локацията ни е вътре в града. Търсихме подходящо място близо година и половина, тъй като сме забелязали, че отдалечената локация е недостатък на cash&carry канала.

В България имаме само един конкурент в този канал и това е "Метро". Той навлезе първи на пазара и е нормално да има доста добра разпознаваемост. Така че, ако искаме да постигнем сериозни резултати, трябва дългосрочно да инвестираме в този канал. Ще заложим дългосрочно на по-ниски цени от тези на конкурентите ни. Готови сме да работим и с малко по-ниски печалби.

Как ще изглежда "Темпо" в числа?

Търговската площ ще бъде около 10 хил. кв.м, а целият магазин - между 18 и 20 хил. кв.м. Инвестициите вероятно ще достигнат до 8 млн. евро. Ще има около 55 до 60 хил. броя артикули. Интересна услуга, която ще се предлага за пръв път в България, е self scanning. Това е оборудване за самообслужване, малко по-голямо от мобилен телефон, с което клиентът ще може сам да сканира стоките, докато пазарува в магазина. Накрая дава апарата на касиера и е готов. Услугата ще стартира на 1 март.

Не е добре да започне с откриването в началото на декември, тъй като, първо, трябва добре да обясним на потребителите какво точно представлява и, второ, ще бъде предоставена само на определени клиенти, тъй като включва и момент на доверие. Така че трябва да има лоялни клиенти с история на пазаруване. Както казах, достъпът ще е свободен, но ще има карти за лоялност, които освен правото на ползване на self scanning ще дават и годишни отстъпки. Друга интересна новост е, че ще има и бензиностанция на един от големите играчи в България, която ще бъде открита през май 2011 г.

Ще се превърне ли "Пикадили" в скъп магазин?

Не бих казал. В "Пикадили" залагаме основно на разнообразието. То е доста по-голямо, отколкото при всички наши конкуренти. Клиентите сами могат да изберат дали да си купят евтини или скъпи продукти, ние държим да имамe всичко, а изборът оставяме на тях. Повечето търговци в Западна Европа използват собствените си марки, за да постигнат по-големи маржове. В България търговците ги използват, за да анонсират промоциите си.

Ние смятаме да заложим на сравнително качествени продукти под собствена марка, така че те няма да са само в ниския ценови сегмент. Ще бъдат с около 20% по-ниски цени от тези на брандирани продукти. Ще развиваме груповата ни марка под две форми – Premia Classic, за по-масови продукти, и Premia Selection, която ще е по-скъпа, но въпреки това по-евтина от останалите продукти.

А с "Темпо" ще въведем още четири собствени марки, само че при нон фууд. Освен това през 2011 г. ще заложим на ново послание към клиентите, но то засега е все още тайна, и на доста нови услуги. Като цяло ще акцентираме на ентъртейнмънта. Така е изградена и самата концепция на супермаркети "Пикадили" - това е място за зареждане с настроение и с положителна енергия.

Има ли сериозен интерес към франчайзинговата оферта на "Пикадили" и какво е развитието в тази насока?

Имаме доста предложения. Има и доста отхвърлени. През декември ще отвори още един обект "Пикадили" на франчайз в София. Имаме и един подписан договор, който ще се случи през 2011 г. През следващата година фокусът ще бъде основно върху франчайзинга на "Пикадили Експрес". Стремим да запазим качеството на бренда "Пикадили", затова и изискванията към компаниите са доста големи. Основните са добрата локация, готовност за дългосрочни инвестиции, включително в обучение на служители, и финансово обезпечение на задълженията на фирмата. Също така тя поема и инвестициите в оборудване.

Обмисляте ли да се разраствате и чрез придобиване на друга верига?

Имаме няколко предложения от български вериги. Като брой магазини не са много големи, но имат добри локации и присъстват в основните градове, които са и наша цел – София, Пловдив, Варна и Бургас. Предполагам, че до края на годината ще реализираме поне едно от тях.

А планира ли се продажба на "Пикадили"?

Нашата фирма майка ("Делта макси" - бел. ред.) е в процес на коопериране със стратегически инвеститор. Това се решава изцяло от нея.

Интервюто взе Жана Иванова

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Веригата дрогерии dm вече продава и онлайн В интернет се предлагат половината от продуктите. Скоро германското дружество ще има 100 обекта в България